Korvrecept

Startat av Tommy, 2008-11-20 10:41

Föregående ämne - Nästa ämne

Tommy

Som flera kanske märkt, är jag ny och het på denna bloggen. Jag har en del erfarenhet som jag gärna delar med mig.
Ni har massor med idéer och roliga uppslag som jag fullständigt suger i mig. Jag fattar inte varför jag inte varit inne här tidigare.

Jag har en hemsida om korv och korvtillverkning. Jag vet att många runt om i landet har gamla roliga och unika recept på korv, tillagningssätt och allehanda roligt kring korv. Sidan heter www.salsus.se och är inte en konkurrent till denna bloggen, snarare tvärtom.

Jag skulle bli jätteglad om vi alla kunde dela med oss till varandra av denna skatt vi sitter inne med. Min sida har inga vinstsyften utan jag vill bara samla och sprida vidare av kunskapen som finns, men är spridd hullerombuller.

Det finns mycket kring korven också. Lokala varianter som t.ex. här i götborgstrakten har vi fenomenet "Halv Special". Vet alla vad det är?
Om ni inte vet, norröver kan jag berätta att det är en grillad eller kokt korv i bröd med mos på. Ska den i mitt tycke vara perfekt ska det vara räksallad eller västkustsallad på och man ska ha en flaska Pucko i andra handen. Då leker livet!

Dela med er av recept och kringdetaljer och historier.

/Tommy

helfgren

Hej Tommy !
Jag tänkte prova att göra egen korv , men behöver få veta vart man kan få tag i en korvstoppare .

MVH// Henrik
Carpe diem

MiGa

Härlig sida Tommy man blir sugen att börja producera direkt ;D.Gjorde en Salciccia korv efter recept från Bo Hagströms bok "Solens Smak" som var gjord på entrecote,fläskkarré och rimmat fläsk kryddat med salt,svartpeppar och finhackad färsk rosmarin.Gned in korven med en blandning av 2 msk salt,1 msk socker och en tsk salpeter för att behålla sin färg.
helfgren""
Dom flesta köttkvarnar som man kan köpa har ett korvrör som man kopplar på.Eller om du söker mer rediga grejer så kolla denna sidan  www.specialservice.se .

Tommy

Korvstoppare finns att köpa på www.nimaab.se. Se under rubriken:Fritid - Jakt - Slakt - Styckning - Kläder och därefter: Sprutor - saltning - rökar.

Annars kan du lätt köpa från www.sausagemaking.org  i England. Dom är snabba som tusan med leverans.

/Tommy

Tommy

Vill bara nämna en sak kring detta med att stoppa korv.

Nästan alla köttkvarnar för hemmabruk, har korvhorn för stoppning av korv.
Tyvärr måste jag säga, så trasar matarskruven oftast sönder korvsmeten. Det gör inte så mycket om man har malt fint, men vid grovmalning trasar skruven sönder korvsmeten och man förlorar den fina strukturen man är ute efter.

En korvstoppare däremot är som en cylinder där du pressar ur smeten. Den bearbetas inte av en hysteriskt roterande skruv vilket lämnar smeten oförändrad i strukturen.

/Tommy

helfgren

Jag har fått tag på en korvstoppare som pressar in massan i korven , funkar kalas bra .
Har precis stoppat ca 8 meter av kolbaz som jag hittade på salsus.se , har nu stoppat in dem i röken så dem får gå över natten.
Hoppas att dem blir lika goda som stekprovet blev .

Tommy , hur länge skall korvarna hänga för att torka sedan dem är rökta ? Kan man provsmaka efter rökning eller vinner dem på att hänga så länge som möjligt.

MVH// Henrik

Carpe diem

MiGa

helfgren;
Vad har du för en rök? Är det ett riktigt skåp eller en liten ABU rök?Vad använder du för sort till röken?

MVH MiGa

helfgren

MiGa !

Jag har ett riktigt rökskåp i rostfritt som jag har byggt in ett grill element från en elgrill .
Det funkar kanon och behöver inte så mycket passning , räcker att man lägger på lite spån om man ska röka länge.
Använde alspån första timmen och sedan fick det röka över natten med jackdaniels rökspån och 2st bitar från ett äppelträd.
Smakade en korv i morse och den smakade sååå gott . Men nu ska dem få hänga några veckor i kall källaren , får hoppas att dem bara blir godare .

MVH// Henrik
Carpe diem

Tommy

Kolbasz kan hänga så den blir stenhård;-)
Men vem har tid att vänta så länge.

Korven är ju processad genom saltet och röken och är i princip ätbar direkt.
Prova att steka eller grilla den färsk efter rökningen. Ojojoj! Vi snackar grillkorv!

Beroende på hur fuktigt och vilken luftgenomströmning man har där man torkar så tar det olika lång tid att torka.
Korven ska inte svikta för mycket vid tryck. Sen är det personligt vad man gillar. Hård elle rlite krämig konsistens.

Torkningen var en hållbarhetsfråga en gång i tiden nere i Ungern. Min mentor Lajos Baan sa att den höll för evigt när den var torkad.
Dumt, tycker jag. Den ska väl ätas innan dess!?

/Tommy

MiGa

Låter kanon gott tyvärr har man inte plats med ett rökskåp hemma :-[

helfgren

vid alla grönsvansade isbjörnar vad jag hatar råtter !
Var och tittade till mina goa korvar och upptäckte att det var nån råtta som varit och gnagt på korvarna . Är bara att kasser dem och göra nya .
Vad vet man vad dem dras med för sjukdomar.

Jaja bara att ta nya tag .

MVH// Henrik
Carpe diem

Tommy

Det tråkiga med möss och råttor är hur lite mellanrum de behöver för att komma in i ett utrymme.

Jag tror jag såg nyligen att en mus kan klämma sig igenom 5-6 mm och en råtta bara 10 mm!

Får göra ett torkskåp med stålnät á lá riddarbrynja;-)

/Tommy

helfgren

Är nog melodin det , men vart hittar jag en brynja  ;) .
Blir en sväng på biltema och köpa en rulle kycklingnät och dra på flera lager .

MVH// Henrik
Carpe diem

Hasse

2008-12-07 23:11 #13 Last Edit: 2008-12-07 23:23 by Hasse
Då var julkorven färdig och avsmakad. Gott blev det!

Detta är första gången jag provat på att göra korv och det var inte alls så svårt som jag trodde. Man kan fråga sig varför jag trodde att det skulle vara svårt? Däremot var det tidsödande, men jag kan tänka mig att om man får upp vanan kan det gå betydligt snabbare.

Receptet hittade jag på DN:
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=118&a=299

Tommy

Härligt Hasse!

Som du skriver så är det ett fasligt sjå att göra korv ibland.
Sen är det ju på det viset att är man tokinvolverad i korv som jag är, ser man till att till rätt pengar få tag i hjälpmedel som förenklar.
Jag har en grym kvarn som jag köpte på Nordpost. Den arbetar med större mängd och snabbare. Det finns utbytbara tillbehör.

Sen köpte jag en korvstoppare från England. Den är enkel och lättdiskad vilket är skönt när man ska ta reda på allt efteråt.

Sen måste man inte alltid göra så mycket korv.

Jag gör ofta bara 2 kilo, vilket är en fjuttmängd i sammanhangen.
Min korvmentor som är från Ungern säger; Däät är ingken idää att göra mindrä än tjufäm kilo!!!

Men även om man bara gör små mängder kan det gå åt fanders!!
Jag har 8 olika sorter, rökta, färska samt hängande på tork här och där i huset!

/Tommy

annamaria

Jag har hittat ett julkorvsrecept som jag har planer på att göra. Receptet innehåller ej salpeter till "ingnidningen", varför använder man det eller inte?

En annan fråga: hur vet man om man ska använda ko eller gris tarmar? Det står inte i mitt recept vilka det ska vara.

Tommy

Hej!

Salpeter håller borta bakterier och gör att köttet behåller sin rosa ton vid tillagning.
Om du bara ska ha till ingnidningen av korven tar du ett par tsk vanligt salt och en knapp halv tsk salpeter.
Normalt i korv ligger saltmängden på ca 20-25 gr/kg kött och 1/2 tsk salpeter/kg.

Köp vanliga "Krokfjälster" som finns i många affärer just nu inför jul. Det är tarm av oxe.
Dessa är lämplig dimension till julkorv.

Jag hoppas du lyckas och korven blir god.
Om du är osäker på ditt recept finns det flera julkorvsrecept på min hemsida www.salsus.se

/Tommy

agnetasch

Tommy; jag såg att du skrev om "lundaknaken" på din hemsida. Har du provat gåskorven från samma firma? Jag köpte den i Lunds saluhall innan Mårten i fjol; lös leverkorv med lite krås i. Gudomlig! Du har inga funderingar på att göra något liknande?
Det är långt mellan Göteborg o Lund bara för att köpa leverkorv. Hade jag hittat ett liknande recept hade jag gjort den själv ;)

Hasse

Är det inte så, att man bör vara återhållsam med salpeter eftersom det faktiskt är giftigt? Och att man absolut inte ska överdosera?

Jag skippade salpetern till min korv.

Tommy

Jag får be mina vänner i Lund att kolla upp gåskorven.

Tack för tipset!

/Tommy

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal