Grillat vildsvin

Startat av agnetasch, 2007-10-09 17:57

Föregående ämne - Nästa ämne

agnetasch

2007-10-09 17:57 Last Edit: 2007-10-13 11:13 by agnetasch
Nu är det på det viset att jag i födelsedagspresent har fått en vildsvinskulting (djupfryst) Jag tänkte jag skulle grilla den hel, men med otrevliga minnen från studentfester med helstekt gris(svartbränt dallerfett) o dåligt rödtjut blir jag lite osäker. Jag har för mig att jag läst någonstans att när man köper en gris för helgrillning är den nästan färdig. Vet inte vad den väger men går den in i frysen går den väl in i ugnen. Skulle man kunna steka den i ugnen med eller utan folie o det sista grilla på den. Jag tror inte någon vill sitta ute o titta på grillningen så här års. Jag är väldigt tvehågsen över hur jag ska göra. Är det någon som vet? Eller kan tänka sig? 

Urban

Vilken jättebra present Agneta!.

Hur mycket väger den?.

roffekock

2007-10-09 21:09 #2 Last Edit: 2007-10-09 21:11 by roffekock
Jag tycker att du ska lämmna in den till en som kan varmröka den till dej. Han bör kunna sköta hela proceduren. Sen har du bara till att sätta till dina egna krydderier (glaze mm.)och köra den varm. Bäst är om du kan vara ute och ordna en grillning med glödbädd. När grisen brinner med klar blå låga är den definitivt färdig. :D ;D
Bäst är att täcka köttet med aluf. när den fått den rätta färgen. Det här med att lämmna in den för varmrökning är väldigt tidsbesparande och pratiskt. Om man nu inte vill det så får man gå den långa vägen. Eller varför inte kalla dit ett carterinföretag som fixar hela midivippen så du kan umgås med de dina och låta proffskockar sköta skitjobbet?
Matforum är bäst

roffekock

Jag måste göra ett tillägg ang varnrökning så du inte missförstår mej. Den ska inte ha normal rökning utan ytterst lite rök(tala med rökaren) principen blir densamma som om du skulle förkoka dina spjäll innan du kör dom på grillen. Innan du ev. lämmnar in grisen för denna procedur är det inget som hindrar att du tex. marinerar köttet först som är vanligt med vildgris. Våra grisar som vi kör får vi sockersaltade och rökta men det är vanlig gris. Sen är det ju inget som hindrar att du  försteker den i din varmluft på kneget då på lågtemp med fullt ös på vatten och sen slutgrillar den hemma i trägår´n ;D
Lycka till kompis.
Ska bli roligt att höra hur många som står på benen efter den omgången. :D ;)
Matforum är bäst

Andreas

Citat från: roffekock skrivet 2007-10-09 21:09
Jag tycker att du ska lämmna in den till en som kan varmröka den till dej. Han bör kunna sköta hela proceduren.


Blir det inte dyrt? Hur mycket kostar det ungefär att lämna in ett vildsvin på varmrökning?

Kan det aldrig vara en hon som röker?
Den som inte frågar får inga svar.

roffekock

Behöver inte bli så dyrt om man har kontakt med en lokal charktillverkare. Enda kruxet är ju om man har obesiktat kött så kan det finnas vissa problem. Men det brukar lösa sig. Ett par hunringar är det väl värt.
Matforum är bäst

Kocken

2007-10-10 23:51 #6 Last Edit: 2007-10-10 23:58 by Kocken
Det är inte speciellt svårt att helgrilla mindre djur. Men det behövs en ställning och det kanske inte alla har tillgång till. Så det brukar bli bra att köpa tjänsten som roffekock skriver.
1. Sockersalta kroppen med en saltspruta, helst dagen innan ( 80-100gr salt och ca 1 msk socker per liter vatten)
2. Skär lös lår och bog lite från kroppen så du kan "vinkla" ut dem lite. Bind sedan upp kroppen med ståltråd på din "grillstång" 

3. Grilla på svag värme med glöd under bog och stek, vänd kroppen ett halvt varv varje kvart. Grilla till rätt kärntemp beroende på köttslag. Tänk bara på att framdelen blir klar före låren så där kan man ha lite svagare värme.

Glaca mot slutet efter smak och tycke.
Driver en webbutik med köksredskap

Urban

Vad är det för djur som helgrillas på bild kocken?.
Jag har aldrig provat äta ett helgrillat djur, men har hört att resultatet blir ett fantastiskt saftigt kött. Stämmer det?.

Andreas

Såg precis att Per Moberg här bjuder på ett recept på "Asadogrillat Mufflon lamm och vildsvin" http://www.tv4.se/mat/recept/9411.html
Den som inte frågar får inga svar.

Kocken

Citat från: Urban skrivet 2007-10-11 19:35
Vad är det för djur som helgrillas på bild kocken?.
Jag har aldrig provat äta ett helgrillat djur, men har hört att resultatet blir ett fantastiskt saftigt kött. Stämmer det?.

Det är en liten ren på bilden. Du har hört rätt om att köttet blir väldigt saftigt. Dels för att man tillsätter saltlake (läs vätska), alla hinnor och muskler är hela så vätskan blir kvar i köttet och sedan grillar man på så svag värme så det blir en typ av lågtemperaturstekning.

Driver en webbutik med köksredskap

agnetasch

Men,men..Per Morberg får sin gris klar på 1,5-2 timmar.Kan det stämma? Det tar ju 1 timme för en stackars kyckling på 1 kg att bli klar i grillen ??? ???

roffekock

2007-10-12 19:54 #11 Last Edit: 2007-10-13 09:12 by roffekock
Antingen så måste den vara förprepparerad eller är Moberg halvt KANNIBAL  ;D
Att helgrilla ren måste vara en höjdare. Jag troddde att det var ett lamm ni hade på stången men tyckte att den var väl stor, det är ju inte varje dag man hör att folk helgrillar ren. Berätta lite om dina kryddor som du använder vid din renasado.
Matforum är bäst

Kocken

Citat från: roffekock skrivet 2007-10-12 19:54
Berätta lite om dina kryddor som du använder vid din renasado.

När vi grillar renar brukar vi bara köra dem med saltlaken och krydda upp tillbehören lite mer, så inga "hemliga" fina kryddblandningar där inte :)
Renkalven (15 kg) på bilden tog ca 4 timmar tills den var 61 grader i lårkulan. Men hade säkert gått att "stressa" färdig på 2,5 timmar. Men då finns risken att ryggraden kröker sig och ser ut som ett S.
En normalstor ren kör man 4-6 timmar beroende på utetemperatur och vind.

Driver en webbutik med köksredskap

agnetasch

Vad kan en "normalstor" ren väga?

Kocken

Citat från: agnetasch skrivet 2007-10-13 10:57
Vad kan en "normalstor" ren väga?

För helgrillad ren är 25kg +- ett par kg perfekt. En ren på 25 kg räcker till ca 40 personer.
Driver en webbutik med köksredskap

Urban

Helgrillad ren!. Låter som om ni fick er en delikat middag  :P.
Renkött får ju mer än gärna vara lite medium eller rosa i köttet när det är klart. Men hur är det med vildsvin?.

roffekock

2007-10-13 14:44 #16 Last Edit: 2007-10-13 14:58 by roffekock
Kocken. Styrka på saltlag é dé så pära flyt. :D
Problemmet med sformad rygg uppstår gärna om man drar på för häftigt. Ett bra sätt är att naja med grov en ståltråd runt stången och ryggraden med 30 cm mellanrum så slipper man det problemmet.

agneta Vildgrisen bör vara med 70 g väl 72g rek temp om du ska steka i ugn 120g
Matforum är bäst

agnetasch

Tack för tipset roffekock, 72° låter bra för mig,då är väl köttet inte rosa. Grisen är besiktigad så det är ingen fara för trikiner men ett rosa griskött tycker jag inte är gott; det är lite segt o köttsmaken har inte kommit fram än.

Urban

Nån som vet hur smaken skiljer sig mellan vanligt griskött och vildsvinskött?.

roffekock

Smaken är utmärkt mustig (lite grann beroende på om den levat i naturen eller växt upp i hägn) köttet är lite mörkare och robustare i sin fiberstruktur. Mindre fett, bör beaktas vid tillagning. Unggris är mycket delikat vid 2 års ålder bör den marineras en eller flera dagar om den ska bli riktigt mör och god.

Vi har provat att mixa Linderödssvin och Vildsvin och det blev en otroligt gott kött. ;D
Matforum är bäst

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal