Vitkålsrecept

Startat av agnetasch, 2009-02-13 17:31

Föregående ämne - Nästa ämne

agnetasch

Jag försöker säsongsanpassa mitt grönsaksätande o undviker i möjligaste mån alla influgna o drivhusodlade lyxvarianter. Vad blir det kvar? Jo VITKÅL
Oj vad jag gillar vitkål (kokt inte råriven) men nu börjar mina recept ta slut. Är det någon som har något bra recept eller tips på en vitkålsrätt? Gärna i form av tillbehör eller ihop med kött. Tänk att kunna uppfinna något i stil med kålpudding igen ::)  eller kan man göra vitkål som (tillbehöret) rödkål ?

dePaul

Inte kålpudding men väl kåldolmar. Min variant består av finhackade kastanjer, lättvispad äggvita, salt, peppar, en skvätt madeira och processade kycklinglever. Om smeten skulle visa sig vara för lös så kan du tillföra lite ströbröd.

Rulla ihop på sedvanligt sätt, ångkoka och kör därefter i ugn tills du erhåller en fin färg. Servera med potatismos och en lätt sås av valfri typ.  Lingon till.

crlhrv

jag gjorde asiatisk vildsvinsfärs och hade en massa kål i, det var jättegott.
Tittar gärna på djur. Och äter dem också.

kjpil

Tycker fisksoppa eller gryta med vitkål är gott. Fast den mest simpla är en av favoriterna, men den har du säkert redan gjort: brynt vitkål kok med lite brynt köttfärs i buljong.

Kari

Vet inte vad det heter men.. Man strimlar vitkål och kör i ugnen med salt, kryddor och sirap. Länge och röres då och då.

Ut kommer ett lite sötare mycket gott tillbehör som passar till söndagssteken mm.

roffekock

Elka kan det vara Brunkål du menar?

Stuvad vitkål i vitsås är en höjdare till färs och korvrätter.

/rolf
Matforum är bäst

Kari

Klart det är brunkål, tack Roffekock!

Stuvad vitkål låter inte dumt alls, hur gör man det?

ivanl

agneta: hemgjord surkål har du förstås provat? den norska typen som serveras varm, antingen älskar man den eller också så avskyr man den

ca. 1 kg strimlad vitkål
1 msk smör
1 stort syrligt äpple, finskuret
1 msk kummin
2 - 2,5 dl buljong eller vatten
1 tsk ättikssprit
1 - 2 tsk socker (smaka av!)
salt och peppar

Smält smöret i en gryta, varva kål, äpple och kummin, späd med buljong/vatten, koka upp och låt ånga under lock på svag värme i 1,5 timme. Skaka grytan då och då om det finns risk för bottenbränning, men undvik omrörning.
Smaka av med ättika, socker och kryddor och servera varmt till rätter med fläskkött.

agnetasch

Tackar mjukast; min kålreceptsamling utökas raskt :D
Imorgon blir det norsk surkål, jag tror det passar bra till norska revbensspjäll (ett roffetips som jag helt anammat)
Kåldolmar med kycklinglever..kan man variera det tro? Köttfärs o lever i en kålpudding? Lite som leverbiffar i lådform.
Igår blev det en mycket lyckad skafferirensning:
Vitkålsgulasch
700 g strimlad vitkål kokas i 20 min. Häll av vattnet o häll på en burk hela konserverade tomater o eko-buljong. Koka en halvtimme, tillsätt lite tomatpuré, ½ liten burk creme fraiche o en massa mald kummin.
Till korv var det bara delikat!

dePaul

Citat från: agnetasch skrivet 2009-02-16 19:09

Kåldolmar med kycklinglever..kan man variera det tro?
Det går mycket väl att ta annat, t ex kalvfärs.

Krista

Coleslaw, älskar det! Jag tar bara vitkål (halvt huvud, strimla med osthyvel och/eller kniv) och majonnäs + turkisk yoghurt (ca 1 dl av varje), salt&svartpeppar.

Mickan

Jag piffar upp min coleslaw med fransk senap, vitlök och lite morot för färgens skull. Om man som jag älskar kapris kan några små slinka ned.
Video meliora proboque deteriora sequor

Kvasthilda

Citat från: roffekock skrivet 2009-02-13 23:27

Stuvad vitkål i vitsås är en höjdare till färs och korvrätter.

/rolf


Jag har provat stuvad vitkål en gång och jag tyckte INTE det var gott. Kanske hade ett dåligt recept? :(

Men annars är vitkål bra. Jag brukar fräsa lök, paprika, äpple och strimlad vitkål, krydda med salt och peppar och hälla på lite, lite grädde. Passar till kött och korv till exempel. Kryddar man med curry blir det bra till stekt kyckling. ;)
Det gör inget om det är enkelt.

agnetasch

2009-02-18 10:43 #13 Last Edit: 2009-02-18 10:53 by agnetasch
Men jooo, jag älskar stuvad vitkål! Det är bara det att just nu är det förbud mot mjölk o mjöl i min värld. Men det går bra att stuva vitkål med creme fraiche ;)

Hur man gör vitkålslasagne: Varva köttfärssås med creme fraiche-stuvad vitkål o riven ost. Gratinera med lite extra ost på toppen. Godis!

PS Ofta är det lukten som gör att man inte gillar vitkål. Häll i lite sellerisalt i kokvattnet så brukar den ge sig.

görel

Jag har en sallad jag gillar mycket, man råriver visserligen vitkålen men sen "stampar" man den tillsammans med rivna eller slantade morötter, ev. riven rotselleri, vitlök, färsk ingefära, chili, salt, olivolja. Resultaten blir gudomligt gott! En bild finns här: http://granivor.blogspot.com/2007/11/bsta-rkosten.html

agnetasch

Kål o morötter, bra, det är snart de enda grönsaker man kan kosta på sig så här års. 52:-/kg för gurka t.ex :o Dyrt vatten!

Igår blev det kjpils tips; stekt vitkål o köttfärs. Jättegott :D

jelvis

Vitkål är som gjort för att kryddas på asiatiskt vis, tycker jag. Jag har det ofta i olika typer av wok.

Detta recept var en höjdare om man gillar kraftigt kryddad mat och kycklinglever.

http://taffel.se/recept/kycklinglever-med-fem-kryddor-chili-goji-bar-och-kal

agnetasch

Kycklinglever har jag börjat tycka om mer o mer. Problemet med Lisa´s recept är bara att jag har inte en tiondel av hennes kryddbatteri. Men jag får väl leva med en blek kopia ;D

jelvis

Jag saknade bara russin när jag gjorde rätten sist (äntligen fick jag användning för mina gojibär!) men jag tror att det skulle vara gott bara med smör, stekt vitkål och kycklinglever. :-)

agnetasch

Nåja, lite salt o peppar ska jag väl kunna skaka fram ;D

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal