Dill (persilja) var tog du vägen??

Startat av groucho, 2009-02-24 20:08

Föregående ämne - Nästa ämne

groucho

Det går inte längre (sdn MKT länge) att få tag i riktig dill i storstan. Det är en vedartad, träluktande variant som man köper i lösvikt, ser fantastisk ut men smakar INTE dill! Den luktar definitivt INTE dill - curry?? Märkligt var att jag hörde nån som påstod att dillen idag inte är dill men en helt annan växt som ser ut som dill. Krukdillen smakar vatten, blir vatten när den hackas och är inget alternativ.
Jag saknar min barndoms goda dill...
Dax för ett nytt matuppror: ge oss tillbaka våra fina svenska, färska grönkryddor!

Mickan

Jag håller med! Har gjort exakt samma erfarenhet. Krukdillen är kass och vissnar efter att man snott första kvisten. Det finns ynkliga små tussar i plastförpackningar. Räcker till att garnera en ägghalva och kostar 14 spänn.

När det gäller persilja handlar jag stora buntar i invandrarbutiken jag har turen att gå förbi varje dag. Kraftig och aromatisk!

Planera ett uppror så ställer jag. Ska vi vara maskerade eller inte  ;)
Video meliora proboque deteriora sequor

ivanl

Här i Göteborg finns flera fiskaffärer som brukar sälja fina, rejäla, doftande dillknippen.
Var dessa odlas vet jag inte, men gissar på Danmark.

crlhrv

Tittar gärna på djur. Och äter dem också.

Andreas

Handlar det om olika dillarter eller odlingsmetoder (att dillen drivits upp för snabbt och med fel slags näring)? I så fall borde vi försöka ta reda på namnet på bra dillarter och/eller bra odlare så man vet vad man skall leta efter.
Den som inte frågar får inga svar.

Mickan

Video meliora proboque deteriora sequor

ivanl

Citat från: crlhrv skrivet 2009-04-09 08:04
ivanl: vilka affärer? saluhallarna?

Fiskhuset på Selma Lagerlöfs torg
Fiskaffären på utsidan Stora Saluhallen, minns inte vad den heter

agnetasch

Citat från: ivanl skrivet 2009-04-09 18:58
Fiskaffären på utsidan Stora Saluhallen, minns inte vad den heter
Kungstorgets Fiskaffär = jättebra, köpt mycket fisk (och dill) där :D

ivanl

OT: Instämmer med dig Agneta, han är en av de handlare som har lubb i sortimentet. Däremot tycker jag inte om hans rökta lax, det finns andra som har högre kvalitet.

Andreas

Citat från: Mickan skrivet 2009-04-09 09:07
Vanlig dill, bladdill och indisk dill.


Jo men vad jag fiskar efter (apropå lax och lubb) är om det finns olika underarter av "vanlig dill"?
Den som inte frågar får inga svar.

Mickan

Video meliora proboque deteriora sequor

agnetasch

Jag köpte dill på ICA häromdagen som låg i plasttråg. Stenhård. Väldigt bra att dekorera med, det var som att sätta ut små kvistar av Svinto ;D
Undrar just vad det var för sort.

Andreas

Stod det var dillen kom ifrån på tråget?

Citat från: Mickan skrivet 2009-04-11 20:30
http://www.froer.nu/product-search.asp?submitted=true&q=anethum

Flera olika typer av vanlig dill, Anethum graveolens!


Ah se där, tittade lite snabbt på några av dem, synd att det inte verkar stå något om smaken bara om utseende, storlek, avkastning, torktålighet... smakar de alla precis likadant? ???
Den som inte frågar får inga svar.

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal