Dinkel att baka på? Recept önskas!

Startat av Kari, 2007-08-31 18:22

Föregående ämne - Nästa ämne

Kari

När använda dinkel? Ska man blanda med vanligt mjöl eller hur skall man göra?

Nyttiga recept efterlyses härmed! Utan russin...  ;)

agnetasch

Två recept som jag aldrig provat.

Dinkelbröd
½ paket jäst
5 dl ljummet vatten
2 nypor havssalt
½ dl olivolja
1 stor riven morot
2 msk flytande honung
13 dl dinkel ljust mjöl
1 dl blandade frön/nötter ex solros, sesam, pumpakörnor, valnötter m fl.

Sätt ugen på 250 grader.
Rör ut jästen i vattnet. Tillsätt olja, salt, honung och moroten. Arbeta in mjölet noga.
När man bakar med dinkel så är det viktigt att man låter degen vara ordentligt klibbig, dinkel suger upp mer vätska. Låt jäsa i 30 minuter. Häll i degen i en smord form, strö över fröblandingen och låt jäsa ytterliggare minst 30 min.
Grädda 10 min, sänk värmen till 200 grader och grädda ytterliggare i 20 min.
Ett tips är att göra degen på kvällen och låta den stå i kylen över natten i en plast bunke, då jäser den sakta men säkert.

Dinkelbaguette
5 dl kallt vatten
25 g jäst
1 msk olja
1 ägg
2 tsk salt
15 dl dinkelsikt
Fyllning
Keso naturell blandat med hackad vitlök eller den smak som du tycker om.

Rör ut jästen i det kalla vattnet. Tillsätt olja, salt, ägg samt ca 13 dl mjöl. Arbeta degen länge så att den blir smidig.Låt jäsa under bakduk till dubbel storlek i ca 1,5 tim. Arbeta ner degen och låt den jäsa ännu en gång i bunken. Ta upp degen på mjölat bakbord, kavla ut längderoch bred på keso med den smak du önskar. Rulla ihop till baguetter och snitta dem fint med en vass kniv. Låt jäsa på smord plåt i 30 min. Grädda ca 15 min i 250 grader. Låt svalna under bakduk på galler

Kari

Tack, låter jätte gott! Måste nog baka imorgon den med olivolja och morötter! Rapport kommer.

Bakar Du inte själv? Vill Du att någon annan "munskänkar"?  ;)

agnetasch

Jordgubbstårta till midsommar o äppelkaka till Mårten Gås; där har du mitt bakande.Skam till sägandes så tycker jag det är lite tråkigt att baka,speciellt bröd som ska jäsa en massa gånger. Men jag tycker det är kul att leta efter udda recept OM jag skulle börja baka nångång o jag är mycket tacksam om någon provbakar mina "fynd" ;)

Kari

2007-09-05 13:13 #4 Last Edit: 2007-09-11 13:21 by elka
Agnetas dinkelbröd blev gotti gott! Hjärtat gjorde en enligt recept och en med fågelmaten/nötterna i brödet och den senare blev bäst!

Saftigt och matigt bröd som kommer bakas igen. Lätt att göra då degen inte skall jobbas två gånger.

Solroskärnor, pumpakärnor och pistagenötter blev det.

ttt

agnetasch

Grattis till lyckat bak!Roligt när saker som ligger i gömmorna kommer till användning.Nu kan man märka det receptet BUA; bakat utan anmärkning :D

Chris

Jag har testat att byta ut dinkel i pajdegar och i matmuffins. Fungerar alldeles utmärkt. Och jag har också provat att ta en del dinkel och en del vetemjöl vilket också gått bra.

agnetasch

Den siktade dinkeln går nog utmärkt att använda i stället för vetemjöl rakt av.När dinkeln började komma i vanliga affärer gjorde jag mig stor möda att leta reda på det,köpa det o tillaga pannkakor på det.Med tindrande ögon frågade jag mannen vad han tyckte."Om vadå?" frågade han :-\

Tobias

Vad jag vet innehåller dinkel/spelt bara en sorts gluten, jämfört med vetemjöl som har två sorter. För elastiska degar kan det därför vara bra att blanda med vetemjöl.

Andreas

Flyttade den lite mer tekniska diskussionen om proteiner i dinkelmjöl till "Kvalitet på vetemjöl - glutenhalt, Zeleny-tal"-tråden http://matforum.nu/index.php?topic=205.0
Den som inte frågar får inga svar.

roffekock

Jag tycker att degen har en benägenhet att flyta ut. Är det bättre att använda formar?
Matforum är bäst

Kari

Stora formar till Agnetas dinkelbröd! Växer duktigt!

Hankki

Här kommer ett recept som jag gjorde samtidigt som assistenten snurrade.
Jag har gjort det två gånger på två sätt med två resultat.

Började med en poolish:
400g vatten (testade med 300 men rågmjölet krävde mer)
300g grovt rågmjöl
5g jäst

Dag 2
400g manitoba cream
300g fullkorns dinkel
300 eller 400g vatten (degen var väldigt lös)
1 dl, 19g, kruskakli
10g jäst
20g salt

Blandade länge och det fick jäsa 2-2,5h med lite hopvik och dylikt. Sedan vägde jag klimpar på 70-80g. Vek in kanterna tills dom blev runda och snurrade dom mellan händerna till runda bollar som jag plattade ut lite. Degen var hanterbar trots lösheten och om det blev för kladdigt så tog jag lite mjöl i händerna. Fick jäsa ytterligare drygt en timma före jag gräddade i 225gr varmluftsugn på baksten i 12-13 minuter.
Dom blev luftiga, mjuka, saftiga, sega och med dom godaste jag ätit.

Andra gången gjorde jag poolish på dinkelmjölet och med mindre vatten (tror jag var nere på 600g) men dom blev på torrare sidan, men goda ändå.

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal