Elektrisk potatisskalare - hur fungerar det?

Startat av Andreas, 2007-11-30 09:04

Föregående ämne - Nästa ämne

Andreas

För att spinna vidare på den rådande potatisfebern så såg jag precis i ett reklamblad från Onoff en "OBH Nordica potatisskalare 6773 - elektrisk potatisskalare och salladsslunga. Skalar upp till 1 kg potatis, vanlig- och färskpotatis på några minuter. 299:-"

Jag har alltid undrat över hur väl en sån fungerar, någon som provat?

Måste inte potatisen vara i det närmaste perfekt rund för bra resultat och blir det inte hemskt mycket spill?
Den som inte frågar får inga svar.

kryddburken

Det är en cylindertrumma som är klädd med "piggar" på insidan och sen häller du i potatisen, vevar eller trycker på en knapp så allt börjar snurra och vips så är potatisen skalad! Använder vi ofta på jobbet, men en manuell gammeldags sådan!

Andreas

Tack Kryddburken! Piggar säger du ???, menar du piggar som en igelkott eller är det mer som rivjärn?

Och som sagt, blir det inte väldans mycket spill?
Den som inte frågar får inga svar.

agnetasch

Jag är trött på söndergnodda fingertoppar så jag funderar på att köpa en elektrisk potatisskalare. Men vilken? De enda jag sett är OBH Nordicas för 299:- o en på Rusta för 199:- Är dessa bra? Undrar om det finns några andra. Någon som vet?

Kari

Den med vev som jag har erfarenhet av har piggar eller pyramider som sticker ut ca 3mm i trumman.
Funkar kanon på färsk om man kör lite åt gången, potatisen blir lite som ruggad/slipad och man får ta bort alla prickar själv. Så bör man ha bra storlek och form på potatisen också.

Till detta kommer disken efter av många delar, spola med kallt vatten först annars blir det gegga av stärkelsen.

Slutsats: Inget som jag skulle skaffa.
Så är ju potatis nyttigare med skalen på(?).. Men det är ju en annan tråd.. ;)

roffekock

Färskpotatis ska välan ändå inte skalas enligt mej. Det är bättre att bara skrapa den med en kniv  eller bara borsta den. Men skalet är inte farligt att äta om nu någon skulle tro det. Däremot är kokningen ett viktigare moment som bör tas upp så jag lägger det i en ny tråd.

/rolf
Matforum är bäst

agnetasch

elka: Vi har haft en med vev men den bara föll isär i sina beståndsdelar på midsommarafton p.g.a att mannen försökte köra den med borrmaskin ;D Den hade just de nackdelar du påtalar. Jag tänkte att en elektrisk kanske skulle vara bättre på något vis. Fördelen med en potatisskalare överhuvudtaget är att mannen gladeligen åtar sig potatisskalningen (se borrmaskinsexperimentet)
roffekock: ok, ok färskpotatis ska inte skalas men man kan väl skölja den med raska tag i en maskin? ;)

annamaria

Jag älskar min elektriska variant! Men vilket märke - inte en aning får kolla i helgen - jag har den i stugan. Annars kan man vara lite extra macho och ta fram högtryckstvätten....funkar bra. Maken gillar den varianten bäst...konstigt.  ;D ;)

agnetasch

Jaaa, kolla vilket märke snälla!
Högtrycken ja, den hade jag glömt. Ska genast tipsa mannen ;)

Kari

Agnetasch: Om gubben Din har ett tryckluftsaggregat, då kommer han tycka att det är kul att städa, bara dra ut soffkuddar och annat på altanen och blåsa! ;D

Obs! Detta inlägg har inget med ämnet att göra. Obs!

agnetasch

Man kan väl strö ut potatisarna på vardagsrumsgolvet så får dom sig en omgång också vid städningen. Då är inte tipset OT ;D

annamaria

Min el-skalare är en "Peel IdeLine".  Har sett den på Maxi nyligen. 

bryggens

En billig manuell funkar utmärkt, miljövänlig dessutom! :)

agnetasch

Citat från: bryggens skrivet 2008-06-29 16:15En billig manuell funkar utmärkt

Säg det till min man, det tycker inte han. En elektrisk potatisskalare har länge stått på hans önskelista. Dessutom; var hittar man en manuell om man inte vill ha en begagnad?
annamaria: Jag trodde du hade glömt mig! Vi har precis varit på Coop (jag hade presentkort där) o köpt en OBH Nordica! Hoppas den inte är alltför dålig :D

agnetasch

PS bryggens: du tyckte jag skulle använda en miljövänlig potatisskalare. Men kan jag inte få köra den två gånger i veckan, jag är väldigt miljövänlig annars o använder aldrig det som betraktas som "Kökets bästa vänner":

Äggkokare
Mixerstav
Ismaskin
Fritös
Multikokare
Glassmaskin
Blender
Popcornmaskin
Sockervaddsmaskin
Citruspress
Bakmaskin

Enligt denna sida i alla fall ;D
http://www.etthus.se/artiklar.kokets_basta_vanner.php


bryggens


Hasse

Agnetasch, återkom gärna med rapport när du har provat den. Jag är även nyfiken på om elektriska skalare fungerar med vinterpotatis.

annamaria

Agnetha: jag kom ju hem från stugan idag! OBH är säkert kalasbra.

Hasse: Det har jag också funderat på. Ska testa!

agnetasch

annamaria: alla potatisskalarna är nog rätt lika.
bryggens: en multikokare verkar ju vara en riskokare med utökat användningsområde. Inte nog med att man kan koka grönsaker, fisk o kött i den, man kan göra saker som pocherad vaniljkräm, snöägg med karamell o chokladkaka. Åtminstone kan man göra det i Tefals modell Comfort. Vem vet, den kanske t.o.m kan skala potatis ;D

helfgren

Carpe diem

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal