Whisky

Startat av Urban, 2007-04-24 20:25

Föregående ämne - Nästa ämne

Milla

Nej, vi flög med Ryanair och bokade hotell via nätet. Det fungerade bra. Kostar ca 1000 kr per rum och natt inkl. frukost på 3 stjärnigt hotell.
Det var inget svårt att hitta dit heller - whisky centret ligger precis brevid Edinburgh slott, bara några kvarter från tågstationen.

agnetasch

Det låter som en trevlig gängaktivitet :D

JoJo

Citat från: Milla skrivet 2008-08-15 17:12Han tycker om rökig whisky från Skottland och de han fastnade för heter: Black Bottle och The Six Isles. Tyvärr vet jag att den första inte går att köpa i Sverige.


Menar du att The Six Isles inte går att få tag på i Sverige? För Black Bottle finns garanterat i beställningssortimentet. Och jag håller med, det är mycket trevlig blend. :)

JoJo

Smuttade på en Talisker igår kväll, helt ok whisky men inte min favorit. Jag är tyvärr en av dom där människorna som blivit lite insnöade på Islay även om jag gärna dricker från de andra distrikten/länderna också.

Någon som testat The Black Grouse? Vad jag förstår släpptes den uteslutande för den svenska marknaden. Blev glatt överraskad av smaken när den kom ut men sist jag drack den kändes den nästan lite "tjatig" i smaken.

mums

Mmmm, vilken go tråd. Fattar bara inte hur man kan samla på sånt, tomflaskorna möjligtvis men o-öppnade, ånej!
En resa till skottland låter inte fel, men det måste bli med båt annars får jag resa själv, (svindlande tankar flyger igenom mitt huvud), seså skärp mig nu.

Yoghurt

Såg att någon tidigt i tråden frågade om saker att tugga på till whiskyn.
Köp hem lite lagrad smakrik ost, det är förvånansvärt gott. Fast sen gillar jag ju ost också...
Extralagrad Allerum till en Lagavulin 17y Distillers Edition, aaaah himlen....

MiGa

Har alltid valt Cognac före Whisky men i helgen hemma hos ett par vänner blev det Whisky ;D en Old Pulteney 12 years.
En mycket god Whisky som fick mej att bli sugen på att börja testa lite mer. ;)

Pekka

Den i mitt tycke mest prisvärda whiskey som finns på Systemet är Aberlour 10 Years...för "bara" 349:-
Framför allt om man som jag föredrar de lite mildare Speyside whiskeys.
Mild, lätt kryddig och fruktig med smak av honung.

Kan man komma över den Aberlour 16 Years så är den en riktig pärla.
Lite fylligare än Aberlour 10 Years och båda är lagrade på både ek- och sherryfat.
Den plockar jag bara fram när jag vill njuta själv.. ;)

Köpte den när jag besökte destilleriet i Aberlour i våras, vilket jag också kan rekomendera.
En fantastisk guidad tur som avslutas med att man i väldigt trevlig miljö får smaka på merparten av deras sortiment.
De har dessutom en väldigt mysig shop, där man kan handla allt i från deras whiskeys till glas och en massa annat.

Dessutom är Skottland en väldigt vacker land med en väldigt trevlig och gästvänslig befolkning.. :)

agnetasch

Fynd! Grant´s 12 år
Köptes av mannen på Border Shop i Puttgarten. En liter i nydesignad flaska för bara 310 SEK, o den är god. Till o med gängets whiskynörd gillar den o då är den bra ;D
Kan inte hitta den på Systemet.

Tommy

Prova Parmesanost till Jamesons 12-åriga whiskey (OBS stavningen).
Fick smaka det på en öl/whiskymässa i Örebro för nån vecka sedan.
Det var gött även om inte Jameson är en favorit så var det gott tillsammans.

Ska ni prova något riktigt gott i whiskyväg, ska ni prova japansk whisky.
Jag krängde whisky åt en kompis(som är importör) på förutnämda mässa och vi hade en Karuizawa Signatory från 1971 som var himmelskt god.

Alla klagade på priset men alla var nöjda över förväntan när de smakat.

Nu finns det många andra japanska som inte är så dyra som just den vi sålde av.

Våga prova...japanerna är helt grymma på whisky!

/Tommy

agnetasch

Citat från: Tommy skrivet 2008-12-04 09:40
Alla klagade på priset
Men man får ju ta med i beräkningen att det är caskstyrka det handlar om, i ditt fall tydligen 64%. Då kan man ju dra av 1/3 av priset eller tänker jag fel?
Karuizawa 12 års brukar mannen köpa, den är inte äcklig alls ;D
Nästa gång vi hamnar på Bordershop i Puttgarten ska vi göra ett klipp; Yamazaki 12 års, som på Systemet kostar 509:-, kostar där bara 425:- :D

Tommy

Karuizawa Vintage 1971 kostar i runda slängar 3000:-. 64,1% alkohol, dvs Cask strength eller vad det nu heter på japanesiska.

Fy vad jag är bortskämd som har sådana kompisar!
Min vän är en rackare på att övertala japsen. Av en annan sort lämnade 12 flaskor Japan.
Han knep 6 st!! Resten delade övriga världen på!!!!

Det låter som ett trevligt köp från båten i Puttgarden.

Meddela vad den smakar.

/Tommy

agnetasch

På tal om Bordershop o deras whiskysortiment; är det någon som provat Snow Grouse, den nya whiskyn som ska drickas kall o förvaras i frysen? Verkar förnuftsvidrigt men det är många på nätet som verkar gilla den.

agnetasch

Mannen fick en Snowgrouse i julklapp. Måttligt god. Rolig eftersom man tar den ur frysen o den är tjock o helt olik en vanlig whisky. Men den är tunn i smaken o blir den varm är den nästan äcklig. Kanske skojigare till sommaren.

Ludde

Mmm.. Whisky. Köpte en sextonårig Caol Ila sist jag var i Tyskland. Mitt bästa spritköp någonsin. Ibland vill man bara fira livet och då smuttar man på en god whisky och ev röker man en.. nej jag vet inte om jag får skriva om tobak men det finns bättre alternativ än cigaretter. Sanna mina ord. Smaken av skog ger mig ro i kroppen.

Mickan

Citat från: Ludde skrivet 2010-04-23 17:19
Mmm.. Whisky. Köpte en sextonårig Caol Ila sist jag var i Tyskland. Mitt bästa spritköp någonsin. Ibland vill man bara fira livet och då smuttar man på en god whisky och ev röker man en.. nej jag vet inte om jag får skriva om tobak men det finns bättre alternativ än cigaretter. Sanna mina ord. Smaken av skog ger mig ro i kroppen.


Caol Ila är min favorit men det är hårt mellan den och Lagavulin.
Video meliora proboque deteriora sequor

Matglad123

Citat från: Andreas skrivet 2007-05-04 09:56Hur förvarar ni whiskyn ni samlar på?

Tydligen så här:
CiteraDu ska förvara whisky stående, på en mörk plats, inte för varmt och inte för kallt. Om flaskan kom i en tub eller kartong så är det utmärkt att att förvara whiskyflaskan i denna.

https://www.whisky.nu/forvara-whisky-pa-ratt-satt/

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal