Mat i samhällets tjänst... måste det vara så här illa?

Startat av Andreas, 2007-09-25 08:01

Föregående ämne - Nästa ämne

agnetasch

Brukare, matråd, framtidsverkstad, ny organisation, tydligare roll- o ansvarsfördelning. Smaka på dom orden. Jag tycker inte det verkar självklart att detta ska mynna ut i godare mat till de äldre.

Andreas

Rabblar man de där orden tillräckligt många gånger tappar man ändå aptiten så då spelar det ingen roll om maten är god eller ej. :)

Det verkar hur som helst knappt passera en dag utan att det skrivs något i detta ämne, i Södermanlands nyheter stod igår följande: "Maten är dålig. Det tycker flera av de boende på äldreboendet Sjötången i Oxelösund. Mayvor Lundberg, kommunens mat- och städchef, är förvånad över klagomålen." http://www.sn.se/parser.php?sect1=100&id=181479

Och här är en  artikel i Smålandsposten där man kan läsa om barn som tvingas äta samma mat som äldre och inte gillar det. http://www.smp.se/article/883181_101-0-0-0

"Tioårige Fredrik Holmberg gillar inte skolmaten. Därför skrev han ett brev till kommunen. -Maten smakar konstigt och vi får potatis varje dag om det inte är soppa. Potatisen har bruna prickar."

"Barnen på Ulrikbergsskolan i Växjö har ingen egen skolmatsal. Sedan tio år tillbaka äter de istället på serviceboendet Borgmästaren en bit därifrån"

Tyvärr står det ingenstans vad de som bor på serviceboendet tycker om maten.
Den som inte frågar får inga svar.

kryddburken

Citat från: Andreas skrivet 2007-10-14 21:12
"Barnen på Ulrikbergsskolan i Växjö har ingen egen skolmatsal. Sedan tio år tillbaka äter de istället på serviceboendet Borgmästaren en bit därifrån" Tyvärr står det ingenstans vad de som bor på serviceboendet tycker om maten.


Det är lite tråkigt att det blir sådana här avvikelser... Skolmaten är en viktig ingrediens i barnens miljö. Skolmaten ska passa barnens behov & efterfrågan och tillgodose dessa på ett politikst korrekt sätt. Rent ut sagt skrämmande att läsa detta!

Mat som serveras på serviceboenden är "ålderanpassade" dvs. det är mycket "gammalmodig" mat såsom rispudding, kalvdans, oxbringa, strömmingslåda, sporterstek, kålpudding, sparrissoppa osv osv... Nästan aldrig pasta eller ris, mkt sällan kyckling eller köttfärsås, aldrig någonsin tacos, falukorv, vegetariskt, baljväxter etc etc... (åldersrelaterad mat till barn i vår tid)

Tycker att det är ett rent kommunpolitiskt ärende där fler "anhöriga" borde kunna säga ifrån både vad gäller vår barnomsorg som äldervård!

agnetasch

-Äldre skriver o klagar på maten.Blir en artikel på åtta rader.
-Skolbarn skriver o klagar på maten.Blir jätteartikeln Orvar med flera bilder.
De äldres mat beskrivs inte alls, vi kan inte alls bilda oss någon uppfattning om den.Egentligen inte heller skolmaten; "Den smakar konstigt" säger inte mig något om kvaliten på den. Det står inget om att det är äldremat som serveras men med tanke på att det ofta är husmanskost som efterlyses av protesterande skolbarn kanske det inte det vore så fel att låta dem ta del av den "gammalmodiga" maten.   
Jag tycker det mest verkar som om man klagar på att de stackars skolbarnen ska behöva äta i en matsal i ett äldreboende; "Lokalen är inte byggd för skolbarn" säger en förälder. Av bilderna att döma tycker jag det ser trevligt ut, varför kan inte skolbarn äta där? Eller blir dom störda av hemska äldre som tränger sig in. Som det står om i en sidoartikel: "Ibland kommer de äldre till matsalen innan barnen är klara och vårdpersonalen får hämta tillbaka dem" Va! Jag som trodde det var av godo att blanda åldrar? Nej, det här stärker mig bara ytterligare i min uppfattning om åldringsvården i Sverige; spärra in dem i sina hem, glöm bort att ge dem mat, byt deras namn mot "brukare" o låt för allt i världen inte våra barn få träffa dem! >:(     

kryddburken

Håller med dig Agneta om att blandning av barn & äldre ÄR av godo! Jobbar själv inom vården och har så många positiva historier om hur barn påverkar äldre på ett uppiggande sätt och hur nyttigt det är för barn att få vistas med gamla och se hur deras vardag ser ut!

På "mitt" boende har jag ofta lilltjejjen med mig till jobbet, hon går in och hälsar på dom på rummen, målar teckningar till dom, hjälper till att servera mat & fika och bara "finns" ibland dom! Mycket uppskattat och jag är väldigt glad att jag har det jiobbet jag har i och med det stora utbytet! Så de föräldrar som tycker tvärtom har jag ingen som helst förståelse för.

Maten på Borgmästaren serverar typisk gammalmodig mat till de äldres förtjusning och med stor respekt tycker jag det ska få fortsätta serveras tidsenlig mat för våra gammlingar! Likaväl som jag tycker att tidsenlig mat skall serveras våra unga. Barn i skolklasser är inte vana vid dessa maträtter så jag förstår att de protesterar! Nästan inga äldre vill ha något annat än potatis till sina huvudmål, ris fungerar inte, heller inte pasta så det som "Fredrik" säger låter som typisk mat för ett älderboende.

Vad gäller de boendes mat så följer vi kontinuerligt upp maten som lagas, där träffas personalen som lagar maten och ett kostråd från avdelningen. där diskuteras hur populära vissa maträtter är, vad som önskas mer av och mindre av. Varje boende har dessutom en vårdplanering där mat har stor vikt, den mat som inte gillas går som "minuskost" och ersätts av något annat, så en boende hos oss behöver tex. aldrig äta bruna böner eller tvingas vara utan mat bara för att de inte gillar de.

Hur gör våra barn?? Jo, är det mat dom inte gillar så är dom hellre utan eller äter bara knäckebröd!?? Tycker det är en viktig fråga som florerar i media just nu, vi måste få upp ögonen för hur viktig den offentliga maten är till våra barn & äldre. Vissa kommuner har kommit långt, men inte alla...


agnetasch

Hälsa "dina" gamla, kryddburken, o gratulera dem till dels deras lilla solskensflicka, dels till omsorgen som läggs på deras mat o ätande! ;D Du skulle kanske konsulta lite på Borgmästaren, du har ju erfarenheter av både skol- o äldremat. Varför drar man inte nytta av den kunskap man har utan anlitar alltid externa konsulter som hela tiden uppfinner hjulet gång på gång?
För att kvalitetsäkra maten inom kommunerna skulle man ju (på kommunens egen bekostnad) kunna ha "munskänkar" som far runt o provsmakar maten.Resultatet kan publiceras i lokaltidningen o betygsättas med typ slevar; bästa maten får fem slevar osv. Det kan sätta igång ett nyttigt tävlande som kommer gästerna tillgodo.

kryddburken

Agneta!
Kvalitetssäkring av maten förekommer i vissa kommuner, hos oss bla. :-) Vi kör regelbundna stickprover på all mat som levereras från köket, bakteriekontroller som skickas till lab, och temperaturkontroller på slumpmässiga matvaror, kan vara allt ifrån kylda mejerivaror såsom ost, pålägg, eller potatis som kommer varm, ofta på salladerna när man befarar mest bakterier finns. Allt för att säkra hållbarheten under leverans & uppvärmning. Vi gör dessutom hygenkontroller i vårt eget kök där frukosten tillagas, bakterieprover från skärbrädor, kylskåp, redskap osv..

Vi mäter även dygnsfastan över alla boende som skall ligga under 12 timmar för att det inte ska bli för lång tid mellan måltiderna. Sen är det väl sämre med den mediala publiciteten, vem är intresserad av vad Asta 97år tycker om sin mat? Men det hade varit väldigt behövligt för att få mer snurr på den här debatten! *S*

Ska hälsa mina tanter & farbröder från dig! ;-)

Andreas

Fast Agneta menade nog inte kvalitetsäkring i meningen att maten skall vara bakteriefri och näringsmässigt OK utan i meningen att den skall smaka bra..?

Dvs. nån från kommunen som verkligen åker runt på äldreboenden och gör oanmälda besök och smakar och ser om det som serveras är gott och riktigt aptitligt. Det tycker jag låter som en riktigt bra idé.
Den som inte frågar får inga svar.

kryddburken

Citat från: Andreas skrivet 2007-10-15 17:50
Dvs. nån från kommunen som verkligen åker runt på äldreboenden och gör oanmälda besök och smakar och ser om det som serveras är gott och riktigt aptitligt. Det tycker jag låter som en riktigt bra idé.


Det får våra boende svara på helt & hållet, det är ju inte vår sak att bedömma om söndagens risgrynspudding faller i smaken?

Varför ta ifrån de boende detta inflytande och sätta en "smakprovare" från kommunen på det ansvaret? Det är väl de boende som måste få säga sin mening för att kunna få god mat? En person i 35/40-årsålderns som aldrig smakat kalvdans tex. skulle säkert kryssa i; "under all kritik" medans en 90-åring med vana från sån mat kan avgöra både konsistens, rätt tillagningssätt och om den gjorts på äkta råmjölk eller inte, detta är väl mer betydelsefullt att ta hänsyn till? Så länge de äldre kan förmedla vad dom tycker är gott & inte gott så ska dom få göra det! *basta* ;-)

agnetasch

Citat från: kryddburken skrivet 2007-10-15 18:51
Det är väl de boende som måste få säga sin mening för att kunna få god mat?

Men det är ju inte alltid de har den chansen. Se på de boende på Sjötången; "I en skrivelse till Oxelösunds kommun påpekar de att de under en längre tid klagat på den mat de får utan att det blivit bättre" Lite halvljummet lovar man att titta på saken.
Eftersom det inte finns någon piska (man kan alltid gömma sig bakom ekonomin) får man ta till moroten; tänk vilken lycka att hamna högst upp på kommunens "bästa-mat-lista" (o vilken nesa att ligga sist)
Med kvalitetssäkring menade jag inte egenkontroll utan att man lever upp till det man som kök förbundit sig att göra; att laga god o näringsriktig mat. Som "munskänkar" kan kommunen kanske få några matglada PRO-medlemmar i lämplig ålder att ställa upp (När det gäller skolmat är det ju lika självklart att låta skolbarn bedöma den) Det är alltid de boende som bestämmer om maten är god eller ej men ibland kan de behöva lite draghjälp.


Andreas

Citat från: kryddburken skrivet 2007-10-15 18:51
Det får våra boende svara på helt & hållet, det är ju inte vår sak att bedömma om söndagens risgrynspudding faller i smaken?

Varför ta ifrån de boende detta inflytande och sätta en "smakprovare" från kommunen på det ansvaret? Det är väl de boende som måste få säga sin mening för att kunna få god mat?


Får man verkligen fram vad de gamla tycker och rättar sig efter det så är det förstås det bästa!

Men det finns åtminstone 3 problem -
1) De äldre ska orka säga vad de tycker - är man gammal trött och sjuk har man inte kraft att säga ifrån.
2) De äldre ska "vara uppriktiga - vår grundläggande uppfostran går ju ut på att säga "det här var gott" när vi blir bjudna på något även om det kanske inte riktigt var det... dessutom kanske man drar sig för att stöta sig med personalen...
3) Personalen skall verkligen lyssna på vad som sägs och ta intryck av det och dessutom få fram medel till förbättringar

Agneta: PRO-medlemmar lät som en bra idé!

Och här är fler tråkiga nyheter: http://www.lt.se/index.asp?kat=st&i1=index_red_2007.asp&i2=1&Id=22832&isp2=hela "Cancersjuka Majlis Bjelkstrand, 84, känner sig bortglömd av kommunen. Hemtjänsten har inte varit där på flera dagar och i diskhon trängs smutsiga fat, tallrikar och bestick om utrymmet med ett antal tomma mjölkpaket."

Och här är fler snurrigheter:
¤ Barnen får inte bre sina egna mackor
http://www.aftonbladet.se/foraldrar/article1038738.ab
¤ Barnen får bre sina mackor
http://www.nyheterna.net/nyheter/oskarshamn/barnen_faar_bre_sina_mackor
Den som inte frågar får inga svar.

Andreas

Här är nåt som styrker min teori om att många äldre är alldeles för snälla:
http://www2.unt.se/avd/1,1786,MC=72-AV_ID=665477,00.html

"Det var kall mat som kom ur skåpet, och vissa matgäster fick vänta 40 minuter på sina portioner"

"Märta Fällman, 86, tycker att maten förra veckan smakade bra.
- Jag har ingenting att anmärka på den, säger hon.
Och på frågan om det varit jobbigt att vänta, svarar Åke Åkerfeldt, 87 år:
- Man har ju tid."

40-talisterna gillar inte alls dagens äldremat
http://www.servera.se/bilder/cm_img/Morgondagens%20pensionarer%20om%20mat.pdf

"Undersökningen visar att fyrtiotalisterna (800 respondenter födda mellan 1935 och 1945) har låga förväntningar på maten på äldreboenden idag. Och de som har smakat tycker inte om vad de ätit. På frågan vilket betyg de skulle ge den mat de kommit i kontakt med inom äldreomsorgen ger hälften av de tillfrågade sämsta möjliga betyg på äldreomsorgens mat. Endast två procent tycker att maten är riktigt god."

Frågan är om 40-talisterna kan organisera sig och ställa högre krav den dag de så att säga är inne i systemet..?

Och Hannah Sångberg vill ha bättre skolmat
http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=293&a=376763

"Lunchen i skolan är oftast äcklig, skriver hon och längtar efter god mat, som lasagne eller pannkakor. ... Och till alla vuxna: det här är ett viktigt problem för oss unga, tänk om det hade varit så här i er ungdoms dagar - hur hade ni reagerat?"
Den som inte frågar får inga svar.

Fredrik Goldhahn

Vi kan vara helt försäkrade om att 40-talisterna kommer att ha rättat till problemet tills de själva är i samma sits...enough said! =) Skolmaten lider de ju inte av så den måste vi själva starta en revulotion kring i sann Jamie Oliver-anda om det ska hända något. Nu kanske inte hans drive fått alldeles överösande god kritik; framförallt inte från eleverna, men att skolmaten på många håll är undermålig råder det väl ingen tvivel om?
Fredrik Goldhahn
http://www.eventkock.se

agnetasch

Det är bara det att det är lite svårt att ta de klagande eleverna på allvar, man får ingen riktig kläm på vad de menar när de säger att maten är "dålig" De räknar upp sina egna favoriträtter o klagar på att dom aldrig serveras, det enda man får är några andra rätter (någon annans favoriter?) som inte är "skolvänliga" (Vad betyder det?)
Maten är "sölig, gammal och ja, rent ut sagt äckligt" o "sliskigt geggig lerpöl" Hur gör man några förändringar baserat på dessa påståenden?Jag efterlyser lite mer konstruktiv kritik för att bli övertygad om att maten är så hemsk.
Tjejen vill ha medhåll från oss vuxna: "Tänk om det hade varit så här i er ungdoms dagar - hur hade ni reagerat?" Det är väl ingen större skillnad,det har väl alltid funnits mat man tyckt mer eller mindre om, men vi hade ingen kafeteria att gå till så vi åt o höll klaffen (t.o.m kokt torsk med senapsås) Dessutom åt vi i matsalar som rymde betydligt fler än sex klasser, men det var rätt tyst beroende på att vi hade lärare som sa åt oss att vara tysta (får dom göra det idag eller blir dom skjutna då?)
Fast anser man att skolmaten är natta; buss på kommunerna bara ;D

Andreas

Fast apropå vår ungdoms dagar Agneta, har du ändå inte också en känsla av att "den allmänna" matlagningen blir mer och mer centraliserad (och därmed också förmodligen en aning sämre)? När jag gick i skolan tror jag att det mesta lagades lokalt och när du gick så lagades väl allt lokalt? Nuförtiden är det inte riktigt så:

I skottorp  ratar barnen oaptitlig potatis http://www.hallandsposten.se/artikel.asp?oid=265509

"Potatis som är skalad och kokt i Danmark, därefter transporterad till Skottorp där den värms upp. Det serveras på Mumindalens förskola. .... Även de anställda tycker att den till och från har en konstig smak. När den dessutom en dag hade en oaptitlig rödaktig färg togs saken upp på ett föräldramöte."

Ulf Ranstorp (m): "- I grund och botten är det inget fel på potatisen. Den är näringsriktigt korrekt."

Och I Vingåker frågar sig vtl-politikern Hans Averheim (vtl är tydligen ett lokalt parti "Vägen till livskvalitet" http://www.vtl.se/) varför man betalar dyrt för mat från Samhall när det finns mycket billigare fryst färdigmat i butikerna. http://www.kkuriren.se/kkuriren/standard_artikel.php?id=131388&avdelning_1=101&avdelning_2=102

"I samband med att kommunen gjorde en ny upphandling vad gäller leverantör av färdiglagad mat, så funderade förre ordföranden i socialnämnden Hans Averheim kring priset för brukaren. ... 49 kronor ... När man i livsmedelsaffären kan köpa frysta portioner för halva det priset, och kyl- förvarade färdigportioner 5-10 kronor billigare "
Den som inte frågar får inga svar.

Kocken

Nu har jag inte läst hela tråden, men tänkte berätta upplevelse jag var med om.
För några år sedan låg jag innlagd på sjukhus för sorkfeber och var riktigt dålig. När jag började friskna till så orkade jag ta mig ut i matsalen för att äta middag (hade inte ätit på flera dygn) och där serverades en kullinarisk gråfärgad soppa med sönderkokta frysta grönsaker i. När jag sitter och petar i denna "spya" så säger tanten mitt i mot mig "Det märks att du inte har varit här länge, för tillsist blir du nog hungrig att äta det som serveras"  :o
Driver en webbutik med köksredskap

agnetasch

Kocken; om du inte hade ätit på flera dagar fick du väl flytande eller A-mix, då kan jag hålla med dig om att det ser ut som en spya (men det smakar rätt gott)
Kära Andreas, vad tror du om mig; att jag själv stod o rörde i kitteln i byskolan ;) Jag har gått i skolor både med o utan eget kök o jag vet inte om jag märkte nån skillnad. Det var rätterna i sig själva som var viktiga. Klart man var glad om det var köttbullar, men det gick ner annat också; ärtsoppa o bruna bönor i floder( undra på att man fick plåtmage) Likaså mängder med kål; stuvad o i form av dolmar o puddingar. Massor med grytor o puddingar med okända ingredienser. Strömming o lever o andra billiga ingredienser som man inte klagade på FÖR MAN ÅT SAMMA MAT HEMMA. Vad äter eleverna hemma nu? Likheter/skillnader med skolmaten?

Andreas

Men nu hänger jag inte alls med Agneta, hur kan maten som inte lagades på plats i eget kök ha varit speciellt bra när du gick i skolan? För nog måste det ha tagit bra länge att frakta mat till häst från nån grannsocken och några kylmöjligheter fanns väl inte heller mot slutet av sommaren när de lagrade isblocken från vintern tinat?

Hur som helst kom du in på vad eleverna äter hemma nu för tiden och vad de äter i skolan? Ja det det är svårt att veta riktigt vad genomsnittsfamiljen tugger på i stugorna men däremot vad som äts i skolan är lätt att se - Skottorp där den oaptitliga potatisen serveras ligger i Laholm och deras skolmatsedel hittar man här: http://www.laholm.se/upload/utb/Matsedel.ht_2007.pdf

Och där finns väldigt många "gamla hederliga" rätter men också en hel del nymodigheter som tacobiff, tzatzikisås, Indisk kycklinggryta, tacosoppa, chilikassler, fullkornspasta, kycklingnuggets, fisk bordelais, texmexbiff och mariannesoppa (gjord på marianne-godis?!)...

Och tittar man på Umeås skolmatsedel http://www.umea.se/barnutbildning/allmantomutbildning/maltidsservice/skolmatsedel.4.bbd1b101a585d704800057041.html så ser rätterna ganska lika ut så förmodligen är det ungefär så här överallt.

Jag tycker det verkar vara bra variation, fast sen hur kvaliteten är på det hela vet man förstås inte.

Apropå sjukhusmat, det lät inte alls kul Kocken. Men jag låg inne några dygn  på norrlands universitetssjukhus för några år sedan och vad jag kan minnas var maten god - fast i och för sig var jag så matt då att jag kanske var tacksam bara för att kunna äta.

Och kumlafångarna gillar maten från Universitetssjukhuset i Örebro. "... I alla fall om man ska tro Gunilla Gustavsson. Så för att lära sig sjukhuskökets rutiner, ska nu kökspersonalen från Kumla-anstalten gå på fortbildning på USÖ." (http://www.sr.se/cgi-bin/orebro/nyheter/artikel.asp?artikel=1367872)

Men sjukhusmaten är förstås inte problemfri: I Skåne lagar man numera all sjukhusmat i Lund och där har man "inkörningsproblem": "Det har varit synpunkter på potatismoset och att soppor och såser har varit tjockflytande. Patienter har också fått vänta på sin mat på grund av förseningar från Lund. Och i vissa fall har det blivit fel i uppvärmningen så att patienter fått äta varma sallader eller efterrätter." (http://sydsvenskan.se/malmo/article243883.ece)

"Fyrtio hämtpizzor blev räddningen när maten aldrig levererades till patienterna på Universitetssjukhuset Mas. Och flera gånger har personal tvingats springa iväg på sin fritid för att köpa marmelad, ost och mjölk." (http://sydsvenskan.se/malmo/article244395.ece)
Den som inte frågar får inga svar.

agnetasch

Skolmaten i Umeå tycker jag verkar vara lite mer varierad, man vågar ha med lammfärs, leverbiffar o palt, o har inte helt gett efter för tacofloden. Dom skriver matsedeln lite mer lockande som "Currydoftande korv,pasta" i stället för som i Skottorp: "Köttbullar, brunsås, potatis" På tal om potatis; använder man Minutpotatis spelar det väl ingen roll om man tar den från Danmark eller Sverige, i artikeln låter det som om varm potatis fraktas i typ kastruller från Danmark.
Att skicka sjukhusmat från Lund till halva Skåne verkar fullkomligt sanslöst, men,men med cook-chill har det ju blivit tekniskt möjligt. Oj så gott o vällagat det blir då! ;)
Alldeles innan jag läste den artikeln studerade jag Regional Matkultur Skåne, en sammanslutning där man slår sig för bröstet o talar om vilken underbar mat Skåne har; råvaror, restauranger, allt. Jag sökte på gårdsbutiker o fick upp 119 st. Summan av kardemumman om du bor i Skåne; håll dig på benen om du vill äta god mat.
Till sist ett fotografi från ett spännande ögonblick i min barndom: "Maten kommer!" ;D

roffekock

Du verkar vara påläst när det gäller Skåne,  ??? ??? ??? 8)

När du ändå är igång kan du väl kolla lite på www.eldrimner.com

Vad tycks?

Surjämtar dom kan dom.
Matforum är bäst

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal