Odla egen chili

Startat av helfgren, 2010-02-03 18:04

Föregående ämne - Nästa ämne

helfgren

Har beställt chilifrön , så nu undrar jag om det är någon här som brukar odla sin egen chili. Kom gärna med tips och råd på hur man ska göra . Hoppas på en riklig skörd så man kan prova att röka lite egen chili.

MVH// Henrik
Carpe diem

Hankki

Dom drabbas fort av ohyra om dom blir för torra så slarva inte med vattningen och ha tillräckligt stora krukor om du odlar i krukor. Jag hade 10 l hinkar och det är nästan på mindre sidan.

Tomas J


helfgren

Var en mycket intressant sida du postat Tomas , har nu fått mina frön så det är väl lägge att plantera dem snarast om man ska få någon skörd. Beställde även 5 olika sorters tomater som ska planteras.
Hittade själv denna sida som är på svenska , ganska bra sida det med.
http://www.chilihead.se/index.php?option=com_content&task=view&id=17&Itemid=31

MVH// Henrik
Carpe diem

agnetasch

Citat från: helfgren skrivet 2010-02-08 20:00
Beställde även 5 olika sorters tomater som ska planteras.
Snälla, berätta vilka sorter!

helfgren

Börjar med att säga vilka chili sorter det blir.

Har plockat frön ur en gul habanero och en orange och sedan pillade jag ut frön från en röd jalapeno. Får se hur dem tar sig , om dem tar sig alls :) .

Beställde följande chili sorter på tradera .
Friggitello , Cilegia piccante" satans kyss", Serrano mexican och tropical heat.

Tomatsorterna är : Bärnstens tomat, röd körsbärs tomat,black krim och yellow gooseberry , konstaterade just att det var bara 4 sorter med tomater men det ska nog räcka :) .

MVH// Henrik
Carpe diem

helfgren

Har nu pillat ner 3 frön i varje kruka och det vart 31 krukor  ;D , så tar sig alla har man chili så man klarar sig sedan. Måste tydligen skaffa en lysrörsbelysning att sätta över dem när dem har kommit upp ur jorden. Hoppas dem ska växa till sig och att man kan övervintra några plantor. Det är bara chilin jag har planterat nu, tomaterna blir det plantering av i slutet av februari.

MVH// Henrik
Carpe diem

helfgren

Nu är man glad, dem första plantorna har precis kommit upp ur jorden. Nu får man vänta och se om dem andra kommer efter.

MVH// Henrik
Carpe diem

Hasse

Gratulerar till framgången!

Om du har möjlighet att visa bilder, vore det jättekul!

helfgren

Vissar en del av odlingen , bilden blev så liten när jag skulle vissa hela

MVH// Henrik
Carpe diem

annamaria

Så fina!
Ska du ha dessa utomhus eller i växthus sen? Jag har plan på att köpa växthus i år. Var också sugen på att plantera chili. Det tar sådan plats bara. Tänkte sätta tomater också. Har du valt tomatsort/sorter?

helfgren

Har skrivit vad det blir för sorter i #5 . Dags att plantera dem i slutet av denna månad eller början av mars.
Dem ska stå lite överallt :) , bl.a på altanen men sedan ska jag ha en del i växthuset som grannen har varit så vänlig att donera :) .


MVH// Henrik
Carpe diem

annamaria


bryggens


Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal