potatissallad - dagen innan

Startat av xenia, 2014-04-13 21:21

Föregående ämne - Nästa ämne

xenia

Hej!
Planerar kalas med 42 gäster. Kommer servera rosmarinsmarinerad fläskfilé och vill ha en potatissallad till detta. Potatissalladen ska med fördel förberedas så mycket som möjligt dagen innan. Önskar helst en majonnäsfri/creme fraichefri potatissallad, utan hellre med olja o vinäger, gärna med chèvre. Någon som har bra förslag?

Vad går det åt till 42 personer? (Kommer ha fläskfilé, potatissallad, bröd, sedan efterrätt, typ kladdkaka el pannacotta.)

Ska man ha sås till också? (Där kan ju creme fraiche/philadelphiaost etc få dyka upp - vet ej vad...) Tips önskas.

Tack på förhand!

agnetasch


Skogis

När jag gör potatissallad utan majjo brukar jag använda vinägrettdressing. Problem är att i mitt tycke blir det bäst när man har nypotatis, så det sker oftast på sommaren.
Men varför inte, här är ett recept.

http://www.svt.se/mat/potatissallad-i-vinagrett-dressing

agnetasch

Jag tycker att det viktigaste när man gör potatissallad, klar eller krämig, är att man låter potatis o lök ligga tillsammans i en tätslutande bunke över natten. Då hinner potatisen ta till sig en tilltalande löksmak.

Skogis


xenia

Tack för alla tips! Ska kolla av och testa! :-)

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal