komponera en meny

Startat av Annika, 2008-03-25 11:17

Föregående ämne - Nästa ämne

Annika

Hej!
Är det någon som vet hur en korrekt komponerad meny ska se ut. Finns det någon sajt på Internet som innehåller lätt fakta om detta?

Andreas

Välkommen till Matforum Annika!

Tror vi måste förtydliga din fråga lite, menar du att måltiden ska vara näringsmässigt "korrekt" eller menar du nåt annat?
Den som inte frågar får inga svar.

roffekock

Välkommen annika. Jag har skrivit en del menyer i min dag så jag skulle kunna hjälpa dig.Men jag måste veta vad ditt utgångsläge är, vad menar du med korrekt,är det kanske inbördes smaker som ska harmoniera eller är det kompletta menyer med tex dryck mm. eller är det tex temamenyer mm. Hör av dig hjälp finnes. ;)

/rolf

ps du går väl inte i tankarna att gifta dig ;D
Matforum är bäst

Rookie-T

Eller vill du kanske veta hur det ska se ut för att vara gramatiskt och visuellt rätt? :P
Typ vad ska stå först och sånt tråk. Det har jag nedskrivet  ;)

Jo det finns regler men just nu borde jag sova istället för att skriva här. Choo!
53 55 47 20 4d 49 4e 20 52 c3 96 56 21

Anne

Eller är du ute efter typ "fisk till första rätten, sen fågel, sen kött" eller vad det nu kan vara?
Anne's Food - min matblogg

Andreas

Hmm och ja meny kan ju också betyda "matsedel", dvs du kanske ska starta resturang Annika? I kitchen nightmares som bland annat går på femman på torsdagar vid tiosnåret handlar det ofta om att rensa upp i alltför långa, brokiga och spretiga menyer.
Den som inte frågar får inga svar.

Tinsel

Hittade just denna tråd eftersom jag söker information om hur man komponerar en tre-rätters meny som smakar bra och där rätterna kompletterar varandra och bildar en bra helhet.
Exempelvis funderar jag på en förrätt med melon och skinka, huvudrätt med kött  och en salsa av avocado och papaya, efterrätt med päron och chokladmousse. Frågor på detta: Blir det för mycket kött (både för- och huvudrätt)? Blir det för mycket frukt?
Skulle vara tacksam för tips om hur man ska resonera när man sätter sin meny!

Andreas

I viss mån beror det ju på vem som skall äta och vad de personerna gillar. Om det till exempel är en familjebjudning och du vet att gästerna älskar kött och frukt så visst. Men annars nej, jag hade inte valt två kötträtter och så mycket frukt. Såvida det inte är väldigt diskret och en del i något slags tema.

Mitt tips är att satsa på så mycket variation och kontraster mellan rätterna som möjligt. Vegetariskt/fisk/kött/grönsaker/frukt/tungt/lätt/kryddigt/milt osv.
Den som inte frågar får inga svar.

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal