Favoriten bland kryddor

Startat av Kari, 2007-07-04 12:11

Föregående ämne - Nästa ämne

Salt & peppar, självklart! Men sen då?

Chili / Tabasco
Aromat / Kemiska
Allround krydda / Likn
Örter / Fröer
Vitlök / Lök
Olja / smör (ej stek)
Fonder / Buljong
Annat, berätta vad!

Kari

Rösta och berätta!

Vad använder Du? Dina tre favoriter?!

crlhrv

Jag använder mycket spikummin och kardemumma
Tittar gärna på djur. Och äter dem också.

Kari

Citat från: crlhrv skrivet 2007-07-04 12:14
Jag använder mycket spikummin och kardemumma


Hur då, när, till vad?

crlhrv

Jag försöker göra en del marockansk mat och där är bl a spiskummin en given krydda och kardemumma används mycket i det indiska köket.
Tittar gärna på djur. Och äter dem också.

Kari

En stark och tilltalande kryddblandning kom vi kontakt med nu i våras på en resa till Tunisien heter Harrissa, som nästan all mat innehåller.

Det är en blandning på röda torkade pepparfrukter, koriander, olja och salt och ser ut som Sambal utan frön.

Godaste och den absolut vanligaste snabbmaten var en varm smörgås med bla tonfisk, omelett och just den här kryddan, gott och riktigt billligt. I varenda gatuhörn.
Har just glömt bort namnet men jag ska se om inte kameran har fångat något.

crlhrv

Ett gott och beprövat harissarecept:

10 torkade chili / eller motsvarande mängd färska
2 tsk kummin
4 tsk torkad mynta
4 tsk korianderkärnor
2 tsk hel spiskummin
1 dl olivolja
1 vitlök / eller vad man känner för

Mixa allting och smaka av med salt.
Tittar gärna på djur. Och äter dem också.

Kari


Andreas

Chili, örter och lök/vitlök. Chilli är ju självskrivet om man som jag gillar stark mat. Och utan örter som basilika och vitlök blir det ingen pesto som är en annan favorit!

Aromat är jag inte alls kompis med.
Den som inte frågar får inga svar.

Anne

Det går rätt mycket spiskummin här med, men annars valde jag precis samma tre som Andreas. Färska örter, vitlök och chili i en eller annan form. Aromat använder jag aldrig, jag gillar inte färdiga kryddblandningar med konstiga tillsatser nåt vidare. :)

Anne's Food - min matblogg

Kari

2007-07-05 11:26 #9 Last Edit: 2007-07-05 11:34 by elka
Det är Chapati Ni ska äta när Ni äker till Tunisien, billigt och gott! Kosta mellan 6-12kr typ. Garanterat propp mätt på två!  ;D

Bilden lite suddig - kanske fotografen å?

Andreas

Citat från: Anne skrivet 2007-07-04 18:04
Det går rätt mycket spiskummin här med


Gör du också marockansk mat som Calle eller vad använder du främst din spiskummin till?
Den som inte frågar får inga svar.

Anne

Nej, jag har mer min spiskummin för att få lite mexikansk touch på maten, gärna ihop med färsk koriander. Marockanskt har jag nog aldrig lagat. :)
Anne's Food - min matblogg

crlhrv

Det är många som har svårt för koriander, men jag älskar det!
Tittar gärna på djur. Och äter dem också.

kryddburken

Vitlök/Lök
Fonder/Buljong
Annat... - LAWRY´S!! ;-)

Urban

Jag blev bjuden en gång på ungsgratinerad fisk hos en marockan. Runt fisken låg det skivade tomater som han hade saltat och strött malen spiskummin på.. Det var riktigt gott faktiskt.
För övrigt så var fisken också god  :).

agnetasch

Vad jag är avundsjuk på alla ungdomar som inte har en massa förutfattade meningar när det gäller kryddor.För mig ÄR koriander knäckebröd,precis som timjan är ärtsoppa o dragon bearnaisesås.Hur många recept har jag inte backat för när de innehållit "fel" kryddor.Jag ligger dock i hårdträning o har börjat använda mer kryddor i ovana sammanhang o oftast går det ju bra.Men koriander....  ::)

Aradil

Chili - gillar riktigt stark mat så det är ett måste.
Örter - färska örter funkar alltid, dessutom doftar de så gott.
Olja - olivolja till sallad är ett måste, dessutom är det ju gott att doppa bröd i.

Anne

Agneta - det är ju ruskigt mycket skillnad på färsk och torkad koriander dock, och färsk koriander kan väl ändå inte påminna om knäckebröd alls? :)
Anne's Food - min matblogg

agnetasch

Jag får väl ta mod till mig o prova den färska koriandern.Vet bara inte vad jag ska ha den till  ???

Kari

11 röstande hittills, för att det ska bli lite mer folk som röstar så puffar jag lite för tråden! PUFF PUFF!

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal