Gratis vildväxande råvaror - växter, bär och rötter

Startat av crlhrv, 2007-07-18 13:40

Föregående ämne - Nästa ämne

Mimmi

Nu har vi tappat sav i tre dygn, pluggat igen hålen och saven har puttrat på. Lite till så har vi vår björksirap.

http://mimmismat.wordpress.com/2009/04/19/bjorksav-blir-bjorksirap/

Mickan

Plockade en promenadsallad när jag ändå var på exkursion men en skolklass. Vitplister, ängssyra, krusskräppa, maskros, kirskål...
Video meliora proboque deteriora sequor

Mickan

Snart dags att göra saft på älggräset! Recept likt fläder. Prova!
Video meliora proboque deteriora sequor

agnetasch

Hjälp, är älggräset redan på gång?Var tar tiden vägen?
Klart man ska göra älggrässaft eller gräsrotssaft som det heter hemma hos oss numera ;D

ena

såg blommande älgört igår och vart lika förvånad som du, den ska ju inte blomma förrän efter midsommar...
man kan prova allt -minst en gång!!;)

annamaria

Jag har turen att ha goda vänner i Blekinge med massor av fläder - inte alls gott om den varan här. Det ligger nu 50 blommor i frysen och väntar på mig! Underbart!

Mickan

Kantareller! Kantareller! Kantareller!

Hoppas ni har lika god lycka som undertecknad  ;D
Video meliora proboque deteriora sequor

ena

man kan prova allt -minst en gång!!;)

helfgren

Var på en svamp vandring igår , mycket intressant . Gick ut på att man träffades och gick ut i skogen och plockade svamp och sedan gick vi igenom vad som var vad och vilka som kunde förväxlas . Kom hem med en hel påse med blek taggsvamp som jag smörstekte .

MVH// Henrik
Carpe diem

agnetasch

Avundsjuk! Jag älskar blek taggsvamp, har ett hemligt ställe en bit från hemmet :-X

Mickan

Trattisarna syns! Små men många!

Jag har massor kvar sedan förra året men vad gör det. Desto lättare att glädja andra!
Video meliora proboque deteriora sequor

Mickan

Jag var i skogen och plockade mossa med mera i helgen igen och misstänkte att det skulle finnas trattisar kvar och det gjorde det. Mer överraskande var det att 10 stora, gula kantareller stack upp. Plockade dem och lät dem bli en del av mina vintergröna dekorationer i skålar och på fat. Torkar så fint!
Video meliora proboque deteriora sequor

Patrik

Fyller på listan litegrann med:

Rallarros: Späda skott kokas som sparris. Bladen till te.

Ormrot: "Fröna", egentligen är det groddknoppar är riktigt goda, smakar nötakigt. Rötterna ska även gå att äta, men det har jag inte provat.

Häggbär: Krossa bären med kärnor och allt, blanada med socker och sprit så har du en trevlig likör. Eller så kokar man saft på dom. Blommorna går också koka saft på som fläderblom.

Per-Erik

Då jag har svårt att hitta så mycket just nu så lägger jag till:
  - Istappar( i groggen)

Se upp för:
  - gul snö ;)


Andreas

Skojare där. :)

Men förutom istappar, om man nu skulle gå vilse och var tvungen hitta något ätbart i naturen på vintern, vad kan man tänka sig då? Gran- och tallbarr? Annars är väl det mesta vissnat och ätliga rötter är nog svåra få fram i tjäle.
Den som inte frågar får inga svar.

Patrik

Lavar funkar på vintern. Islandslav, skägglav, manlav osv. Satsa på att gå vilse på hösten istället.

Annars får man nog lite till att äta djur på vintern.

Jeff

Testade att rosta lite ekollon, gick dock sådär. De större ekollonen smakade rätt beskt, och brorsan hittade en mask i en av dem... O_o
Kanske borde ta lite längre tid nästa gång, tiden kan ju variera från ugn till ugn så klart.

webguide

Citat från: Jeff skrivet 2011-09-13 17:13
Testade att rosta lite ekollon, gick dock sådär. De större ekollonen smakade rätt beskt, och brorsan hittade en mask i en av dem... O_o
Kanske borde ta lite längre tid nästa gång, tiden kan ju variera från ugn till ugn så klart.


Testa att salta dem, salt fungerar neutraliserande på bitterämnen. Masken är inte giftig så det går ju bra att äta den med om man vill (nyttigt dessutom + att den nog bara smakar ekollon).

webguide

Löktrav är en mycket trevlig växt, bladen smakar som en blandning av olika löksorter.
Bild: http://linnaeus.nrm.se/flora/di/brassica/allia/allipet11.jpg

Hmmm, hur får man in en bild.....?

Mickan

Och nu känns det inte alls bra att inte bo kvar i Jönköping och ha flera ställen att plocka ramslök på. Priserna i affärer och saluhallar är ju så höga. Hur gör ni?
Video meliora proboque deteriora sequor

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal