Haribo Matadormix. Betyg 4/5

Startat av Hasse, 2009-06-15 14:02

Föregående ämne - Nästa ämne

Hasse

2009-06-15 14:02 Last Edit: 2009-06-15 15:30 by Hasse
Matadormix är en godisblandning bestående av vingummi, lakrits och dragé. Normalt är jag inte speciellt förtjust i sötsaker, men om jag får syn på en Matadormix i affären har jag svårt för att låta bli ett köp.

Ingredienslistan förtäljer om socker, sirap stärkelse, gelatin färgmedel med mera, men jag låter inte min glädje förtas av detta, utan kastar mig snabbt över ett seriöst(?) smaktest.

Doften från en nyöppnad burk är som en doft av himmelriket! En härlig, syntetisk symfoni av fruktgodis, där ingen doft sticker ut eller dominerar.

Vingummi förekommer i huvudsakligen två former. Dels som små pengar, dels som skulpturala avbildningar av olika frukter. Dessa är olikfärgade och de olika nyanserna återfinns både bland pengarna och fruktfigurerna. Vad jag funnit är smakerna endast beroende av färgen, inte vingummits form. Dragéer förekommer dels som avlånga stavar, dels lite knubbigare, nästan äggformade. Lakritsen finns både som stavar och små pengar.

Vingummit har en underbar, seg konstistens utan att fastna i tänderna. Dragéerna har ett härligt, sprött skal. Lakritsen är ganska mjuk och tenderar att fastna i tänderna.

Det skulle bli alltför omfattande att recensera alla sorter som finns med i förpackningen, men jag vill ändå lyfta fram några.

Den gulvita ananasen är aningen av en besvikelse. Kulören är tilltalande men först efter flera tuggor börjar den syntetiska smaken framträda och man får tugga ganska länge innan smaken möjligen kan associeras till ananas. Likaså hamnar de ljusgröna päronen på minussidan med odefinierad smak. Goda, men inte på topp!

Den orangea apelsinen är däremot en höjdare! Den härligt, syntetiska smaken kommer omedelbart efter första tuggan, och utvecklas sedan till att faktiskt påminna om apelsin. Mums!

Bananen har en något jolmig syntetsmak, men är ändå mer än godkänd med sin tydliga smak av konstgjord banan. Mycket god!

Citronen är mycket god med en explosion av syra direkt efter första tuggan, varefter smaken utvecklas till behagligt syntetisk under det fortsatta tuggandet. Mums!

De ljusa, avlånga dragéerna är fantastiska! En perfekt smak av syntetisk kolaböna som knappast överträffas av någon konkurrent. Löjligt goda!

Trots att lakritsen drar ner totalbetyget på grund av sin konsistens och något menlösa smak, måste betyget bli bra.

Jag ger 4 av 5 matadorer!    ;)

Kari

Härligt test!
Det är ju en av favoritburkarna som räcker länge, fler fisketurer faktiskt ;D
De avlånga dragéerna... Nja ;) De brukar bli kvar till sist, kanske ska spara dom till dig Hasse? :)


Hasse

Jämrans vad jag har fått ont i magen!   :(

Tack, Kari, men jag är inte sugen på fler dragéer just nu...

Mickan

Jag köper den aldrig men äter när jag bjuds. Nu blev jag dock väldigt sugen  :-\
Video meliora proboque deteriora sequor

Miss Fish

VARNING ALLERGIKER
Haribo har en ful vana att byta ut etiketterna kring storhelgerna på sina produkter. Etiketternas innehållsförteckning brukar inte stämma överens med originaletikettens innehåll. Det är originaletiketten som gäller!! Så allergiker (eller ni som har allergiker på besök) var vaksamma!!

Jag fick själv en julafton förstörd av en julmix från Haribo och dubbla etiketter. (sedan dess vågar jag inte äta Haribo, har sett dubbeletiketter ett flertal gånger). Jag är mjölkallergier.

Andreas

Vilken av godisarna i burken är det som innehåller mjölk? ???

Hasse: Vad kostar en burk, vad väger den och vad blir kilopriset? Någon som sett om någon av Matadorgodisarna finns som lösgodis (så man kan plocka ut sina ev. favoriter)?
Den som inte frågar får inga svar.

Hasse

Jag köpte burken på Netto för 31,95 kr. Innehållet väger 900 g, så det blir ett kilopris på 35,50 kr/kg.

agnetasch

Citat från: Andreas skrivet 2009-06-18 14:18
Någon som sett om någon av Matadorgodisarna finns som lösgodis (så man kan plocka ut sina ev. favoriter)?
Säkert inte, det är nog som med Stjärnmixen; de gröna grodorna med vita magar finns ingenstans >:(

Mickan

Finns i lösvikt, bl a hos vår dvd/godisbutik, Hemmakväll. Jag plockar ut mina favoriter med skäms lite så jag smusslar  ;D
Video meliora proboque deteriora sequor

Andreas

35,50 är egentligen väldigt lågt pris, det måste nästan vara bland det billigaste godis man kan köpa...?

Den lösgodismatador du köper på Hemmakväll Mickan måste vara betydligt dyrare än så.
Den som inte frågar får inga svar.

Mickan

Ja, de har ett hektopris på 6.98. Fördelen är att jag slipper vissa bitar. Ni vet de där man inte äter förrän det är kris...
Video meliora proboque deteriora sequor

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal