muslimskt alternativ till rökt sidfläsk

Startat av Olof, 2011-04-03 21:06

Föregående ämne - Nästa ämne

Olof

Jag ska bjuda på middag i nästa vecka och en av gästerna är muslim. Jag hade tänkt att laga en coq au vin (blanc), vilket bör innehålla rökt sidfläsk, så min fråga är om någon har något tips på vad jag skulle kunna använda istället?

roffekock

Jag hade använt lite rökolja,rakt av eller bara uteslutet fläsket. Me du kolla först så han inte är "Eruopeisk muslim" dom äter mej veterligen fläsk. 8)
Matforum är bäst

Jon

De hamnar bara i helvetet om de vet om att de äter fläsk. ;)
Lurar du dem äre du som hamnar där, så inget att oroa dig för. ;)

Andreas

Den typen av lurendrejeri ska man nog passa sig för. :)

Var har du fått det där om att europeiska muslimer äter fläsk ifrån Rolf? På hemsidan Islam-svarar står "Koranen förbjuder intagande av griskött på inte mindre än 4 ställen. Det är förbjudet i 2:173, 5:3, 6:145 och 16:115." http://islam-svarar.se/pages/content/view/62/35/ Inte kan väl europeiska muslimer bryta mot koranen? (Enligt Islam-svarar är grisköttskonsumtion även förbjudet i bibeln, 3:e Mosebok 11:7-8 och 5:e Mosebok 14:8.)

Jag hade nog tänkt så här: Vad kännetecknar rökt sidfläsk? Förutom grissmak (som är svår reproducera) är de främsta kännetecknena att det är fett, salt och rökt. Vad finns det för feta detaljer på andra djur, rökt rimmad entrecote eller oxsvans kanske?
Den som inte frågar får inga svar.

Cathy

Om det vore jag skulle jag passa mig för det där med 'au vin'. Alkohol är inte heller tillåtet. Som ersättning för sidfläsket kan man kanske hitta något rökt i korvdisken.

Andreas

Ah det där med vinet tänkte jag inte alls på. Jo alkohol är förbjudet. Men i matlagning kan man ju koka alkohol om man vill och det finns alkoholfritt vin. Här är ett citat från Followislam.net som ger stöd åt den tanken "Om druvsaft förvandlas till jäsande must, antingen genom självjäsning eller tillsats av jäst, är drickandet därav Haram (förbjudet). Men om en jäsande must uppvärms över eld och tvåtredjedelar kokas bort, är den återstående tredjedelen Halal." http://www.followislam.net/swe/bibliotek/grunder/05.htm Vilken Madhhab det är då, man bör förstås fråga sin gäst.

Korv är en bra idé men är det inte svårt hitta fet korv som inte innehåller gris? En av poängerna med sidfläsket i rätten är väl att balansera den magra kycklingen.
Den som inte frågar får inga svar.

Cathy

Jag tänkte mest på den rökta smaken och sältan. Man har ju inte så mycket fläsk, 1 hg till 8 portioner enligt ett recept jag letade upp, så om korven är lite magrare kan man kanske vara lite generösare med smöret när man bryner fågeln. Ett annat problem med korven kan vara att hitta en som bara är rökt, utan att vara för starkt kryddad.

Olof

Tack för alla bra svar. Rörande min specifika gäst (och inte muslimer i allmänhet) så dricker hon alkohol (förutom under vissa islamiska högtider), men äter inte gris.
Jag kollade lite på andra rökta produkter i matbutiken igår, funderar lite på rökt lam alt kalkonbacon. Har dock aldrig lagat mat med någon av dem, några förslag?

Jan Piening

Vilket kött du än har i anrättningen måste det vara halalslaktat om muslimer ska äta av det!
Jappe

kurt

Citat från: Jan Piening skrivet 2016-08-15 14:20
Vilket kött du än har i anrättningen måste det vara halalslaktat om muslimer ska äta av det!
Jappe


Du menar att alla kristna alltid följer 10 guds bud?

webguide

Jag tänker på Tempeh, det kan vara ett bra allternativ!

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal