Varför finns det tonfisk i olja och i vatten på burk?

Startat av Andreas, 2007-07-31 13:30

Föregående ämne - Nästa ämne

Andreas

Ja varför finns det två sorters tonfisk på burk - dels en i olja och dels en i vatten? Hade det inte räckt med antingen eller?
Den som inte frågar får inga svar.

agnetasch


Andreas

Är den godast för att det är olja på ytan eller för att den håller sig bättre av att förvaras i olja? Ifall det är det förstnämda kunde man väl köpa tonfisk i vatten och hälla lite olja på den?  ???
Den som inte frågar får inga svar.

crlhrv

Det här låter som om någon borde ringa konsumentkontakt och ta reda på saken :)
Tittar gärna på djur. Och äter dem också.

Urban

Jag håller med Agneta.. Tonfisk i olja är godast :).
Tonfisk i vatten tycker jag är för torr och gnisslig på nåt sätt.

Andreas

Calle: Frågan är bara vem av oss som har en telefon. :)

Urban: Har du provat hälla en skvätt olja på din tonfisk i vatten då så kanske det slutar gnissla?
Den som inte frågar får inga svar.

agnetasch

Tonfisk i vatten har en liten besk bismak. Jag tror inte det hjälper att hälla olja på den för att få bort bismaken, kanske för att få bort gnisslet.Symaskinsolja?

rallysally

En del gillar inte olja, kanske ett lättalternativ. Men varför finns det cocosmjölk light?
Som dessutom är dyrare än vanlig cocosmjölk?(offtopic)
Cocosmjölk utspädd med vatten???
Lev gott
Lev gott

Andreas

Agneta: Den här bismaken, kan det vara nåt slags plåtsmak? Kan det kanske vara så att oljan skyddar tonfisken bättre i burken?

Rallysally: Jovisst blir det lättare med vatten - brukar stå tonfisk i vatten i "lättrecept". Men jag förstår inte varför inte all tonfisk är i vatten så att man själv får slå på olja om man vill - då räcker det men en typ av förpackning - samt att vatten är billigare än olja.

(OT: Det finns en kokosmjölktråd här:
http://matforum.nu/index.php?topic=73.0)
Den som inte frågar får inga svar.

agnetasch

Tonfisk i olja är ju den ursprungliga varianten.Tonfisk i vatten är en relativt ny företeelse som kommit starkt p.g.a att all mat på senaste tiden har varit fettfri.
För ett tag sedan hade jag gissat att vattentonfisken hade blivit ensam herre på täppan,men med alla LowCarb-dieter tror jag att oljetonfisken får en renässans.Vi får nog dras med båda sorterna i fortsättningen.

Andreas

Varför är oljan den ursprungliga varianten? Ge mig lite historia!
Den som inte frågar får inga svar.

Anne

För att det konserverar - såklart. Att lägga in saker i olivolja är en gammal konserveringsmetod. Tonfisk tillagas länge, och på låg värme, och läggs sen in i olivolja. I Italien är det hyfsat poppis att tillaga andra saker, t.ex. fläskkött, SOM tonfisk. Har ett recept på just fläsk-som-tonfisk, det ser spännande ut :)
Anne's Food - min matblogg

Sweber

Citat från: Anne skrivet 2007-09-04 09:06
För att det konserverar - såklart. Att lägga in saker i olivolja är en gammal konserveringsmetod. Tonfisk tillagas länge, och på låg värme, och läggs sen in i olivolja. I Italien är det hyfsat poppis att tillaga andra saker, t.ex. fläskkött, SOM tonfisk. Har ett recept på just fläsk-som-tonfisk, det ser spännande ut :)


Det låter spännande, går det att få receptet?
Weber One Touch Gold 22,5" lätt modifierad, samt Weber Go-Anywhere helt i orginal.

Anne

Det ska väl inte vara omöjligt :) Det kommer från en bok jag recenserade häromsistens här, Adventures of An Italian Food Lover.
Anne's Food - min matblogg

Andreas

Har tonfisk i vatten då kortare hållbarhet - kortare bäst-före datum?
Den som inte frågar får inga svar.

Anne

Ingen aning - nuförtiden konserverar man ju det mesta, och antagligen bra mycket mer noggrannt än att ploppa ner lite mat i olja. Men frågan var ju vad som kom först, och varför ;)
Anne's Food - min matblogg

Urban

Nån som vet vilken slags olja som finns i tonfiskburkarna?

kurt

Citat från: Urban skrivet 2007-11-02 19:12
Nån som vet vilken slags olja som finns i tonfiskburkarna?


Abba har sina i solrosolja.

Urban

Ok. Tack för svar Kurt  :).
Undras vilken olja dom utländska fabrikörerna använder?.

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal