Köksmaskin för bakning

Startat av jelvis, 2008-03-24 12:32

Föregående ämne - Nästa ämne

jelvis

Nu är jag inne på mitt andra bröd (om man inte räknar bagels och scones) och har redan tröttnat på att knåda för hand. Jag har en gammal, liten hushållsassistent med degkrok som jag försökte använda men den klarade inte av en deg på 300g ens innan motorn blev överhettad och stängde av sig själv.

Så jag funderar på att köpa något lite större och jag är nyfiken på vad ni har för erfarenheter.

Som jag ser det så finns det ett antal olika alternativ:

  • KitchenAid stand mixer. Snygg som tusan men verkar extremt överprisad, i mitt tycke. Mycket billigare i USA men då måste man tydligen ha en adapter som man kan koppla till det Europeiska elnätet. Extremt populär i USA.

  • Kenwood stand mixer. Ser ut som en lite billigare kopia av KitchenAid men verkar funktionellt ekvivalent. Om jag väljer en stand mixer så blir det nog en Kenwood.

  • Bosch köksassistent. Verkar väldigt rejäl och bra. I alla fall till degar, jag vet inte om man kan utnyttja den till så mycket annat. Hyfsat ful.

  • Electrolux köksassistent. Verkar också väldigt rejäl och bra. Vissa av modellerna är dessutom rätt snygga, även om de inte är lika smäckra som KitchenAid och Kenwood.



När jag tittar på maskinerna så tycker jag att Bosch och Electrolux ser bäst ut om man vill använda dem till degar. Dessutom verkar de vara av gedigen kvalitet, min mor har en Electrolux som har firat 30-årsjubileum och en kompis har en Bosch som troligtvis har 20 år på nacken.

Jag kommer dock att ha maskinen framme eftersom jag inte har så mycket skåputrymme. Så då kommer faktorer som utseende och storlek också in i bilden. Electroluxerna verkar vara en god kompromiss, tycker jag.

Vad har ni för erfarenheter? Jag vill ha något snyggt, praktiskt, hållbart och som är lätt att underhålla. Det mesta ska helst gå att diska i diskmaskin, jag avskyr att diska för hand.

bryggens

Jag har själv en Bosch MUM 6001, har funkat klanderfritt i de år jag har haft den. Har även en mixertillsats och en köttkvarn till den. Det finns en hel del andra tillsatser också. Den är väl kanske inte så snygg, men för min del gör det inget, den står "alltid redo" i "gå in" skafferiet. Som med det mesta, man får för det man betalar.

roffekock

Dina tankar om en bakmaskin är sunda. vad du än gör köp inte Kitchen Aid det är rena skiten som bakmaskin betaktat och tar väldigt små degar. Den bästa är Kenwood ,mycket kraftig maskin som tar stora degar, en aningens högljudd,Bosch mycket bra,Elektrolux en väl beprövad maskin som håller i evigheter det enda som behöver bytas vart 10 år är remmen som man byter själv,jag tycker att du ska försöka få tag på en som är begagnad dom har inte ändrats på dom senaste 20 åren bara kosmetiskt, en såda maskin kan du få tag på för en 5 hundring.

/rolf
Matforum är bäst

Jomael

Jag har en electrolux, är supernöjd med den. Det är säkert de flesta som har den, den är ju väldigt trygg och funktionell.

Jomael

Lite OT: Vad gulligt att vi har titlar med påsktema :). En fjäder är inte att förakta! :)

*kittlar er lite på överläppen som läser*

Anne

Jag bakar med mycket stor glädje med min Kitchenaid, som definitivt inte är "rena skiten". Har haft min i.. åh, sex år kanske? det den däremot inte kan är att hantera stora degar. Ungefär ett kilo mjöl är max. Jag använder min maskin för både bröd, kakor och allt annat tänkbart. jag gillar att den är väldigt allround och kanonbra på småsaker som att vispa maräng. (DET är desto bökigare med en electrolux.) Så, allt beror på vad du vill göra... Har även hört många som är missnöjda med att electrolux inte klarar SMÅ degar särskilt bra.

har en kompis som har Kenwood Artisan och hon är däremot inte alls lika nöjd. Kenwood titanium Major tror jag däremot är ett bra köp. Den är betydligt tuffare.
Anne's Food - min matblogg

roffekock

anne om jag uttrycker mig om en maskin som även jag använt till mycket under 5-6 år nästan dagligen,så är det en välgrundad bedömning och som bakmaskin så är den oduglig och det var ju det tråden handlade om, att den sen är nim till en massa småpilleri som att riva,vispa mm så är den OK det har jag även skrivit i andra inlägg om denna maskin. Problemet med degkroken är om du sätter fast den och fäller ner maskinen så ser du att mellanrummet där är alldeles för stort, kroken skall ligga klistrad intill bunkens kant och inget annat. Detta gör att degen skruvar upp sej på kroken och det blir ingen tillfredställande blandning. Och då är min bedömmning även den att ska man betala 6` för en maskin så kan man ju lika bra köpa en som funkar i alla lägen och då e´det Kenwood som gäller, den har alla bra  oscillerande rörelse som en proffsmaskin ska ha inget tvivel. Om man sen tycker att den har en retrolook så är det en annan sak men som degmaskin är den otroligt dålig, dessutom tar den max max 7 dl degvätska två små bröd. Om man inte är nöjd med sin Electrolux för att den inte klarar små degar så är det ett handhavandefel den klarar detta med bravur men måste ställas in rätt. :D

/rolf
Matforum är bäst

jelvis

Tack alla för svaren! Det känns inte riktigt som om något av valen är direkt felaktigt.

Jag lutar åt en Electrolux. Den är inte lika snygg som KitchenAiden men jag hade tänkt att använda den till nästan uteslutande degblandning. Jag hade inte tänkt att köra några större degar, jag kommer att baka till mig själv enbart. Men det verkar ändå som om Electroluxen är lite mer ändamålsenligt och dessutom väsentligt billigare (3000:- mot 4500:-).

Den här modellen är dock snygg nog för att stå framme i mitt tycke.

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=330418

Hoppas att Rolf har rätt i att den hanterar mindre degar bra och att det bara är en inställningsfråga.

Någon som har den här modellen?

annamaria

Jag har en sån! Min har några år på nacken och ser inte exakt likadan ut men nästan. Jag har använt den senast idag till brödbak. Jag tycker den är alldelels lagom för min bakning (bakar ganska mycket bröd). Ibland kan den ha en förmåga att svämma över kanten - det beror nog dock på henne som sköter maskinen....

jelvis

Citat från: annamaria skrivet 2008-03-26 20:53
Jag har en sån! Min har några år på nacken och ser inte exakt likadan ut men nästan. Jag har använt den senast idag till brödbak. Jag tycker den är alldelels lagom för min bakning (bakar ganska mycket bröd). Ibland kan den ha en förmåga att svämma över kanten - det beror nog dock på henne som sköter maskinen....


Hahaha! Får väl ta det i beaktande, jag är ganska klantig.

Men är du nöjd annars? Fungerar den med små degar också?

annamaria

Ja jag bakar i regel allt mellan en halv till en och en halv liter degvätska och det funkar bra. Allt från kraftiga degar med skållat mjöl till vanliga lättare vetedegar. Idag blev det Tebröd från Australien - en deg som gav 25 mindre bröd. Ingen översvämning. Dottern lyckades dessutom fastna lite med fingarna bakom degskålen...påtal om klantigt.

justrom

Eftersom jag numera har Jan Hedhs bok i min ägo så kan jag meddela att han har en Elektrolux Assistent.
Fast jag kan inte ha framme någon köksmaskin oavsett hur snygg den är. Mitt kök är för litet för det.

Jag har en Bosch Mum Universal på bara 400W och den fungerar utmärkt även för större degar. Skumt egentligen, när Assistenten har hela 700W. Men de kanske gjorde bättre saker förr i tiden?

Anne

Rolf, låter som om din maskin behöver justeras (vilket görs med en skruv) för att få degkroken närmare bunken. Min glappar inte, och min snurrar inte heller upp degen på kroken.
Anne's Food - min matblogg

kurt

När det gäller electrolux, så kan man ju både finna de vackra blekgula med runda former från början av 60-talet (tidiga modeller hade  degblandare i trä) och de orange från 70-talet, förutom de nya.

Gilius

Hade jag inte redan haft en bra maskin hade jag köpt denna.
http://www.blocket.se/vi/15514742.htm

/gilius

roffekock

Jag känner väl till den skruven men med den justerar du djupet på degkroken och inte mellanrummet på kroken mot degskålens vägg sett uppifrån. Det avståndet är för stort därav maskinens oduglighet och om du inte har problem med att degen skruvar upp sig på kroken är det bara att gratulera men jag med många andra tycker att detta är en stor svaghet hos K,A. Det här med maskiners funktion är som "baken" delad en del tycker si andra så men om du tittar på en större maskin i ett bgeri så ska du se att alla krokar går nära kanten och det skulle knappast göra det om det inte fanns en mening med detta. Mitt påstående om maskinens funktion kan du läsa om på en plats på nätet som har mycket med bakning att göra,här har du en länk:http://paindemartin.blogspot.com/feeds/posts/default
Nu vill jag inte ta ifrån dej glädjen att äga en maskin som K,A. men när frågeställningen kommer så får du räkna med att jag lägger mina synpunkter. För nuvarande har jag i mitt kök Electrolux,K,A.Kenwood och en proffsmaskin + en snabbhack som man kan köra 15 liter i och när små degar görs så åker alltid electroluxen fram kanske av gammal vana för kenwooden är faktiskt bättre (Major) men så blir det.

Nu får du inte uppleva det som jag försöker att spela "herreman jarl" utan detta är mina iaktagelser vad gäller blandningsmaskin. Många människor har sina maskiner ståeende framme i sina utställningskök och tycker att K,A. har en glassig framtoning men det tror jag inte du är ute efter,jag är ofta ute hos folk privat och lagar mat på olika tillställningar "rent a foodlover" så jag ser hur marknaden har svängt.
Det är alldeles för mycket folk som har fina och glassiga kök som nästan inte används,Hur tror du att det känns att komma till sådana kök och jobba rädda för att välta ner något eller skita ner. Detta är OT men kul ändå.

/rolf

Matforum är bäst

roffekock

Matforum är bäst

jelvis

Citat från: Gilius skrivet 2008-03-27 10:35
Hade jag inte redan haft en bra maskin hade jag köpt denna.
http://www.blocket.se/vi/15514742.htm

/gilius


Oj, synd att jag har beställt en Electrolux redan. Fascinerande att den i stort sett ser likadan ut fortfarande. Måste vara ett vinnande koncept.

kurt

Passertillsatsen till hushållsassistenten är mycket bra om man skall göra äppelmos, eller om man har andra bär eller frukter som man inte orkar rensa, utan bara vill ha ett bärmos från t ex krusbär eller svarta vinbär.

Anne

Nejdå, du tar inte ifrån mig glädjen med min Kitchen-Aid alls - det är ju bara att beklaga att den fungerar så dåligt för dig. Den fungerar däremot helt utmärkt för MIG, och jag tycker inte att det är riktigt schysst med kategoriska uttalanden som du gjort.

(Och jodå, jag läser Pain de Martin sen starten - en av många roliga bloggar om bröd.)
Anne's Food - min matblogg

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal