Varför använda osaltat smör i receptet när det ändå ska i salt?

Startat av Andreas, 2007-09-30 19:16

Föregående ämne - Nästa ämne

Andreas

Citat från: Andreas skrivet 2007-09-30 13:08
Varför använder man förresten osaltat smör i receptet när man ändå ska sätta i salt? ???


Citat från: Anne skrivet 2007-09-30 16:20
Osaltat smör är oftast färskare än saltat, det är väl huvudanledningen. Dessutom kan du kontrollera saltmängden på ett annat sätt. Fast jag använder absolut oftast saltat smör - av ren lathet. Och så gillar jag lite extra salt till det söta.


Färskare? Hur kan det komma sig? ???

[Klippte in citat innan flytt av inlägg från tråden "Innovativa kanelbullar" till egen tråd "Varför använda osaltat smör".)
Den som inte frågar får inga svar.

Anne

Andreas - kolla bäst före datumen.. osaltat smör håller sig kortare, man saltar för att öka hållbarheten. Sägs det. Jan Hedh brukar skriva en del om det i sina böcker.
Anne's Food - min matblogg

Andreas

Fast blir inte det lite snurrigt - visserligen är det färskare - men å andra sidan mindre hållbart - vilket i sin tur borde betyda att även om det är färskare så kanske det ändå hunnit bli sämre om du förstår hur jag menar...
Den som inte frågar får inga svar.

Anne

Det är väl mest så att det är kortare hållbarhet på dem, och därmed kortare bäst-före-tid, och om du köper inom den perioden så är det färskare än det saltade smöret? Nåt i den stilen skriver Hedh - vet inte om det är samma resonemang i USA. Där kan du ju köpa en uppsjö med smör - här har vi ju smörmonopol...
Anne's Food - min matblogg

agnetasch

Jag hade för mig att begreppet osaltat smör övervintrat sedan den tiden man tvättade smör. Det var ju extra viktigt att man tvättade smör man skulle baka fr.a kakor med.

Andreas

Den som inte frågar får inga svar.

agnetasch

För att bevara smör förr i tiden hårdsaltade man det. Innan man skulle använda det till matlagning eller bakning var man tvungen att tvätta det. Det gjorde man i vatten; en klump smör knådades i en skål vatten,vattnet blev salt o smöret osalt(rätt kul att göra själv) När man skulle baka söta saker så tvättade man smöret extra noga, därav uttrycket "osaltat smör" i dagens bakrecept. Kanske?

Urban


agnetasch


Fredrik Goldhahn

Salt i bakning behövs mer än man anar. Att man inte använder saltat smör är för att kontrollera saltmängden helt enkelt.
Fredrik Goldhahn
http://www.eventkock.se

agnetasch

Finns det NÅGON som går o köper osaltat smör bara för att det står i kakreceptet?

Andreas

Citat från: Fredrik Goldhahn skrivet 2007-10-02 10:12
Salt i bakning behövs mer än man anar. Att man inte använder saltat smör är för att kontrollera saltmängden helt enkelt.


Vilka fler funktioner än att ge salt smak har saltet då man bakar kakor och sötebröd?
Den som inte frågar får inga svar.

Anne

Jag använder helt klart osaltat smör i en del recept - framför allt där det är MYCKET smör, och få andra ingredienser. T.ex. en chokladtryffeltårta. (smör, ägg, choklad, ev. lite socker.)
Anne's Food - min matblogg

agnetasch


Anne

Anne's Food - min matblogg

pia

Jag vet att man inte skall ha salt i förrän på slutet när man gör potatismos, inte ens när man kokar potatisen för då blir moset som klister. Kan det finnas någon liknande process som sker,  alltså att saltet påverkar övriga ingrediensers samverkan negativt, inom bakning tro?
Finns det inte någon riktig konditor här som vet?
Hade varit spännande få svar på frågan.

kayaker

Citat från: agnetasch skrivet 2007-10-02 10:46
Finns det NÅGON som går o köper osaltat smör bara för att det står i kakreceptet?

Jag köper absolut inte saltat smör om det kan undvikas.
/F

agnetasch


kayaker

Citat från: agnetasch skrivet 2011-11-30 22:21
Varför?

Jag vill bestämma saltmängden själv. Det är klart lättare att jobba med smaksättning om t.ex. salt och fett är separerade.
I Sverige är allmänheten förvånansvärt obildad och svårbildad när det gäller ett antal saker.
Jag tänker inte ge exempel utan var och en får klura lite på egen hand.  ;D
/F

Krista

Citat från: kayaker skrivet 2011-11-30 23:58
I Sverige är allmänheten förvånansvärt obildad och svårbildad när det gäller ett antal saker.
Jag tänker inte ge exempel utan var och en får klura lite på egen hand.  ;D


Haha vilken härligt provokativ sak att säga på ett forum ;)

Men apropå osaltat smör och recept där man ska använda det, men där salt inte finns med i receptet; blir det inte alltid godare med lite salt? Vore intressant att testa ett sånt recept med saltat smör respektive osaltat smör och provsmaka om det är skillnad.

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal