Tårthjälp (tips på tårta med chokladtårtbottnar)

Startat av agnetasch, 2009-09-30 10:30

Föregående ämne - Nästa ämne

agnetasch

Jag har en binge chokladtårtbottnar (köpta o troligtvis lite torra) som jag ska göra två sorters tårtor av i helgen. Den ena ska bli en lite barnvänligare sak med körsbär o vispgrädde, men den andra kan vara lite "vuxnare" i smaken.
Jag kan inte hitta på något, allt bara snurrar i huvudet.
Utgångspunkten är alltså chokladtårtsbotten men vad ska jag köpa/göra sen? Nutella? Mascarpone? Vispgrädde? Likör? Honörsorden är FORT o ENKELT; jag hinner inte stå o dona för mycket med gelatin o sånt.
HJÄLP :o

Filippa

Jag skulle tagit ett lager nutella och kanske hackade nötter ? Och sedan ett lager hallonsylt. Utanpå skulle det bli mascarpone blandat med lite likör av nåt slag och dekorerat med kanderade apelsinklyftor (tänkte skriva hallon men jag kom på att jag läst om hallon=kräksjuka och tänkte om :-).

Mickan

Sprit?

Kanske droppa likör av apelsintyp eller färskpressad apelsin på botten? Blanda riven mörk choklad och apelsinskal i grädde och bre ovanpå. Garnera med hinnfria klyftor!

Om du vill ha körsbär kan väl en lag av dito fukta botten och sen brer du på sötad färskost och garnerar med bär.
Video meliora proboque deteriora sequor

ena

en chokladtryffel går ju snabbt o enkelt att göra... passar bra som fyllning... den kan du ju smaksätta med likör el annan sprit om du vill...

Eller så fuktar du bottnarna o fyller med chokladgrädde som Mickan tipsar om och brer chokladtryffeln på utsidan, då räcker det med lite hackade nötter eller strössel som garnering :)
man kan prova allt -minst en gång!!;)

Andreas

Hoppsan, det här var en farlig tråd med många goda förslag.

Nåt jag tycker passar bra med choklad är kaffe och kola, man kanske kunde smaksätta ett lager med nåt slags moccagrädde och ett annat med kola? Eller kanske philadelfiaost och choklad skulle bli kul, kunde man smaksätta philadelfia med kaffe eller blir det konstigt?
Den som inte frågar får inga svar.

agnetasch

Man kan göra en smörkräm med kaffesmak. Egentligen tycker jag inte om varken smörkräm eller kaffesmak men när det är som fyllning i biskvier är det gott.
Nu är jag ännu mer förvirrad av alla goda råd. Jag var o handlade men glömde att köpa mascarpone o apelsiner Det enda jag kom hem med var en burk choklad- o nötmassa (?) Jag hittade en skivad mango i frysen, den kanske man kan stoppa i?

Andreas

Den som inte frågar får inga svar.

agnetasch

Usch, jag trodde aldrig någon skulle fråga :-[

Första dagen blev det som sagt chokladbottnar rejält indränkta med spad från de konserverade körsbären (inköpta i Tyskland,urgoda,inte så sliskiga) Vispgrädde o körsbär emellan o vispgrädde o kakao pudrad ovanpå. Enkelt o gott, rena hälsokosten. Men det blev så mycket att det räckte till dagen efter också.
Så där stod jag med ett överskott av chokladbottnar + en burk choklad-o nötmassa. Bottnarna åkte in i frysen, men burken öppnades o provsmakades i smyg några dagar senare. Ojojoj så gott! Dagen efter tog jag mitt förnuft tillfånga o slängde burken i sjön! Drastiskt o miljöovänligt men det struntar jag i; det här hemmet är inte tillräckligt stort för både mig o en burk nötmassa :(

Andreas

Ja körsbär och grädde på chokladbottnar lät riktigt gott. Men vad var så skämmigt med att smaska på lite choklad och nötmassa? Det hade jag nog också gjort om jag haft en sån burk hemma.  :D
Den som inte frågar får inga svar.

agnetasch

Är det meningen att man inte ska överskrida 20 g kolhydrater per dag så duger det inte att smaska nötmassa. Den innehåller 54 g kh/100 g, usch det betyder c:a två matskedar o sen är kolhydratransonen slut för den dagen :'(

Andreas

Det känns nästan lite tokigt att räkna kolhydrater i en tårttråd, hur många centimeter stor bit av din choklad-körsbärstårta kunde du egenligen äta på 20 g kolhydrater? ???
Den som inte frågar får inga svar.

agnetasch

0,02 cm  :-\
Fast jag fuskade när jag fyllde år, man kan ju inte sitta o fåna sig o vägra äta sin egen födelsedagstårta ;D

Andreas

Hoppsan, hjärtligt grattis i efterskott Agneta!!! Jag tycker bestämt du var värd några extra matskedar nötmassa på din födelsedag också.
Den som inte frågar får inga svar.

agnetasch


Hankki

Inte chokladtårta men jag gjorde en tårta när jag fyllde år ifjol.
Har kört med största delen dinkel i ca 2 år och hade inte vetemjöl hemma denna gång.
En av vännerna är MYCKET kräsen med mat, om han vet vad som finns i eller om det syns, och hur gör man en tårta på fullkorns dinkel så att även han äter... jo:
Tårtsmeten var förståss grov så jag blandade med kakao för att allt skulle bli brunt och dessutom bröade jag formen med dinkel mannagryn. Tårtan var speciell men god.

Ja, jag kunde ha siktat mjölet men jag ville testa :)

Kvasthilda

Jag har med gott resultat gjort kladdkaka på fullkornsdinkel som jag bjöd av på jobbet. Det var "den godaste kladdkaka jag ätit, får man ta en till bit?" ;-)

Fast nu kom vi visst ifrån ämnet lite.

En god fyllning till chokladbottnar är lika delar vispad grädde och turkisk yoghurt blandat med hallon. Nej inget extra socker. Ja man kanske får koka upp hallonen och låta dom kallna om man ska hålla sig frisk enligt dom senaste rönen men det går väl rätt fort.
Det gör inget om det är enkelt.

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal