Att äta Gädda - en såväl samhällsekonomisk som "pedagogisk" uppgift.

Startat av fjoppen, 2007-07-01 21:11

Föregående ämne - Nästa ämne

fjoppen

Lär (norrländska) män äta gädda. I frankrike bl a räknas gädda som en delikatess. Om man lär sig gäddans anatomi, d v s var benen (säskilt de s k Y-bena) sitter så är gäddan väldigt god. Den passar sig dock inte så väl att grilla (så här i grillsäsongens höjdpunkt) eftersom den har ganska magert kött. Man ska äta ca 1,2 kg om dagen för att uppnå den rekommenderade Omega-3-halten så om man enbart tänker på det så får man nog ätanågon annan fisk. Men gott är det!Nyttigt och dessutom samhällsekonomisk om fler gör det.
Prova t ex stekta gäddfiléer med gräddsås gjord med passerade ansjovisfiléer!

Andreas

Välkommet till forumet fjoppen!

Det händer att jag äter gädda, men smaken är ganska utpräglad tycker jag. Har du några fler ideer på bra gäddrecept?

(Vad gäller nyttigheten så - är det inte så att rovfiskarna egentligen är onyttigast ur gifthänseende.?)
Den som inte frågar får inga svar.

fjoppen

Qeneller t ex och en smarrig sås.
Smaken blir "mildare" med grädden i qenellerna.
Tänk vad mycket laxfiskar det skulle få plats i våra vatten om vi käkade upp alla gäddor.
fjo0ppen

Andreas

Vad är Qeneller för något?

Varför ska vi ha massa laxfiskar i våra fiskevatten om vi ändå ska äta gädda? ;)
Den som inte frågar får inga svar.

agnetasch

Queneller är ett finare ord för fiskbullar(fina fiskbullar)Vitvinssås måste det vara till gäddqueneller eller gäddfärs!Gäddpaté med nån kall citronsås på gräddfil mmmmm.Käckt med färsrätter på gädda,då behöver man inte bena ur såå noga.Icakurirens gäddmuffins kanske,se bifogad bild.

Andreas

Ah tack Agneta. Nånstans i bakhuvudet lät queneller bekant, men kunde inte placera det. Är queneller och fiskbullar alltså exakt samma sak, inte en enda liten tillagningsmässig skillnad?

Äter du mycket gädda annars Agneta? Var får du den ifrån? Lagar du något annat än bullar och paté?
Den som inte frågar får inga svar.

Urban

Håller med Agneta. Fiskbullar eller Pateér av gädda blir jättegott! :P

Kari

Själv har jag inte smakat gädda sen barnsben men varför inte?
Dessa ofrivilliga bestar kommer nästan automastiskt upp ur havet och får gå tillbaka (catch & release) minus dom som levereras till pappa som tycker det är gott. Inte mamma..

Om jag nu ska pröva att tillaga en gädda, i hemlighet, så behöver jag några recept!

Gäddfärs är ju bra så slipper man y-benen som annars är ett krux plus att gäddan är full med äggvite ämnen som binder bra har jag lärt mig..

fjoppen

Stek gäddfileér i lagoma bitar med salt och vitpeppar (den enda fisk jag använder vitpeppar till), gör en sås av ansjovis mald eller passerad med grädde, garnera med ansjovisfileér, servera med pressa potais och den obligatoriska grönsalladen.

Romarin

En klassisk gäddrätt är väl kokt gädda med riven pepparrot och skirat smör. Mums!

Det enda lite "jobbiga " med hel gädda är alla benen  :-\.

Apropå gädda förresten, horngädda, har inte de gröna ben eller är det något jag drömt från barndomen och fiskbutiken i Vejbystrand? ???

dePaul

Citat från: Romarin skrivet 2008-11-27 12:00
En klassisk gäddrätt är väl kokt gädda med riven pepparrot och skirat smör. Mums!

Det enda lite "jobbiga " med hel gädda är alla benen  :-\.

Apropå gädda förresten, horngädda, har inte de gröna ben eller är det något jag drömt från barndomen och fiskbutiken i Vejbystrand? ???
Ja, horngädda eller näbbgädda som det heter här ;) har gröna ben.

Faktum är att framför allt rensningen av gäddan avgör hur mycket "fisk" den smakar. Den kan i vissa fall smaka som torsk medan i andra som en dåligt sumpad braxen.

Hemligheten är avlägsnandet av skinnet. Det är där som den ibland dyiga smaken sitter.

Jag brukar ta ur gäddan direkt efter att jag fångat den. Den måste få blöda ur ordentligt. Av den anledningen tar jag också bort huvudet och stjärten. Något som man kanske inte tänker på. Glöm heller inte njurarna, dvs blodsträngen som sitter intill ryggraden på insidan. Sedan lägger jag i granbarr och håller fisken torr. Dvs, inga plastpåsar!!

När jag kommer hem så bryr jag mig inte om att fjälla gäddan. Jag skär ut filéerna och tar bort skinnet med min filékniv. Därefter kommer det tråkigaste jobbet, dvs avlägsnandet av alla ben. Det brukar jag lämna över till min gamla mor ;).

Så nu är det dags att lägga filéerna i filmjölk. Låt dem dra i ca 2-4 h beroende på grovleken på filéerna. Häll av och upprepa en gång till. Häll av, skölj med vatten och torka ordentligt med hushållspapper.

Dubbelpanera nu bitarna och stek dem likt torsk eller Wienerschnitzel så att de får en fin yta. Värmen skall vara ganska hög och tillagningstiden är kort. Använd uteslutande neutral olja!

Servera med dillkokt potatis, citronklyfta, och gärna tartarsås. En grönsallat och ett glas öl är självklara tillbehör.

agnetasch

Citat från: dePaul skrivet 2008-11-27 12:32
Ja, horngädda eller näbbgädda som det heter här ;) har gröna ben

Inkokt horngädda som är så gott! Vid makrillfisket i somras slank det med en horngädda i fångsten. Den fick jag o GLÖMDE när jag åkte hem >:(
Men jag har den på bild; ovanför makrillarna ligger den.

dePaul

Härlig fångst! När kompisen och undertecknad var och fiskade makrill (Salteriet på Öckerö) så fick vi näbbis på näbbis. Det var i juli/augusti för ca 4 år sedan. De är jättegoda rökta!

~Paul~

Nilsson

Fick faktiskt en relativt rejäl gädda när jag fiskade gös härom dagen. Normalt sett ger jag bort mina gäddor till en äldre församling människor som är mycket tacksamma för det men just denna ville de inte ha. Den vägde 11,5 kilo och då smakar de tydligen illa enligt dem, så där stog jag och kände mig dum som tagit upp den.
Så jag filéade den och stoppade den i frysen...

Jag vill nog prova att göra gäddpaté, är det någon som har ett bra recept på det?
Älgfilé tillagas gott och enkelt genom att man slår på spisen, ställer dit pannan och visar pannan för filén innan den tunnskivas och äts.

dePaul

Citat från: Nilsson skrivet 2008-11-28 12:54
Fick faktiskt en relativt rejäl gädda när jag fiskade gös härom dagen. Normalt sett ger jag bort mina gäddor till en äldre församling människor som är mycket tacksamma för det men just denna ville de inte ha. Den vägde 11,5 kilo och då smakar de tydligen illa enligt dem, så där stog jag och kände mig dum som tagit upp den.
Så jag filéade den och stoppade den i frysen...

Jag vill nog prova att göra gäddpaté, är det någon som har ett bra recept på det?
Altså, var någonstans fick du gäddan?

Nilsson

Just den gäddan fick jag i en sjö som heter "Alkvettern" som ligger mellan Storfors och Filipstad i Värmland.
Älgfilé tillagas gott och enkelt genom att man slår på spisen, ställer dit pannan och visar pannan för filén innan den tunnskivas och äts.

dePaul

Citat från: Nilsson skrivet 2008-12-02 10:21
Just den gäddan fick jag i en sjö som heter "Alkvettern" som ligger mellan Storfors och Filipstad i Värmland.
OK. Varför jag frågade angående storleken var pga en viktigt aspekt, nämligen gäddans storlek contra dess ålder. I mellanstora sjöar som Alkvettern så är en 11 kilosgädda av ansenlig ålder eftersom den i en sådan sjö inte växer lika fort som t ex i Östersjön. Detta har med tillgång på föda att göra.

Dina kamrater hade på sätt och vis rätt. Hade du däremot dragit upp den i Östersjön eller någon av de stora sjöarna så hade de däremot varit en annan femma ;).

Trots det tror jag att du med bra resultat kan laga queneller och paté! Du kan ju också testa panera en bit som jag har beskrivit. I värsta fall kan du ge den till katten  :D.

~Paul~

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal