Keramik

Startat av talismanen, 2013-05-03 17:15

Föregående ämne - Nästa ämne

talismanen

Är det någon som har keramiska knivar och vet hur dom ska slipas eller dom kanske inte behöver slipas ?

vilsjin

Min erfarenhet är att de är tämligen slöa (med mina mått mätt) men de de behåller den relativa oskärpan väldigt länge.
Måste de slipas krävs det att man använder diamantbrynen (hårdare än keramiken).

Skogis

En nackdel med keramik är att det är så skört. Man har snabbt en tandad kniv, varken man vill det eller ej.

Skogis

Jag provade att bryna med ett diamantbryne. Har man kunskap att bryna vanliga stålknivar, fungerar det lika bra med keramiska och diamantbryne.
Kniven blev betydligt bättre men som Vilsjin skriver så blir keramik inte lika vasst som stål. Jag tycker också att det är lite obehagligt att dom inte väger lika mycket som vanliga knivar. Man får känslan av att man skär med en plastkniv, men en betydligt vassare sådan.

Karl Erik Schough

Och tappar du den på ditt stengolv är det kört.

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal