Rökt kyckling

Startat av agnetasch, 2007-05-27 13:20

Föregående ämne - Nästa ämne

agnetasch

Mannen varmröker kyckling då o då.Kycklingklubba o lår blir jättegott, kycklingfilé (eller vad det heter) blir inte bra.Klubba o lår skyddas av skinnet,medan filén får en torr o hård hinna runt sig.Vi försökte klä in den med korvfjälster men det var för smalt.Är det någon som har en idé om vad man skyddar kycklingfilén med vid rökning?Varför jag är så envis med filén är för att jag vill få en skivbar produkt,klubba o lår ger liksom bara flisor.

crlhrv

Gör en klassiker och linda in den i bacon, det kanske funkar.
Tittar gärna på djur. Och äter dem också.

Andreas

2007-05-27 13:49 #2 Last Edit: 2007-05-27 13:55 by Andreas
Filén..?

Bacon tycker jag lät som en bra ide.

Och skulle du inte annars kunna röka kycklinghalvor med skinnet kvar?

Vad använder han för rökutrustning och vilket träslag kommer röken ifrån?
Den som inte frågar får inga svar.

Urban

Citat från: agnetasch skrivet 2007-05-27 13:20
Mannen varmröker kyckling då o då.Kycklingklubba o lår blir jättegott, kycklingfilé (eller vad det heter) blir inte bra

Kycklingbröst kanske?

Jonas

Prova att skiva fettet från tex sidfläsk (bara det vita fettet) och linda in filén i det. Tror att det kan funka.

helfgren

agnetasch : Jag skulle mala filen och på så sätt få in den i korvskinnet , kan du samtidigt stoppa i lite goda kryddor . Vips så har du en god korv som är skivbar .

MVH// Henrik
Carpe diem

agnetasch

Kycklingkorv? Ja, varför inte? Men bör man inte ta med något fett också, annars blir det kanske bara småsmulor när man skär "korven"?

helfgren

Kan vara bra med lite fett , kanske man ska mala ner lite fläskkött tillsammans med kycklingen .

MVH// Henrik
Carpe diem

agnetasch


Tomas J

Bacon är helt rätt! Kommer inte ihåg receptet nu men minns att jag lindade in dubbla filee´r med bacon och mellan fileérna hade nån god ost och jäklar vad smarrigt det blev! Använde tandpetare för att hålla ihop paketen ordentligt. Det blev "stadig" och god mat. Jag gillar kyckling  men blir nästan alltid hungrig av att äta det, precis som pasta. Jag behöver FETT för att bli skönt mätt ;) Och äter man enligt LCHF är det ju inte fel heller.


agnetasch

Kycklingfilé, bacon o ost måste testas! Nu är ju rådjurssäsongen över så det blir kanske lite tid till att röka. Det går ju åt lite delikatesser till vårens o sommarens bufféer :D
Kan man kallröka kycklingfiléer månne? Då kanske det inte bildas någon torr o hård hinna runtom. Någon som provat eller hört nåt?

Gotish

Kan du inte använda dig av plockad kyckling och bryta loss hela bröstbenet? Börja nere vid spetsen på bröstbenet och gör ett håli skinnet så att du får in tummen. Snitta skinnet runt om bröstfilén och bryt sedan loss det. Då får du ju skinn som skyddar ovansidan och bröstbenet som skyddar undersidan. Borde fungera.

//Mattias

agnetasch

Ja, det borde fungera. Suck, jag som hade tänkt göra det bekvämt för mig o bara slänga in en kartong kycklingfiléer i röken ;)

Tomas J

Citat från: agnetasch skrivet 2009-02-04 11:43
Ja, det borde fungera. Suck, jag som hade tänkt göra det bekvämt för mig o bara slänga in en kartong kycklingfiléer i röken ;)


Det kanske också skulle fungera, att låta dem ligga kvar i kartongen alltså, som en skyddande hinna ::)

roffekock

2009-02-04 11:56 #14 Last Edit: 2009-02-04 12:06 by roffekock
Annars é det ingen konst att röka hela kycklingen och sedan skära ut brösten. Det som sen blir kvar passar bra till sallader mm mm.

Till rökt kyckling passar det väldigt bra med en saltsöttsyrad kall sås där grovmald senap ingår. Och en god sallad otroligt bra sommarmat.

Orsaken till att man ska röka hel kyckling är att den blir oslagbart saftig glömm bara inte att binda upp den innan rökningen så att den behåller formen,en nätstrumpa är förträfflig att ha.

/rolf

Ni som nu gillar salsus glömm inte att skriva en hälsning till Tommy. Tänk vilket stort jobb han lägger ner på sin sida som vi kan åtnjuta utan ansträngning.

Både han och hans info är ovärderlig
. ;D
Matforum är bäst

agnetasch

Citat från: Tomas J skrivet 2009-02-04 11:54
Det kanske också skulle fungera, att låta dem ligga kvar i kartongen alltså, som en skyddande hinna ::)
Strålande idé ;D
Nätstrumpa säger du roffe. Jag har en väninna som är kallskänka, jag kanske kan få låna lite nätstrumpor av henne ;)

roffekock

agneta,

Jag tänker precis som du. Tänk vad gott tänk stimulerar.

/rolf
Matforum är bäst

Tomas J

Citat från: roffekock skrivet 2009-02-04 11:56
Orsaken till att man ska röka hel kyckling är att den blir oslagbart saftig glömm bara inte att binda upp den innan rökningen så att den behåller formen,en nätstrumpa är förträfflig att ha.

/rolf


Ännu ett sätt att få den saftig är Beer in the Butt-metoden. Ölen kan naturligtvis bytas mot egenhändigt ihoprörd "marinad".

http://www.videojug.com/film/how-to-make-beer-can-chicken

roffekock

Dax och plocka fram gamla godingar igen nu när det blivit fler rökare på forumet. ;D

/rolf
Matforum är bäst

agnetasch

Får jag fresta med en bild på ungtuppslår i röken? Dom blir gudomligt goda o saftiga.
Kanske ett provocerande uttalande men när man röker kyckling i Bradleyröken behöver man inget skyddande skinn eftersom man inte får någon hård, bränd skorpa på kycklingen ;)

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal