Är kvinnor hysteriskt glada i matreklamen?

Startat av Andreas, 2012-10-06 12:27

Föregående ämne - Nästa ämne

Andreas

Susanne Sterner, mediakrönikör i Uppsala nya tidning, påstår att kvinnor i allmänhet framställs som hysteriskt glada i matreklamen. Stämmer det? Själv har jag inte noterat det men skall hädanefter försöka hålla ögonen öppna när jag ser kvinnor i matreklam.

"Hon ser hysteriskt glad ut, brunetten i reklambladet, och flinar från öra till öra ... Jag orkar inte ens tänka tanken att ännu en köksmaskin ska säljas med en snygg och lycklig kvinna, det är så förutsägbart att det inte finns något att reagera på, men så ser jag att det står "Sigrid" på hennes kritvita kockjacka. Och av texten förstår jag att brunetten heter Sigrid Bárány, och är Sveriges Mästerkock 2012. Mästerkock! Hon har alltså vunnit en prestigefylld tävling, och nu lånar hon sig till att se ut som vilken hysterisk glad kvinna som helst som säljer juicemaskiner."

http://www.unt.se/kultur/absurt-glada-kvinnor-i-matreklamen-1876710.aspx
Den som inte frågar får inga svar.


Andreas

Ah du menar att det inte är någon större skillnad på hysteriskt glada både män och kvinnor är i matreklamen, ja så är det kanske. Fast om jag förstår saken rätt är det där samlingar där de ansträngt sig för att hitta likadana bilder och alltså kanske inte representativt för hur det i allmänhet ser ut?
Den som inte frågar får inga svar.

SimonH

Jag hade faktiskt inte läst krönikan ordentligt. Hon nämner ju två av min a exempel.

Jag håller med krönikna, jag ville bara bidra med fler exempel på hur endimensionelt och förutsägbart reklamnfoto kan vara.


Andreas

I ett försök att ta reda på om just kvinnor i allmänhet framställs som hysteriskt glada i matreklamen så bläddrade jag igenom senaste numret av Allt om mat och noterade alla annonser med människor i.

¤ Kronfågel - allvarlig kvinna
¤ Guldfågeln - butter man
¤ Lindvalls kaffe - glad man
¤ Löfbergs Magnifika - 16 glada kvinnor? Nej faktiskt 16 glada män
¤ Krav - glad ung man
¤ Galbani - glad kvinna
¤ Malaxlimpan - halvbutter man

Ingen hysteriskt glad matreklamskvinna där alltså. Säg gärna till om någon hittar någon.
Den som inte frågar får inga svar.

Hasse

Citat från: Andreas skrivet 2012-11-02 17:06
¤ Malaxlimpan - halvbutter man


Jag tycker det är sällan man ser Leif Mannerström så glad!    ;)

Här är i alla fall ett klipp på en glad Alice Babs:
http://www.youtube.com/watch?v=gbg7Fgo4lC0&feature=plcp

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal