Grått vid rökning

Startat av hemrökarn, 2009-01-29 11:22

Föregående ämne - Nästa ämne

hemrökarn

Kan någon förklara varför skinkan blir grå i mitten när jag röker? Detta uppkommer först när jag tar upp ur frysen. Skinkan är köpt saltad,och har vid rökning enl. termometern uppnått 77*c i mitten.

                  mvh. Mats

Tom

Vanligtvis så brukar det ju varnas för om att saltningen inte har trängt in i hela köttbiten så kan köttet bli grått där inte saltet har kommit åt.
Vet inte om frysningen kan påverka på något sett så att saltet "vandrar utåt" vid upptiningen?
Rökte själv två skinkor till 77°C för ett tag sedan och de blev inte gråa, de hade dock inte varit frysta.

roffekock

Detta problem har inget med frys att göra utan det är saltningen som inte har gjorts på rätt sätt. Om man sprutar sin egen skinka behöver detta problem ej uppstå.

/rolf
Matforum är bäst

hemrökarn

Tack för era svar. Ska köpa mig en saltspruta, det är faktiskt bara de köpta skinkorna som blivit såhär. Det är ju lite konstigt? Får även be om ursäkt för mitt sena svar  :-[

                                 Mvh Mats

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal