Per Morberg ger ut kokbok

Startat av Shanta, 2009-02-15 15:39

Föregående ämne - Nästa ämne

Shanta

Glada nyheter för alla som gillar Morbergs bravader i rutan, han ska nämligen följa strömmen och ge ut en kokbok!

Jag snappade först upp det när jag läste den här intervjun; http://www.expressen.se/Nyheter/1.1467131/jag-ar-mycket-for-tvatt-och-fotvard

I den nämns "hans kommande kokbok", och javisst, en snabb adlibrissökning ger oss detta:
http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9174240080

Perfekt för alla (mig inkluderat) som tycker att hans mat ser grym ut men stör sig på hans sätt att agera i rutan med andra ord! ;D

agnetasch

Han kanske skulle göra sig bättre i radio? Ta upp Tore Wretmans fallna mantel där o köra nåt matnyttigt program ihop med nån verbal o nyfiken matamatör. (Ta mig, ta mig! ;D)

Gilius

Känner mig inte helt bekväm när Per Morberg och Tore Wretman nämns i samma tråd, av alla överskattade tvkockar tar han en överlägsen förstaplats.

/gilius

crlhrv

ärligt talat förstår jag inte kritiken mot per mobergs program. gillar man det inte ska man väl inte titta? kritiken mot att han är ohygientisk (svettas, tappar saker på golvet etc) är bara larvig. han lagar mat åt sig själv, sin familj och sina vänner, hur ofta har man inte själv tappat något som man sedan använt eller svettas bland kastruller och ånga. ska man verkligen behöva laga mat i en steril miljö, med hårnät och luftbyte var tredje minut? i mina ögon är hans matlagning den mest ärliga jag någonsin sett i något matprogram. den visar matlagning som den ser ut i ett hemmakök. att dra paralleller mellan hans beteende i hemmet och beteende i ett riktigt restaurangkök är som att jämföra äpplen med päron. är det någon som på fullaste allvar tror att moberg, i ett restaurangkök, skulle plocka upp en smörbit från golvet och lägga den i en kastrull?

varför inte samma kritik mot gordon ramsey som i majoriteten av sina program skriker, svär och förnedrar sina kollegor? är ett sådant beteende subventionerat bara för att han bär förkläde och kockkläder?


Tittar gärna på djur. Och äter dem också.

Filippa

Jag gillar Per *springer och gömmer mig*

Jamen det är ju så tråkigt att kolla på "proffskockarna" - dom har ju redan gjort allt mis-en-place och du får aldrig se hur man fixar till ett kycklingbröst eller en fläskfile. Du får aldrig se dom mäta upp kryddor eller knappt smaka av heller. Jag har sällan blivit så besviken som när Mat-Niklas skulle laga mat på max 15 minuter och hade precis allt hackat, fixat och uppmätt - jamen då är det väl för 17 inget konstigt att laga mat på en kvart ?

Nej, jag gillar Per för han visar det mesta från start till katastrof, han gör som de flesta i köket och det mesta verkar gott och han använder rätt basic-recept.

patrik.svensson

Jag gillar också Per.

Dom spelar in helt oregiserat och utan omtagningar. Därför blir ju inte allt helt perfekt. Vilket är uppmuntrande för en hemmakock  :)

Shanta

Anledningen till att jag inte gillar Per i rutan är för att jag, i rak motsats till många andras åsikt, tycker att hans sätt ser OTROLIGT skådespelat och regisserat ut. Jag tycker inte att det ser ut som om han flamsar och har sig naturligt, utan som om det står någon bakom kameran och säger åt honom att göra det. Jag tror inte att han hade betett sig sådär om inte kameran vore där. Det stör jag mig på!
Matlagningen gillar jag som sagt otroligt mycket och man ska inte glömma att det fortfarande är ett av de absolut bästa svenska matprogrammen vi har!

Angående Gordon Ramsey så nej, jag klarar inte av att titta på de amerikanska produktionerna. Liksom, titta först på Hell's kitchen och ta sen en kik på The F word. Är det samma människa? ???

Fast ha, nu skulle den här tråden mer handla om hans kommande bok, jaja, så kan det gå :D

Mickan

Känner en som känner Per. Han är tydligen privat som han är på TV. Nu är det upp till er att fundera över om det är bra eller dåligt!
Video meliora proboque deteriora sequor

crlhrv

shanta: skådespelare är ofta väldigt speciella, speciellt privat.
Tittar gärna på djur. Och äter dem också.

Shanta

Kanske det, jag får kanske försöka vänja mig :)

Gilius

Gordon Ramsay är också en fåne tycker jag, dock en fåne med 12 Michelinstjärnor. Om det ger honom rätt att skrika och domedera på det sättet som han gör är tveksamt, han skulle titta på den första minuten i denna film http://www.epicurious.com/video/chef-profiles/chef-profiles-thomas-keller/1915458809/per-se-kitchen-tour/1915433456

Bra mat kommer av en äkta känsla för råvaror och metoder, Per Morberg lyckas i alla fall inte förmedla det till mig, därför ser jag inte på hans program eller kommer att köpa hans kommande bok/böcker. Jag förbehåller mig dock rätten att skriva om vad jag tycker om hans matlagning.

/gilius

patrik.svensson

2009-02-16 19:43 #11 Last Edit: 2009-02-16 19:48 by patrik.svensson
Ramsey och Keller har helt olika filosofi om hur man sköter ett kök. Men båda har ju lyckats fantastiskt bra!

Gilius: Bra mat kommer av en äkta känsla för råvaror och metoder
Allvarligt, av alla program jag sett med Per så har han alltid använt förstklassiga råvaror.
Han lagar ju inte mat som man gör på restaurang utan som man kanske gör hemma.
Tycker för övrigt att han gör intressantare recept än de flesta andra TV-kockar.
Sen om boken är nåt att ha vet jag kanske inte :-)

MiGa

Jag tycker Morberg är den bästa tv-kocken , spontan och naturlig inga konstigheter.
Störtskön ;D

agnetasch

Men Gordon Ramsay är sexigare än honom om man ska tro Aftonbladets tittarundersökning ;D


Mickan

Sexig måste ha fått en ny innebörd för att passa någon av dessa män. Kanske är det svett, svordomar och svinlever som gäller?
Video meliora proboque deteriora sequor

Anne

Fick hem Morbergs bok idag. Den ser rätt fin ut vid en första blick, jag ska läsa mer noggrant. Jag avskyr tv-programmen, dock :)
Anne's Food - min matblogg

Andreas

Jag har faktiskt fortfarande inte sett ett enda program med honom, vad är det för stuk på maten i program respektive bok, vardagligt, tryggt, äventyrligt, kreativt, innovativt, spännande, lyxigt..?

Hittar du något recept i boken på något du aldrig förr lagat Anne?
Den som inte frågar får inga svar.

Anne

Haha, oh ja, jag lagar rätt lite husmanskost så det är massor som inte jag har gjort. Fast inget jag inte *sett* förut om man säger så. Boken har nämligen just husmanskost, basic, rejäl mat. Jag ska ändå göra en boeuf bourgignon på lördag, så jag tänkte testa hans recept på det.

Maten i programmet är det inget fel på - det är han som person (eller snarare som tv-person, för han spelar ju en roll där med liksom) som är så fruktansvärt jobbig tycker jag. :)
Anne's Food - min matblogg

Gilius


agnetasch

Han har fattat det där med att det är bättre med negativ uppmärksamhet än ingen uppmärksamhet alls ;)

Andreas

Anne: Ah du kanske helt går över till att laga husmanskost. :) Och jobbig säger du, men jag tycker ändå det är bättre när nån väcker känslor än någon som är så slätstruken att alla är likgiltiga.

Gilius: Du ser, du börjar gilla honom. ;)
Den som inte frågar får inga svar.

Gilius

Var mer inne på att han visar sitt rätta jag, och att någon har kurage att exponera det.

/gilius

Anne

Ha, ingen risk att jag går över helt till husmanskost. Jag är alldeles för nyfiken...

Jag tycker att han spelar en roll, hela tiden - både intervjuer och sitt tv-program. En del tycker ju just att han verkar så naturlig, men det tycker jag absolut inte. Det framgår också i boken att han ser sin mediepersonlighet som just en sådan...
Anne's Food - min matblogg

Filippa

Elin Peters på DN på Stan har bloggat om Per idag och jag blir faktiskt irriterad när jag läser det.
http://www.dn.se/blogg/matbloggen/2009/03/05/en-installd-intervju-ar-ocksa-en-intervju-2040
Han beter sig som en diva :-( Inte cooolt alls.

Däremot Gordon, han har ju gjort fler "tyck-om-mig-program" på sistone som F-word och Cookalong Live. Mycket trevliga, fortfarande en del fula ord, men inte i den negativa mening som tex i Hell Kitchen. 6-et börjar återvända :-)

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal