Saker som jag ALLTID gör själv, dvs ALDRIG köper färdig"lagat"

Startat av groucho, 2009-01-11 13:50

Föregående ämne - Nästa ämne

groucho

1) Majonnäs!
Hur enkelt är inte det? När man gjort sin egen M några ggr inser man att den man köper på burk eller tub inte kan jämföras. Egentligen är dessa "krämer" 2 olika saker. Och att göra sin majonnäs går ju så fort. Det tar kanske 5 minuter: 1 äggula i en bunke, rör ner (man behöver inte vispa väldigt fort) en god matolja (raps, solros, druvkärne, dock ej gärna oliv) i en tunn stråle på gränsen till att den droppar. Åtminstone i början innan man fått lite volym av allt. Räkna med c:a 1 dl per ägg. Efter halva mängden olja tillsätter man dijon-senap efter smak, gärna en matsked. Vispa ner resten av oljan, salta och peppra! Jag har märkt att om man sätter till senapen sist då kan M bli lite för tunn. Det är bra att ha olja "kvar" att vispa ner eftersom den tjocknar till bättre. Prova gärna er fram till er egen mängd senap. Ju mer desto godare enligt min smak. M håller sig länge, säkert > 1 vecka i kylskåp.
Aioli: Lika lätt som ovan, nästan. Stöt några vitlöksklyftor med lite grovsalt i en ren mortel. Skrapa ner i bunke + 1 äggula. Vispa ner olja som ovan. Liksom i fallet med M behöver man inte tänka på temperaturmatchning av ingredienser. Jag har min senap och mina ägg i kylskåpet och oljan framme, dvs rumstempererad. No problemo.
Nu tänker kanske någon: vitlöksgravad sill/strömming? Tag aiolin tillsätt senap som i receptet med majonnäsen (bara här har vi en jättegod sås till allt möjligt; aioli med senap) och tillsätt gräddfil i önskad proprtion eller - om man ska få till det lite "finare": créme fraiche. enna såsbas kan användas (efter ev spädning med vatten) till alla möjliga sallader etc.
Hovmästarsås. Börja med en stor klick söt stark senap, ev mindre mängd dijonsenap, nymalen vitpeppar, en tsk vinäger (äppel, vitvin, rödvin eller - fast mindre mängd: balsam), lite salt och en msk flytande honung (OBS! Detta är viktigt. Såsen skär sig inte ALLS lika lätt om man använder ett flytande socker av ngt slag). Rör ihop precis som under M. Om såsen blir för tjock späd med lite vatten (som också gör att såsen inte skär sig om den blir stående) nästan droppvis. Så när du läser om "Gravlaxsås på honung" så är det inte bara "finare" - det är också lättare att göra den så.
Chokladsås! Kan ngt bli enklare till glassen eller marängsvissen??? En skopa kakaopulver, socker (råsocker, muscovado eller nåt) lite vatten, koka upp under omröring och precis som den gjort det kan den serveras. Såsen tjocknar av fettet i kakaoen.

Det finns en del till men detta är dagens skörd. Nästa gång min goda citronsås :-)





agnetasch

Gravlaxsås vill jag göra själv; på fransk senap o mycket socker. Med eller utan dill, spelar ingen roll.

Majonnäs vill jag ha Findus Äkta majonnäs, absolut ingen annan. Konstigt vad man kan vara enveten i sina smakuppfattningar :D

Kvasthilda

Nej jag tycker hemlagad majonnäs är godare än köpt. Fast jag använder inte majonnäs så ofta. Guben kan ha det på macka men det tycker jag blir för starkt.

Bechamelsås och ostsås skulle jag aldrig komma på tanken att köpa. Samma med korv/biff-stroganoff. Det är ju så enkelt att göra själv.
Det gör inget om det är enkelt.

Ida Alm Pellbäck

KÖTTBULLAR! Jag förstår inte att folk köper dessa vakuumpaketerade "kött"bullar fyllda med konserveringsmedel?
Det är ju bara att rulla ihop, tar max en kvart allt som allt att göra!

Kvasthilda

Jag håller egentligen med dig. Men det är väl så att barnen är van "köpebullarna" från dagis och skola. Det blir protester när jag gör hemlagade. Tyvärr.

Fast nu blev jag väldigt sugen på det. Köttbullar och stuvade makaroner!  :P
Det gör inget om det är enkelt.

PerG

Ja, herregud!

Äckliga är de dessutom..

Citat från: Ida Alm Pellbäck skrivet 2009-01-13 20:05
KÖTTBULLAR! Jag förstår inte att folk köper dessa vakuumpaketerade "kött"bullar fyllda med konserveringsmedel?
Det är ju bara att rulla ihop, tar max en kvart allt som allt att göra!

Mickan

Vi äter sällan ketchup men ska vi äta en rätt där det passar gör jag egen. Jamie Oliver har ett bra recept och den står sig riktigt bra. Kul att göra på gula tomater! 
Video meliora proboque deteriora sequor

ivanl

Jag kokar egen fond när jag köpt hel kyckling eller fläskkött med ben. Tyvärr säljs inte nöt eller kalv med ben längre men när jag handlar kött över disk ber jag om några märgben vid sidan av.
Fonden sköter sig själv på spisen och när den är lagom reducerad kyler jag av, skrapar fettet och häller upp i portioner i plastmuggar för frysen.
Blir så lätt att snabbt göra god sås på det sättet.


PerG

Det låter intressant! Hur lång är hållbarheten? Behöver man konserveringsmedel?

Citat från: Mickan skrivet 2009-01-13 21:35
Vi äter sällan ketchup men ska vi äta en rätt där det passar gör jag egen. Jamie Oliver har ett bra recept och den står sig riktigt bra. Kul att göra på gula tomater! 

Gotish

Sylt och marmelad. Hur enkelt som helst att göra och säsongsbetonad hemlagad sylt slår köpesylt hästvägar. Möjligtviss ifall jag använder mig av sylt i bakvärk som exempelviss rulltårta kan jag tänka mig att innförskaffa det på ICA.

//Mattias

Krista

Guacamole, om nu mosa avocado med yoghurt och kryddor klassas som matlagning ;D
Hur som helst skulle det aldrig falla mig in att köpa en konserverad variant med 2 % avocado...

Kvasthilda

Citat från: Krista skrivet 2009-01-14 10:16
Guacamole, om nu mosa avocado med yoghurt och kryddor klassas som matlagning ;D
Hur som helst skulle det aldrig falla mig in att köpa en konserverad variant med 2 % avocado...


Absolut! Gucka gör jag också själv: Avocado, citron- och limesaft, vitlök, sambal oelek och salt.
Det gör inget om det är enkelt.

Mickan

Citat från: PerG skrivet 2009-01-13 22:28
Det låter intressant! Hur lång är hållbarheten? Behöver man konserveringsmedel?

Nej, det behöver man inte om man är noga med hygienen, som övriga inläggningar.

2 stora skalade rödlökar, grovhackade
1 fänkål, grovhackad
2 selleristjälkar
olivolja
1 tumsstor bit färsk ingefära, hackad
4 vitlöksklyftor, hackade
1 färsk chili, hackad utan kärnor
1 matsked korianderfrön
4 kryddnejlikor
2 teskedar malen svartpeppar
salt
1 kg tomater, halverade
2 burkar hela tomater, hackade
1 bunt basilika, hackade stjälkar och plockade blad
400 ml rödvinsvinäger
140 g farinsocker

Låt allt tom saltet fräsa i olja och mjukna, ca 10-15 minuter på svag värme. Slå på tomaterna och 7 dl vatten. Låt koka ihop till hälften. Blanda i basilika, mixa och passera. Tillbaka i ren kastrull, i med vinäger och socker, koka sakta så att det tjocknar till ketchup. Smaka av med salt. Fyll med steril tratt i steriliserade flaskor eller burkar (Kolla t ex rutiga kokboken för tips). Förvara kallt. Jag har haft den i över ett halvår.
Video meliora proboque deteriora sequor

kurt

För att ketchupen skall hålla sig är det viktigt att man har lågt pH värde (vinäger).

Mickan

Citat från: kurt skrivet 2009-01-14 20:48
För att ketchupen skall hålla sig är det viktigt att man har lågt pH värde (vinäger).
Ja, både socker och vinäger ger bra hållbarhet.
Video meliora proboque deteriora sequor

Rasmus

Praktiskt taget allting egentligen... Jag köper aldrig halvfabrikat, och även enklare saker gör jag själv, som t ex att jag alltid blötlägger och kokar baljväxter istället för att köpa konserverade. Hemkokta blir alltid så mycket godare och dessutom kan jag lägga i örter, lök eller annat under kokningen.

Hummus äter jag väldigt ofta men har aldrig köpt färdig. Har smakat sådan några gånger och tyckte mest att den smakade tamt och trist. Jag vill ha mycket vitlök och kryddor i min hummus: http://vegologi.blogspot.com/2008/07/hummus-med-rostad-paprika.html
Dessutom tycker jag om att experimentera med olika varianter av både den och andra röror.


Andreas

Groucho: Visst blir hemgjord majonäs mycket godare men problemet är att det blir väldigt mycket spill om man som jag använder majonäs väldigt sällan, då blir det ju att kasta allt som blir över. Eller går det att frysa majonäs?

Kvasthilda: Menar du att man kan köpa färdig bechamelsås?! Vem säljer det?

Vad jag definitivt aldrig skulle komma på att köpa färdigt är potatismos, pannakakor, risgrynsgröt & ärtsoppa.
Den som inte frågar får inga svar.

groucho

Citat från: Andreas skrivet 2009-01-18 11:49
Groucho: Visst blir hemgjord majonäs mycket godare men problemet är att det blir väldigt mycket spill om man som jag använder majonäs väldigt sällan, då blir det ju att kasta allt som blir över. Eller går det att frysa majonäs?

Det är väl just det som är argumentet: att man använder majonäs ganska sällan. En minsta sats blir väl 1,5 dl eller nåt. Så när man använder, främst helger som jul, påsk så visst gör man sin egen majo! F.övr gör jag majo lite oftare som grund till dressingar/såser, blandat med kesella (+ örter & kapris) eller med crème fraiche alt gräddfil eller aioli-varianten som ovan. Jag gör t.ex en hamburgerdressing med aioli/senapsblandningen smaksatt med lite chili, och ngn rökt BBQ-sås (av de färdigköpta).
Och hamburgarna gör jag som autentiska jänkar-burgare, dvs på fint nöt (biffkött/entrecôte) i lagom tärningar som jag hackar fint med kniven i min Philips foodprocessor - och där är mitt nästa tips: Gör er egen köttfärs i foodprocessorn - glöm kvarnen! Skär av den översta plastringen från en youghurt-hink (1 liters) eller motsvarande och använd denna som form att pressa ut köttfärsen i. Använd händerna för detta. Perfekta 250 g burgare!

Fröken Dill

Tsatsiki, hummus, potatismos, kryddsmör, dressing, sylt.

För några år sedan hade jag svarat köttbullar, men när jag passade min kompis barn under en period så förföll även jag. Ungarna var vana vid köpeköttbullar, de hämtades vid fem på dagis och maten skulle stå på bordet senast halv sex. Efter den preioden började jag även köpa färdiga köttbullar till mig själv. Mycket märkligt. Är det något beroendeframkallande ämne i måntro?

Undrar fröken Dill som numera gör egna köttbullar

Marie

Aioli, hummus, guacamole, köttbullar alla såser typ brunsås, bechamel, bearnaise mm, det mesta faktiskt. Jag tycker inte om halv och helfabrikat för man har ju ingen egentlig aning om vad som finns i. Mina barn hata färdiga köttbullar de tycker att det är seniga bitar i, det gör ingenting tycker jag :)

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal