Pizza Bianca

Startat av henali, 2009-01-02 10:44

Föregående ämne - Nästa ämne

henali

Någon som har full koll på hur en riktig pizza bianca ska göras? Recepten som finns på nätet och pizzerior skiftar en hel del.

dePaul

Problem med recept över huvud taget är - att de skiftar. Välj något som du tycker motsvarar dina önskemål och kör på ;).

~Paul~

annamaria

Vad brukar den innehålla? Har aldrig ätit den.  :-[

jelvis

Allt utom den napolitanska pizzan är väl imitationer? :-)

Som dePaul skriver, det skiftar. Förmodligen från by till by i Italien också.

henali

Sure, recept varierar mycket, men det brukar finnas en röd tråd igenom dem. Men den kan jag inte hitta när det gäller Pizza Bianca. Anledningen till mitt intresse är att den enligt en undersökning är den mest populära pizzan i Stockholm.

dePaul

Saxat från Wiki:

"White pizza (pizza bianca) uses no tomato sauce, often substituting pesto or dairy products such as sour cream. Most commonly, especially on the east coast of the United States, the toppings consist only of mozzarella and ricotta cheese drizzled with olive oil and spices like fresh basil and garlic. In Rome, the term pizza bianca refers to a type of bread topped with olive oil, salt and, occasionally, rosemary leaves. It's also a Roman style to top the white pizza with figs, the result called pizza e fichi (pizza with figs)."

lillamatbloggen

Jag har bott i Italien och ätit det många gånger. Pizza Bianca kan bara göras på ett sätt.
Utan tomatsås och bara mozzarellaost på och salt och olivolja.

Jag har gjort pizza efter ett italineskt recept idag jag gjorde så här.

500g mjöl
25 g jäst
1 msk socker
400 g mozzarella
oliv olja
salt

Blanda jäst i 1 glas fingervarmt vatten i en bunke tilsätt även socker.
Tillsätt så mycket av mjölet så att det blir en kladdig deg, låt detta jäsa i 30 minuter.

Häll lite mjöl på bänken och lägg dit degen, jobba in salt och 2 dl ljummet vatten + resten av mjölet.
Arbeta degen i 15 minuter.
Gör en bulle av degen och skär ett kryss i den. Låt jäsa 2 timmar.
Kavla ut degen så att den passar på en bakplåt, fyll pizzan och häll över salt och olja.

Grädda i 250 grader i 15-20min.

Ska det vara pizza bianca tillsätter du alltså ingen tomat, utan bara mozzarella. Det är det enda som ska finnas på.

Kommer att lägga upp receptet och mina blilder och fyllningar på min blogg nu

http://lillamatbloggen.blogspot.com/ 

lillaMATbloggen

henali


Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal