Jag ska börja äta fisk efter tio års uppehåll! Vad ska jag börja med?

Startat av CII, 2009-03-17 20:35

Föregående ämne - Nästa ämne

CII

Jag har varit lakto-ovo vegetarian i mer än tio år, och alltså inte ätit kött, fisk eller fågel (jo, jag vet att ägg är fågel). Anledningen till att jag inte har ätit fisk är att jag inte vill stödja fiskeindustrins utfiskning av haven, och således bojkottat den. Nu för tiden så går det ju att hitta fisk som fiskats från bestånd som inte är hotade och då känner jag att jag kan börja konsumera fisk igen.

Under mina år som vegetarian har jag aldrig saknat att äta kött eller fågel, men däremot har jag saknat att äta fisk. Bara tanken på nyrökt sill, bouillebasse och gravad lax får min mun att börja vattnas. Mitt problem är att jag inte vet vad jag ska börja med, vad ska bli den första rätten jag lagar? Hur kommer min mage att klara det? Kommer jag att bli dålig?

Hjälp mig med tips på fiskrätter som ni hade ätit som den första rätten efter ett uppehåll på tio år.

kurt

Magen kommer det nog inte att bli något problem med. Har du möjlighet, så borde du naturligtvis försöka att dra upp den första fisken själv!

Oavsett vilken fisk du till sist väljer så skulle det väl vara bra att försöka finna smaker och strukturer som du inte kan få med grönsaker. D v s snarare rökt eller stekt fisk, och inte kokt fisk.

roffekock

Tips från mej roffekock.

KOSTA PÅ DEJ.

Köp en bit färsk Hälleflundra, sjud den under smörat papper,smör,pepparot och citron
Ett drag på pepparkvarnen.
Och så köp dej en flaska skumpa väl kyld.
Du dör på fläcken men skit samma det kan det vara värt. :D :D
Berätta för sankte Pär vad du ätit och drukit och du får en plats som alla avundas.


/rolf
Matforum är bäst

Kari

Koka en riktigt god tomatsås med alla tillbehören i, smöra en form och lägg i torskfilé. Pytsa på tomatsåsen och in i ugnen, servera med pressad potatis. Lovar du kommer njuta!

Kanske du får ont i magen men det är nog för att du ätit för mycket!? ;)

CII, berätta i text och bild vad det blev! :)

Sofia

Om du är rädd för att din mage inte ska tåla det, så tycker jag du borde börja med kokt fisk. Dill-inkokt lax med aioli eller en god romsås? Eller vit fisk kokt i dillsås? Båda är jättegott tycker jag!

CII

Tack för alla fina tips. Men, Rolf din lurifax, jag tror att du behagar driva med mig. Smörstekt fisk är fantastiskt gott, men varför skulle jag avsluta min tioåriga bojkott av fiskeindustrin med att köpa en utrotningshotad fisk?

I SLUs artdatabank står det bl.a. följande som gör mig orolig för dess fortlevnad:
"den har genom hård exploatering blivit oerhört sällsynt i svenska vatten sedan 25 år tillbaka och beståndet bedöms ha minskat med minst 50% de senaste 45-50 åren (tre generationer). Antalet könsmogna individer bedöms understiga 2500."

Så färsk Hälleflundra blir det inte.

Jag är dock säker på att du kan tipsa om annan fisk, som förutom att den kommer från ett icke hotat bestånd, dessutom smakar fantastiskt.

agnetasch

Gör några goda fiskfärsbiffar, då kan du välja vilken fisksort du vill. Arlas fiskwallenbergare tycker jag ser smaskiga ut.
http://www.arla.se/Default____17653.aspx?RecipeID=23117

roffekock

CII Jag förstår dina tankar men du behöver inte noja kompis kolla på denna länk så förstår du vad jag menar.
Men bra tanke från dej. Så efter detta kan du med gott samvete äta din färska Hälleflundra under förusättning att du hittar rätt. (Hippoglossus hippoglossus) ;)
Men om det ändå skulle bjuda dej emot så kan du titta efter en fisk som jag personligen diggar det är FJÄRSINGFILÈ (Trachinus draco)  nog så god. En fast och god fisk som tyvärr kan vara lite svår att få tag på men den har ett smakrikt kött.

Snart är all fisk utrotningshotad. Helt förbannat och fisk som är så gott. >:(

http://www.fisk.se/public/dokument.php?hkat=90_F%C4RSK+FISK&ukat=06_H%E4lleflundra&art=355&parent01=329&parent02=&parent03=&stat=1

/rolf
Matforum är bäst

CII

Härligt Roffe!

Odlad Hippoglossus hippoglossus ska det bli någon gång.  :)

Maxmax

Du ska ju självklart ta och grava en rejäl sida lax :)
Hemlagad hovmästarsås och dillstuvad potatis, sen är du hemma!

Sen har du har så mycket lax så räcker det även till frukosten;ta en knäckemacka med lax, potatis och sås och självklart, ett glas mjölk!

Gilius


roffekock

Lubb som är en utomordentligt god fisk med ett kött som nästan påminner om hummerkött tillhör torsksläktet ser ut som en långa som kanske är mer bekant. Den lever på stora djup mellan 100-300 meter så det är ett otroligt vevande när den fiskas amatörmässigt. ;D

/rolf

ps kan verkligen rek
Matforum är bäst

CII

Ja, jag har alltså bestämt mig för att äta fisk, men efter alla era förslag så vet jag inte riktigt vad jag ska välja.

Kanske nöjer mig med att börja med sill och nubbe. Det är väl en klassiker som alltid håller.  Fast då ska man väl lägga in sin egen sill ifall det ska bli gott...

roffekock

Matforum är bäst

roffekock

Här får du en bild på Lubb. Att den vistas på stora djup kan du se av att magen har kommit ut genom munnen (tryckändring)

/rolf
Matforum är bäst

roffekock

Och så den bästa av dom alla Hippoglossus hippoglossus ;)

/rolf

ps denna firre är fångad i havet tyvärr och det är inte en sån du ska rikta in dej på
Matforum är bäst

Miss Fish

Hur får man tag på lubb? Har inte sett någon återförsäljare som har det..

Gilius

Bara att be din närmaste fiskhandlare att beställa hem, du kommer inte att ångra dig. Fullständigt underbar fisk som sällan dyker upp i diskarna. Får min dos av lubb varje år när vi åker till Norge och fiskar, en fisk som håller bra i frysen också.

/gilius

roffekock

Gillius vi drar till Ålesund 10 maj och stannar 2 veckor på några fina öar ska du mè.

/rolf
Matforum är bäst

Gilius

Var ?

Vi var i Ålesund för 2 år sedan, hade oflyt med väder så vi var inblåsta så läget är viktigt där.

/gilius

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal