Halv åtta hos mig - Come dine with me på TV4

Startat av Andreas, 2008-08-16 11:41

Föregående ämne - Nästa ämne

Mickan

Det bästa var väl killen som inte tyckte att pressgurkan (som han kallade saltgurka...) passade till varken kalvrullader elller något annat heller...
Video meliora proboque deteriora sequor

annamaria


Sara W

Oj, jag led faktiskt lite med kvällens värd. Allt gick ju snett för honom. Men samtidigt kunde man ana att det skulle bli lite stressigt/galet när han inte förberedde något innan utöver bearnaisesåsen.

Hankki

Kan inte annat än ge 10p till värden för trots att nästan allt gick åt he***te så gav han inte upp och han var dessutom glad.

Mickan

Det hela kändes lite dokusåpa. Om jag inte kan vara bra på något siktar jag på att vara sämst. Det värsta tänkbara är väl i den världen att vara en medelmåtta.

Gästerna är snälla....
Video meliora proboque deteriora sequor

Filippa

Jamen hur svårt är det att göra bea ? Jag har aldrig gjort egen men jag ska, på lördag ska jag prova för så himla svårt kan det väl inte vara ?

Mickan

Det är inte svårt att göra bea om man gör som man ska! Som dom gör är det lite som att baka utan att vispa äggen och sockret eller göra smeten till sockerkakan dagen innan. Dömt att misslyckas!
Video meliora proboque deteriora sequor

Andreas

Citat från: groucho skrivet 2010-01-19 17:38
DIrekt som bea-snubben började blev det fel: GUL LÖK!!! Schalotten e ju ett MÅSTE.


Jag har aldrig provat med gul lök, men blir det alltså sån stor smakskillnad med gul istället för Schalottenlök?
Den som inte frågar får inga svar.

jempa39

Igår leverades en stor portion humor istället för vällagad mat. Nästan så att Helges kommentarer var överflödiga!  ;)

Bea-snubben for president!  ;D
I Brist på bröd får man äta limpa.

Sara W

Helge Skoogs kommentarer känns nästan alltid överflödiga. Tycker att det är på gränsen till jobbigt.
Sen tycker jag att det är lite oförskämt att rota runt i folks garderober. Kanske säger jag så för att jag själv är en person som ställer undan saker som inte andra ska se (typ tvättkorgar med tvätt man inte hunnit sortera) =).

jempa39

Citat från: Sara W skrivet 2010-01-21 15:44
Helge Skoogs kommentarer känns nästan alltid överflödiga. Tycker att det är på gränsen till jobbigt.
Sen tycker jag att det är lite oförskämt att rota runt i folks garderober. Kanske säger jag så för att jag själv är en person som ställer undan saker som inte andra ska se (typ tvättkorgar med tvätt man inte hunnit sortera) =).




Det värsta var väl ändå när gästerna kände att det var fritt fram för kel i Bea-snubbens säng?
I Brist på bröd får man äta limpa.

Sara W

Ja, helt klart över gränsen. Hur tänkte de där egentligen? Och undrar hur länge de fick vänta mellan ostronen och varmrätten? Det lät som en evighet i programmet.

annamaria

Citat från: Andreas skrivet 2010-01-21 12:29
Jag har aldrig provat med gul lök, men blir det alltså sån stor smakskillnad med gul istället för Schalottenlök?


Det tycker inte jag...funkar fint med gul lök. Fast jag kanske inte är så känslig.

groucho

Schalotten är ngt sötare och inte fullt så skarp. Visst kan man göra bea med gul lök men vitsen är väl att göra som originalet och då är gul lök: FEL!

Filippa

Det gick bra att göra bea. God blev den också och sååååå svårt var det ju inte ?

Hankki

Citat från: Sara W skrivet 2010-01-21 15:44
Helge Skoogs kommentarer känns nästan alltid överflödiga. Tycker att det är på gränsen till jobbigt.


Jag tycker att Helges halvhjärndöda humor passar bra in men jag är väl lite konstig jag också..  :)

Sara W

Jag kan tycka att enstaka saker som Helge säger är roliga, men jag upplever det väldigt krystat och sånt är jag personligen lite allergisk emot. Om det inte är mina egna krystade ordvitsar då förstås...=)

Krista

Den där fiskgrytan som var med i gårdagens program ska jag nog testa göra, såg riktigt trevlig ut plus att alla vid bordet lovordade den. Menyn som helhet var bra tyckte jag: ljummen sallad med bacon och getost, fiskgryta (tror hon hade kunnat plocka poäng på att ha hembakat bröd till den) och chokladkaka till efterrätt. Alltså en lagom förrätt, lite lättare huvudrätt och en mastig efterrätt, precis i min smak :)

Trist att den unga killen i gänget redan i första programmet sa att han hoppas på att de andra gör dålig mat så att han har större vinstchans. Det märktes i hans poängsättning; han tyckte allt var jättegott och jättetrevligt, men hon fick bara en 8:a. Om både mat och värdskap är topp så ger man väl 9-10.

chepplin

2010-01-29 05:47 #58 Last Edit: 2010-01-29 05:54 by chepplin
Førstår verkligen inte hur ni kan kolla på programmet eftersom Helge Skoogs inbillning om vad roligt är gør det totalt omøjligt att kolla på programmet. Jag hatar hans bajsnødiga och fjantiga kommentarer med sin jobbiga røst. Läser han manus eller e det hans egna påhitt?? Førstår seriøst inte att dom som producerar programmet tillåter det?!! Får även ont i magen av tanken på att folk faktiskt sitter och skrattar åt hans lobotomerade antikomiska små inlägg!

Angående bea. Har gjort med både gulløk å shalottenløk och inte kännt någon skillnad. Skulle bli mycket imponerad av den som kunde upptäcka skillnaden på två såser med olika løk i reduceringen, før jag är helt øvertygad om att folk med "good palett" kan gøra det, dock inte jag. Sen ska det väl helst vara dragon av sorten estragon, den på burk inlagd i vinäger! Visst det e lite småkrångligt att gøra men efter några gånger får man kläm på det. Själv spräckte samma sås 2 gånger førsta gången jag tillagade den, oerhørt arg var jag andra gången.

Tyvärr kan jag inte se klippen från TV4 med den alternativa varianten av tillagning av bea. Men d låter ju konstigt..."stå å dra"..innebär det att det ska småputtra? Jag vet inte vid vilken exakt temp äggulan spricker, men grejen med såsen är ju att det inte får bli før varmt før då spricker äggen och emulsionen misslyckas. Får kolla klippen när jag återvänder till Sverige

Mickan

En sak som förvånar mig är att folk verkar tänka konstigt när det gäller vad man planerar innan och vad man gör precis innan. Igår var det ju en man som hade rostat brödet, lagt på lax mm och sedan satt det i kylen. I vissa fall skalar någon potatis när folk är där för att sedan värma upp tidigare stek kött. Nu vet jag inte om detta är speciellt för BBC-varianten då jag bara sett 3-4 avsnitt av det svenska.

Dukningen ser definitivt bättre ut i Sverige än i England men gästerna har mer och finare gåvor med sig på andra sidan vattnet.
Video meliora proboque deteriora sequor

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal