Kantarelljakt!

Startat av Ia, 2009-08-10 23:12

Föregående ämne - Nästa ämne

Ia

Ngn som kan tipsa om ett bra svampområde i Stockholm eller strax utanför!? Var ute i förra helgen, men efter 2 timmar gav vi upp och fångsten blev föga 7 st... Men en kantarellsås blev det med grädde, whiskey, soya salt & peppar!  ;DTänkte ge mig ut i helgen igen..
Ia´s Matblogg

roffekock

Varför har du soya och whiskey i dina kantareller? Om du slutar med det är jag övertygad om att du kommer att hitta kantareller.

/rolf
Matforum är bäst

Morsan

Jag är också ute efter kantarellställen i  Stockholm, men jag tror att de finns lite överallt där det finns rätt sorts mark helt enkelt.
Så jag undrar var det finns tillgänglig skog?
Annars kan jag tipsa om Sörmland. Hittills har jag plockat i Knivsta och Gnesta, c:a 10 liter sammanlagt.
(Jag har kycklingfond och vitt vin i min kantarellsås);)

Ia

"Varför har du soya och whiskey i dina kantareller" bara en liten skvätt, riktigt gott faktiskt! Har nästan alltid ngnslags alkohol i mina såser.
Läste i Metro idag - tipsar om olika skogar i Sthlm.
* Nackareservatet (en kollega som hade fått ihop 7 liter!)
* Hela Svartsjölandet
* Eckerö
* Drottningholm (ska dit i morgon efter jobbet!)
* skogarna runt Gillingebanan
*Gålö
*Åva
*Tyresta nationalpark.

Hoppas på fångst i morgon :)
Ia´s Matblogg

Ia

Vad kul - ska testa med vitt vin och kycklingfond!
Åh vad avis jag blir! Gör jag ingen fångst i morgon åker jag till Knivsta i helgen ;)
Ia´s Matblogg

Morsan

Citat från: Ia skrivet 2009-08-11 15:22
"Varför har du soya och whiskey i dina kantareller" bara en liten skvätt, riktigt gott faktiskt! Har nästan alltid ngnslags alkohol i mina såser.
Läste i Metro idag - tipsar om olika skogar i Sthlm.
* Nackareservatet (en kollega som hade fått ihop 7 liter!)
* Hela Svartsjölandet
* Eckerö
* Drottningholm (ska dit i morgon efter jobbet!)
* skogarna runt Gillingebanan
*Gålö
*Åva
*Tyresta nationalpark.

Hoppas på fångst i morgon :)


Åh, tackar. Kollade Nackareservatet för c:a 1,5 veckor sedan och hittade 1 sommarkantarell och en 2 pyttehöstkantareller. Var kanske för tidigt ute.

annamaria

I Småland är det gott om dem. Vi är inte lika många som delar på svampställena heller kanske....

Pekka

Det är lättare att skaka fram försvarshemligheter än att få någon att berätta om sina svampstället  ::)

...men det är ett bra svampår i år...4-5 ganska korta turer har sammanlagt givit ca 25 liter kantareller.
Så...det är bara att ge sig ut i skogarna,,,de finns där  ;)

Morsan

Citat från: Pekka skrivet 2009-08-12 09:03
Det är lättare att skaka fram försvarshemligheter än att få någon att berätta om sina svampstället  ::)

...men det är ett bra svampår i år...4-5 ganska korta turer har sammanlagt givit ca 25 liter kantareller.
Så...det är bara att ge sig ut i skogarna,,,de finns där  ;)


Haha, ja jag vet. Vi har t o m kodord när vi är ute i skogen. "Här växer fårtickor!" skriker vi.;)
Det är verkligen märkligt hur man blir mycket gladare över ett kantarellställe än en tusenlapp i skogen.

Sweber

Citat från: Morsan skrivet 2009-08-11 14:16

Annars kan jag tipsa om Sörmland. Hittills har jag plockat i Knivsta ...


Knivsta ligger inte i Sörmland!  >:( ;)  (jag får nog gå en lite promenad i skogen innan invasionen kommer)
Weber One Touch Gold 22,5" lätt modifierad, samt Weber Go-Anywhere helt i orginal.

Morsan

Citat från: Sweber skrivet 2009-08-12 15:35
Knivsta ligger inte i Sörmland!  >:( ;)  (jag får nog gå en lite promenad i skogen innan invasionen kommer)


Nej, det ligger i Uppland. Ursäkta otydligheten.

Ia

TJOHOOOOO efter 1 timmes letande hittade vid de gula skatterna!! Det regnade, var ganska kallt men det gav resultat! Drottningholm är det som gäller, i sthlm i alla fall ;) Hittade hur mkt som helst. Fick med oss ca 2 kg! Ska ha stormiddag på fredag med svamptema. Vad gör man med kantarellerna? Hörde att man skulle steka (utan smör), låta de vattna ur i stekpannan och sen in i frysen. Några andra tips på vad man gör med all svamp?
Ia´s Matblogg

Morsan

Citat från: Ia skrivet 2009-08-12 21:57
TJOHOOOOO efter 1 timmes letande hittade vid de gula skatterna!! Det regnade, var ganska kallt men det gav resultat! Drottningholm är det som gäller, i sthlm i alla fall ;) Hittade hur mkt som helst. Fick med oss ca 2 kg! Ska ha stormiddag på fredag med svamptema. Vad gör man med kantarellerna? Hörde att man skulle steka (utan smör), låta de vattna ur i stekpannan och sen in i frysen. Några andra tips på vad man gör med all svamp?


Jag älskar den här kantarellpastan:
http://desbonsvins.wordpress.com/2009/07/25/i-3-stockholm/

Och drick ett gott vin till - det förtjänar den.;)

Ia

Åh gud så gott. Den blir det! Så enkel att göra också. Blir perfa gästerna kommer 19 och jag är hemma 18 då hinner den tom bli klar. Mums!
Ia´s Matblogg

Mickan

Inget smör om du ska frysa men givetvis annars!

Tre idéer. Fler finns! Googla!

Duchessemos
Paj
Toast med gruyere
Video meliora proboque deteriora sequor

crlhrv

här på landet har vi helt plötsligt en hel kantarellodling i gräsmattan. tidigare år har det inte varit något alls, men sedan markägaren fick för sig att fälla skogen runt vår lilla stuga har det nu börjat växa utav bara den. ca. 10 meters promenad. perfek. vi vattnar dom dagligen och väntar på att de ska bli lite större.
Tittar gärna på djur. Och äter dem också.

Ia

"här på landet har vi helt plötsligt en hel kantarellodling i gräsmattan. tidigare år har det inte varit något alls, men sedan markägaren fick för sig att fälla skogen runt vår lilla stuga har det nu börjat växa utav bara den. ca. 10 meters promenad. perfek. vi vattnar dom dagligen och väntar på att de ska bli lite större. "

Vissa har det bra - vilken lyx! :)

Duchessemos - vad är det!????
Ia´s Matblogg

Hasse

Pommes duchesse är potatismos som spritsas ut och får lite färg i ugnen före servering.

Morsan

Citat från: crlhrv skrivet 2009-08-13 11:16
här på landet har vi helt plötsligt en hel kantarellodling i gräsmattan. tidigare år har det inte varit något alls, men sedan markägaren fick för sig att fälla skogen runt vår lilla stuga har det nu börjat växa utav bara den. ca. 10 meters promenad. perfek. vi vattnar dom dagligen och väntar på att de ska bli lite större.


Det måste vara något med trä/cellulosa. För förut sas det att man skulle gräve ett 10 meter djupt hål och fylla på med tidningar.
I övrigt - vilken lyx. Kunna driva upp dem till monsterstorlek på tomten.:D

agnetasch

Citat från: Morsan skrivet 2009-08-13 21:03
man skulle gräve ett 10 meter djupt hål och fylla på med tidningar.
Hur många årgångar tidningar? ;D
Ska det inte vara 1 m djupt hål (1 m x 1 m x 1 m)?

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal