Robot Coupe

Startat av webguide, 2008-09-21 10:13

Föregående ämne - Nästa ämne

webguide

Jag skulle vilja få tag på en riktigt bra mixer och Robot Coupe är väl just det, deras Blixers?
Någon som har lite mer information?

webguide

Ingen som vet?
Vad tror ni om Magimix?

Anne

Ska du ha en blender eller en matberedare? Magimix har jag varit sugen på, men de är ju så himla dyra. Där blev det en "bäst i test" Bosch istället. Blender, då valde jag en Kitchen-Aid. Som är kanon.. :)
Anne's Food - min matblogg

zoloth

robocoppen är ju en proffsmaskin som man använder mycket inom resturang och storkök , Kostar därefter.
en basic maskin med enbart kniv kostar väl runt 10000kr.    mycket pengar för hemmaköket.

den är inte bättre än en avancerad hemmamaskin för en par tusen , skillnaden är väl att robocoppen kan du ärva bort till dina barnbarnsbarn pga kvaliten.

webguide

2008-09-23 18:58 #4 Last Edit: 2008-09-23 19:29 by webguide
Magimix bygger tydligen på Robot Coupe och är utvecklad för hemmabruk (enligt Bagaren och Kocken som säljer Magimix) av samma tillverkare.

De säljer ju Kitchen aids maskin, men rekommenderade mig att köpa Magimix. Nu blir jag rådvill! Magimix 5200 har en motoreffekt på 1100 watt, vilket är rejält.

Anledningen till att jag tittat på Robot Coupe är att jag vill ha nått som tål ordentligt tuffa tag, inte bara att den skall hålla länge, men jag skall kunna köra i princip vad som helst i den utan att den går sönder.

Jag har en Kitchen Aid Artisan som degblandare, den är snygg men lite för vek i motorn som inte riktigt klarar av tunga degar. Men den är bra att vispa mousser och maräng med.

agnetasch

Citat från: webguide skrivet 2008-09-23 18:58
jag skall kunna köra i princip vad som helst i den utan att den går sönder

Nu blir jag nyfiken; vad är det du ska köra i den stackars apparaten egentligen? Stenar?
Även en Robot Coupe har sina begränsningar o tål inte vad som helst; du förstör ju knivarna om du kör "sten"

webguide

:) Nej inte sten.
En "vanlig" köksassistent klarar ju t.ex. inte av frekvent användning med tunga råvaror, jag vill ha hög kvalité helt enkelt och så "oplastig" som möjligt. Jag kommer inte på något som är riktigt tunt just nu, men jag råkar ut för det då och då och det gör mig irriterad, jag vill ju inte att maskinparken skall hindra min lek i köket! :)

Patrik H

RC har i regel starkare motorer och maskiner för olika ändamål som tex bara hackar eller skär och så deras blizer modeller förstås. Med starkare motorer får du ett snabbare varvtal och kan således göra finare pureér etc. Kolla mer på rc´s hemsida. Det är nog bra att fundera vad du vill att en maskinen ska göra och hur mycket den ska producera. Magimix är väldigt bra men håll dig till dom starkare motorerna även i den serien, 5200 xl tror jag den stora heter då får du en helt ok maskin med rätt mycket kraft för halva RC priset. Men vill du gå upp i nivå då är RC oslagbara och det är ju en maskin som inte är allför vanlig i hemmaköket om det nu också kan vara en liten faktor som spelar in....

//patrik

webguide

Citat från: Patrik H skrivet 2008-10-21 22:42
RC har i regel starkare motorer och maskiner för olika ändamål som tex bara hackar eller skär och så deras blizer modeller förstås. Med starkare motorer får du ett snabbare varvtal och kan således göra finare pureér etc. Kolla mer på rc´s hemsida. Det är nog bra att fundera vad du vill att en maskinen ska göra och hur mycket den ska producera. Magimix är väldigt bra men håll dig till dom starkare motorerna även i den serien, 5200 xl tror jag den stora heter då får du en helt ok maskin med rätt mycket kraft för halva RC priset. Men vill du gå upp i nivå då är RC oslagbara och det är ju en maskin som inte är allför vanlig i hemmaköket om det nu också kan vara en liten faktor som spelar in....

//patrik


Jo, ovanlighetsfaktorn ä naturligtvis kul, det blev dock en Magimix 5200 xl, samma motor som i Robot Coupe 3 (tror jag). Det blinkar i köket när jag pulsar med den :)

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal