Köks skrönor & myter, vad tror Du?

Startat av Kari, 2007-11-22 17:54

Föregående ämne - Nästa ämne

Kari

Skröna eller inte? Vad tror Du? Kanske har en skröna att bjuda på?  :o

ex.

Att koka i rostfritt, tex. potatis, att man ska tillsätta saltet när vattnet kokar annars blir det vita prickar som nästan inte går bort.

Sant? Jag upplever det så.

Anso

Jag har hört att det är för att minska risken för rost, kanske dom vita prickarna är startpunkter för rost. Rostfritt är ju inte helt rostfritt...

Rookie-T

Jag har läst på ett annat forum att detta är en halvsanning. Gammla kastruller från 80-90 ska ha haft detta problemet men inte dagens rostfria. Men vad gör lite vita prickar i botten igentligen?

Var mer försiktig med att inte spola kallvatten i en varm stekpanna (inte gjutjärn dock) för då kan den bli "bucklig" och få sämmre kontakt med ytan på plattan (om man inte har gas dvs)

//Rookie-T
53 55 47 20 4d 49 4e 20 52 c3 96 56 21

Hasse

Någonstans, för länge sedan, hörde jag att man skall lägga fettet i stekpannan först när den har blivit varm. Jag gör så av hävd och gammal vana, men vet inte varför.

Är detta en myt, månntro?

Tobias

Fett i kall stekpanna: Stekpannan och fettet värms upp successivt i samma takt, du får bättre signaler från fettet om temperaturen.

Fett i het stekpanna: Du får en liten temperatursänkning och energin från stekpannan går åt till att värma fettet. Du måste alltså vänta en stund för att se vilken temperatur det jämnar ut sig till.

Så tror jag i alla fall. Hur stor skillnad det får i praktiken har jag ingen aning om. Jag brukar lägga fettet i kall panna.

Myt eller inte? Det finns ju inget som kan vara fel i påståendet - det är väl bara en smaksak helt enkelt.

annamaria

Vi har vänt och vridit på den oljade gjutjärnspannan i en annan tråd - jag tror det är en myt att man måste olja in gjutjärnspannor.

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal