Lagerblad?

Startat av SimonH, 2012-01-11 21:02

Föregående ämne - Nästa ämne

SimonH

Vad smakar egentligen lagerblad? Använder ni det flitigt? Jag brukar ha i det om det står i receptet, men det är svårt att säga vad/om det tillför (något).

I den här tråden rekommenderas färska, nån som har erfarenheter? http://www.finewines.se/mat-dryck-restaurangbesok/lagerblad-varfor!/

Enligt http://en.wikipedia.org/wiki/Bay_leaf smakar det skarpt och bittert och luktar liknande oregano och timjan.

Finns väl med i mat från hela världen, så nått måste det väl göra.

SimonH

Tuggar på ett lagerblad nu, tycker jag känner lakritssmak.

webguide

Färska lagerblad är bättre än torkade, ger ju mer lagerbladssmak. Jag använder bara förska nuförtiden.

Tobias


webguide

Citat från: Tobias skrivet 2012-01-12 15:19
Var hittar du färska?


I vardagsrummet! :)
Har ett lagerträd (elelr lagerbuske kanske man ska kalla den), finns att köpa i de flesta växtaffärer.

Tobias


Johan_

Citat från: webguide skrivet 2012-01-12 15:25
I vardagsrummet! :)
Har ett lagerträd (elelr lagerbuske kanske man ska kalla den), finns att köpa i de flesta växtaffärer.


Hur klarar sig din i vardagsrummet? Min var inte så fin efter att jag haft den inne förra vintern. I år testar jag att ha den i garaget

webguide

Citat från: Johan_ skrivet 2012-01-12 16:16
Hur klarar sig din i vardagsrummet? Min var inte så fin efter att jag haft den inne förra vintern. I år testar jag att ha den i garaget


Den funkar bra, vi har den på balkongen på sommaren, den blir lite molloken, men kalrar sig trotts det.

Hasse

Jag lade några torkade lagerblad i en skvätt vatten och lät det koka en stund, och visst ger det smak. En lite bitter smak, men ändå behaglig. Jag tyckte också att jag fick en förnimmelse av kryddnejlika.

Gör ett eget avkok. Det kan ju vara intressant att diskutera vilka smaker man känner.

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal