Procordia visar vägen till framtiden?

Startat av Kari, 2009-06-01 14:22

Föregående ämne - Nästa ämne

Kari

Visst blir man glad när man läser sånt här? Mindre e-medel i maten eller lite naturligare mat!

http://www.procordia.se/eway/default.aspx?pid=4&trg=Main_172&Main_172=536:0:2,130:1:0:0:::0:0&urlid=2009060120280,185864&year=2009

Fråga är... Vad blir det istället?


Andreas

Jästextrakt skulle jag gissa på att det blir istället. I pressutskicket du länkar till pratas det visserligen om att smakförstärkare skall bort men de nämner bara glutamat och inte jästextrakt (som ju dessutom har fördelen att det saknar E-nummer).
Den som inte frågar får inga svar.

Kari

Ja, det var min första tanke också - jästextrakt. Men det finns kryddor som ökar smaken med.
Så blir den förmodligen ytterligare en lite aspekt till det hela, högre kostnader för råvaror och dyrare för oss.

Det finns bra saker här det får vi inte glömma, en jätte tar klivet idag, en annan imorgon och sen är rullningen i gång. Spännande tycker jag.

Jimmy

Rullningen är igång för länge sedan. 90% av alla livsmedelsföretag i Norden ser över sitt användande av tillsatser, och många har gjort det sedan något år tillbaka. Det tar dock tid att utveckla produkter, och därefter följer stabilitetstester. Processen är i regel två-tre år lång, så resultatet av den här debatten kan vi inte se än.

Andreas

Jo matproducenterna är såklart inte dummare än att de känner åt vilket håll vinden blåser och försöker få fram de produkter som efterfrågas. Och visst förstår jag att sånt här tar tid, men nog känns det ändå som att det går väl sakta för vissa.

...Samtidigt som det ändå verkar gå för fort för somliga. För mycket riktigt innehåller flera av Procordias färdigmatsprodukter som säljs i serien Felix Wärdshus fortfarande jästextrakt, detta samtidigt som det i en bubbla på framsidan av förpackningarna står "Hallå! Vi har valt bort glutamat och andra smakförstärkare från all vår mat".

Falsk marknadsföring, visserligen knappast uppsåtligt men ändå.
Den som inte frågar får inga svar.

Kari

Kanske skulle maila och påpeka? Fel är det, tycker jag iaf.

Kvasthilda

Campbells (som har Blå Band bland annat) skriver också på sin hemsida att dom inte har smakförstärkare i sina produkter. Lik förb...är det jästextrakt i dom.

Dom kanske inte VET att jästextrakt är en smakförstärkare?
Det gör inget om det är enkelt.


Andreas

Citat från: Kari skrivet 2009-06-11 18:18
Kanske skulle maila och påpeka? Fel är det, tycker jag iaf.


Ja maila dem gärna och påpeka och be om en kommentar, det vore intressant att höra vad de säger.
Den som inte frågar får inga svar.

Eva Nordholm Procordia

Hej på er!

Eva Nordholm heter jag, och arbetar som informationschef på Procordia. Jag är glad att ni snappat upp nyheten om vårt arbete med att minska tillsatserna och vill även ge er svar på era frågor. Jag vill även passa på att berätta att de produkter ni lyfter fram här ovan (sortimentet Wärdshus), inte ingår under varumärket Felix (Felix är i sin tur en del av Procordias varumärkesportfölj). Sortimentet erbjuds under varumärket Findus, som är ett helt annat företag.

Arbetet med att ta bort tillsatserna sysselsätter hela vår innovationsavdelning. Just processen att ta bort smakförstärkaren natriumglutamat har gått i flera steg.

En stor del av smaksättningen till våra produkter köper vi som färdiga kryddblandningar från våra leverantörer och i dessa blandningar har ofta gultamat ingått som en mindre del. Dessa många, men små, användningar av glutamat har vi i samarbete med våra leverantörer kunnat ta bort utan att det inneburit någon väsentlig påverkan på smaken och utan att ersätta med något annat.

Nästa steg, det som sysselsatt oss det senaste året, har varit att ta bort glutamat från ett tiotal produkter där smakförstärkaren bidrar mycket till smaken. Ofta har det resulterat i en produkt som smakar något annorlunda och vi har på olika sätt kompenserat detta med exempelvis ökade mängder kryddor eller ibland ökad salthalt. I några fall har vi utvecklat helt nya recept. Under 2009 kommer samtliga av våra produkter att vara fria från natriumglutamat.

En förutsättning för vårt arbete med att ta bort glutamat har varit att vi inte skulle öka vår användning av jästextrakt. Produktutvecklarna värderar varje användning nav jästextrakt noga. Vi ser nu att användningen av minskar och att de totala halterna av smakförstärkare (inkl. de från jästextrakt) blir allt lägre.

Här gärna av er till oss om ni har fler frågor!

Hälsningar Eva


Andreas

Hej Eva! Ber tusen gånger om ursäkt för att jag blandade ihop Findus och Felix, jag verkar ha fasligt svårt att hålla isär dem då detta inte är första gången, men förhoppningsvis sista... Givetvis ingen skugga på Procordia från Findus Wärdshus alltså!

Citat från: Eva Nordholm Procordia skrivet 2009-06-17 12:56
Nästa steg, det som sysselsatt oss det senaste året, har varit att ta bort glutamat från ett tiotal produkter där smakförstärkaren bidrar mycket till smaken. Ofta har det resulterat i en produkt som smakar något annorlunda och vi har på olika sätt kompenserat detta med exempelvis ökade mängder kryddor eller ibland ökad salthalt.


Vad är det egentligen för slags produkter där smakförstärkaren bidrar så mycket till smaken, hemma går det ju bra att laga mat helt utan smakförstärkare? ???

Citat från: Eva Nordholm Procordia skrivet 2009-06-17 12:56
Produktutvecklarna värderar varje användning nav jästextrakt noga.


Ni har inga planer på att helt fasa ut jästextrakt också? Om inte, varför inte?
Den som inte frågar får inga svar.

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal