Couscous - hur mycket vatten?

Startat av Andreas, 2007-08-05 12:48

Föregående ämne - Nästa ämne

Andreas

Häromdagen provade jag receptet "Lax på couscousbädd" ur nummer 8 av tidningen Matmagasinet s. 37. Där stod att man skulle ha 1 dl buljong till 2 dl couscous.

På couscouspaketet från Signum står det att man skall ha 1,5 dl vatten till 2 dl couscous.

Sen bläddrar jag lite bland mina recept och hittar ett recept på "Lins- och couscoussallad" där det skall vara 2,5 dl vatten till 2 dl couscous och ytterligare ett recept "Couscoussallad med strimlad kyckling" där det står 5 dl buljong till 2 dl couscous.

Allt från 1 dl vätska till 5 dl vätska på samma mängd couscous!!

Hur mycket vatten brukar ni använda när ni lagar couscous?

Hur kan det skilja så enormt mellan vad som anges? Finns det olika torr couscous?  ???
Den som inte frågar får inga svar.

Anne

Jag tar för det mesta ca 1,25 dl vatten per dl couscous. Kokar upp vattnet, och slår det över cous-cousen som jag har i en bunke, täcker med plast och låter det stå fem minuter.
Anne's Food - min matblogg

agnetasch

Hade det varit någon rim o reson med att det rekommenderas olika mängd vatten skulle det ju stå vilken grad av "torrhet" grynen ska ha.
Du har bara råkat ut för det som retar mig så mycket;miljoner recept som surrar runt i cyberkokboken o som ingen har lagat upp utan bara vidarebefodrar i sämre o sämre skick >:(
Skönt att någon (Anne)kan ge klart besked.

crlhrv

Jag brukar använda den vattenmängd som står på paketet, sen kokar jag upp det och slår det över couscousen, täcker över och låter stå tills det är klart. Vissa måste stå i upp till 20 minuter.
Tittar gärna på djur. Och äter dem också.

Andreas

Anne: "för det mesta" - finns det speciella tillfällen då du använder annan mängd?

Agneta: fast kanske kan det vara så att olika människor föredrar olika torr couscous..?

Calle: vilken vattenmängd står på ditt paket?
Den som inte frågar får inga svar.

Anne

Andreas - nej, jag brukar väl oftast ta det som står i det aktuella receptet jag följer, och det var så jag menade. Jag kollade igenom två-tre av mina recept på bloggen med cous-cous och där verkade det vara 1,25 som gällde. Vad som står på paketen brukar jag strunta totalt i, med just cous-cous.
Anne's Food - min matblogg

agnetasch

Citat från: Andreas skrivet 2007-08-06 09:54Agneta: fast kanske kan det vara så att olika människor föredrar olika torr couscous..?

Finns det såna finlirare?

crlhrv

För tillfället rekommenderar fabrikanten (har inte kvar originalförpackningen, bara tillagningsanvisningarna) 1 del cous cous och 2 delar vatten och så brukar det vara för det mesta tycker jag och det funkar bra.
Tittar gärna på djur. Och äter dem också.

Andreas

Agneta: Vet inte om finlirare riktigt är ordet när det skiljer 500% i vattenmängd. ;)

Calle: Då har vi samma uppfattning, 4 dl vatten till 2 dl couscous tycker jag också blir bra, annars blir det för torrt. (5 dl fungerar också.)

Anne: Du som använder 2,5 dl till 2 dl couscous - minns du vilket vilka couscous-fabrikat du brukar använda?

Jag tycker som sagt att det är nåt lurt att det kan skilja så mycket både mellan recept och tillagningsanvisningar på paketen...
Den som inte frågar får inga svar.

Anne

Andreas - oj, svår fråga.. jag har testat en del olika vill jag minnas, och inte märkt nån direkt skillnad. Tror att jag har Frebacos hemma just nu, minns också nåt blått paket med arabisk text. (Ja, jag är på jobbet liksom.)
Anne's Food - min matblogg

agnetasch

Andreas:Var inte snutig unge man!Jag håller med dig om att det är en enorm skillnad på vattenmängderna.Jag undrar bara om det verkligen finns folk som säger:"Jag gillar torr couscous, därför letar jag upp recept med lite vatten" eller tvärtom? :o

Andreas

Det är väl ändå mitt privilegium att vara snutig. ;)

Nej att det finns sånt folk låter osannolikt. Men kanske finns det två olika couscousläger - ett som gillar torr och ett som gillar saftig couscous och så har recepten spritt sig från dessa läger..?
Den som inte frågar får inga svar.

Muuu

 Jag väger istället för att mäta. Enkelt, exakt och snabbt med en våg som kan nollas mellan ingredienserna. För cous-cous tar jag 200g gryn och 400g vatten. 1 dl gryn är ungefär 75 g men det varierar med grynens storlek. Därför väger jag!
;)

webguide

Citat från: Muuu skrivet 2014-01-23 14:13
Jag väger istället för att mäta. Enkelt, exakt och snabbt med en våg som kan nollas mellan ingredienserna. För cous-cous tar jag 200g gryn och 400g vatten. 1 dl gryn är ungefär 75 g men det varierar med grynens storlek. Därför väger jag!
;)


Väga is da shit :)
Cous-cous (den mindre varianten) är förmodligen tillräckligt finkorning för att mätningen skall bli väldigt ojämn om man använder volym istället för vikt. När man mäter upp mjöl med volym och sedan provväger så kan det sklija väldigt mycket mellan 1 dl och 1 dl. Detta beror på hur hårt man packar mjölet i måttet, jag läste en undersökning på det där nånstans men hittar den inte, jag har för mig att det kunde skilja upp till 50% i vikt mellan "2 decilitrar".

handola

Väga funkar bra tycker jag. Brukar slänga in en buljongtärning i couscousen också, tycker att det blir gott.

webguide

Det går väl bra att bara köra som med ris, 1 del ris och 2 delar vatten (gäller allt ris). När det är klart så häller man av eventuellt vatten som blir kvar. En del kokar ris som pasta dvs i massor av vatten. Man kan göra likadant med Couscous, om man vill ha det fuktigare är det ju bara att spara lite av kokvattnet och tillsätta efteråt, precis som med en carbonara.

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal