min bästa macka

Startat av sverigeuturhisingen, 2008-09-16 04:02

Föregående ämne - Nästa ämne

sverigeuturhisingen

youtubade runt lite, hittade en gammal härlig video på ännu härligare kockar - jaques pepin (!!!) och jula child (!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!) som gjorde macka och drack bärs och stötte ur sig ofrivilliga läten av alla de slag titt som tätt. synd att hon dog, men härligt att hon han med att bli full och äta macka med herr pepin innan iaf, inte alla som får det, "så att säga".

såhär har både dom och jag gjort många gånger (det måste vara kväll när du gör den, den ska liksom funka som en pepp för att komma ur sängen morgonen därpå - utan den kan du lika gärna lika kvar och snarka utan någon julia child-macka att se fram emot. ja det kan du ha för att du inte var lite förutseende ditt lilla äckel):

en styck rund brödkaka, helst onyttigt vitt tror jag. dela den i topp och botten-del så att säga.
strila över olivolja över båda delarna.
täck botten med isbergssallad
lägg på tomatskivor, strimlad rödlök och hackade svarta oliver, antagligen lite mer olivolja (kanske t o m lite vinaigrette om du har det i kylen)
skiva massa brieost och lägg dom så dom formar en glad liten solgubbe med solstrålar av brie som lyser från sitt trinda lilla smörgås-ansikte. snåla inte
lägg på topp-delen av brödkakan.

ge vid alla grönsvansade isbjörnar i att äta mackan nu, här kommer det viktigaste. plasta in den i plastfolie, lägg den på en tallrik och lägg din tyngsta pannkakspanna av gjutjärn från sekelskiftet rakt på mackan. toppa med larousse gastronomique och din sexsiffriga studieskuld (jamarns csn) och låt mackan ligga i press i kylen över natten. när du vaknar kommer du skutta ur sängen med vetskapen om att den bästa smörgås du någonsin ätit ligger i kylen och väntar på dig. ps även om jaques och julia föreslog öl som måltidsdryck rekommenderar jag det INTE till frukost - då är du en "jamarns alkis" tydligen, din fru lämnar dig etc etc.

jag passar micken till nästa talare - vilken är DIN bästa macka?

Hasse

En klassisk dansk: Grovt rågbröd, ett litet salladsblad och rikligt med leverpastej av smakrik, dansk typ. Pastejen får gärna vara lite ljummen. Dessutom inlagd rödbeta, inlagd gurka, knaperstekt bacon, stelnad köttsky och rostad lök.

Filippa

Min favvo macka att göra själv är en klassisk varm macka;
Rostis utan en massa nyttigheter
Smör eller möjligen dijonsenap om du är på ett äventyrligt humör
Rökt skinka
Tunna tomatskivor
Massvis med ost, sort efter smak - jag har precis hittat en ny som heter Sture som är god :-)
Oregano
In i varm ugn om ca 200 grader och vänta otåligt i ca 10-15 minuter .
Åt den omedelbums annars kommer den grönsvansade isbjörnen och tar dig....

Om jag inte ska göra den själv så vill jag ha en räkmacka med massor av räkor (det är här det faller för min del, pallar inte att skala räkorna....)

agnetasch

Klassisk varm macka, jaaa så gott. Fast jag vill ha oreganon tomaterna, under osten :D

ena

en rostad brödskiva med drivor av smörstekta kantareller(salt, peppar och en aning timjan)
om man vill vara äventyrlig på med lite god ost och gratinera den...
man kan prova allt -minst en gång!!;)

Filippa

mmm, kantareller....tänkte inte på det....

Rasmus

Jag skrev faktiskt ett blogginlägg om just min favoritmacka för några veckor sedan: http://vegologi.blogspot.com/2008/08/min-favoritmacka.html

Min andra favorit är surdegsbröd med min hummus: http://vegologi.blogspot.com/2008/07/hummus-med-rostad-paprika.html

Andreas

Det finns många goda mackor men jag undrar om ändå inte den godaste är den som serveras på fiket mot Kungsgatan en trappa upp på MvG i Umeå - grovt bröd, sallad, grönmögelost, valnötter och fikonmarmelad. Här i ett hemmagjort plagiat med egen sallad, Sera turkisk fikonmarmelad och Kvibille ädel (snäppet vassare med stilton) på köpt bröd som jag tyvärr inte minns vad det heter.
Den som inte frågar får inga svar.

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal