När man steker djupfryst

Startat av rbiake, 2017-03-15 11:27

Föregående ämne - Nästa ämne

rbiake

Ibland när jag steker tinad djupfryst mat så bildas ett vitt fett(?) i pannan. Det ser inte så gott ut. Och bara vid djupfryst. Sist var det kycklinginnerfile, och det blev mycket av den vita geggan i stekpannan. Vad är det och vad bör man göra med det ?

Hasse

Det kan vara protein som kommer från köttet. Det ser tråkigt ut, men är inte farligt. Skumma bort det med en sked.

agnetasch

Men Hasse, det är väl synd att ta bort proteinerna ur maten. Nuförtiden är det ju inne att kränga i sig så mycket proteiner det bara går ;D
Jag brukar låta gegget steka med, till slut blir det också brunt o förvillande likt kycklingfilé.

rbiake

Jag ringde Guldfågeln. Han som svarade kände inte igen problemet. Kollegan trodde på vatten och fett.  Hrrmmm....

Hasse

Fett tror jag inte på. Kycklingfilé är ju väldigt mager och fett smälter dessutom i värme. Men protein stelnar i värme, och det stämmer ju med gegget.

Jag har aldrig funderat på om det bara förekommer om köttet varit fryst, men så kan det väl vara. Fryst släpper ju ofta väldigt mycket vatten och då kanske proteinet följer med? ???

kurt

Är kycklingen djupfryst, så är den nog också marinerad. Så det är nog marinad (saltvatten) som rinner ur med proteiner i

rbiake

Kurt har nog rätt. Killen i telefonen trodde på vätska, och i sammanhanget sa han att dom mörade alla frysta delar. Och med mörade menade han att man har delen i lake. Och det är förmodligen mest saltvatten. Kanske laken drar ut proteinet när man steker. Vi får köra på det.

Mickan

Video meliora proboque deteriora sequor

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal