Är hackkorv gott? Har nån ett recept?

Startat av Andreas, 2008-03-17 09:42

Föregående ämne - Nästa ämne

Andreas

Läste precis i Nya Wermlands-tidningen om Sällskapet Hackkorvens vänner http://www.nwt.se/ArticlePages/200803/14/20080314232027_590/20080314232027_590.dbp.asp I artiklen förklaras vad Spumante är men inte vad hackkorv är...

Varför heter det hackkorv?

Har någon ätit hackkorv och är det gott?

Har nån ett recept?
Den som inte frågar får inga svar.

roffekock

Hackkorv är en gammal maträtt som egentligen inte har något exakt recept utan man tog lite vad man hade då ofta vid slakt i hemmet. Men inehållet var bla. hjärta,lunga,lever,korngryn,lök och kryddor.
Att den kallades för hackkorv berodde på att på den tiden fanns inga köttkvarnar utan köttet hackades i trätråg med knivar som liknar vår tids persiljevagga, så alla ingredienser hackades innan dom fylldes i påsar eller skinn som sedan kokades och som mycket väl kunde skivas och stekas efter kokningen. Namnet Hackkorv har sedan stannat kvar från förr. I dag tillverkas även denna korv men grovmales numera eller köres i snabbhack.
Vad jag kan minnas så smakade det lite som pölsa som jag för min del gillar om den består av redia råvaror,inget kylskåpsrens alltså. Jag har även hört att man gammalt tillbaks blandade in blod för att den skulle hålla ihop bättre. :)

/rolf

15 cm nysnö, det ni mitt på blanka dan.
Matforum är bäst

Mimmi

Vilket lyckoträff Andreas. Jag åt min hackkorv igår och bloggar om det idag, snacka om timing. För den som vill läsa mer;

http://mimmismat.wordpress.com/2008/03/17/hackkorv-varmlandsk-specialitet/

Mimmi

Jag tittade i Hemmets kokbok anno 1939 och fann recept på pölsa, jag tycker det smakar lika pölsa och hackkorv. När jag frågat matglada värmlänningar så säger de att det är samma sak.

PÖLSA: Kokt kött, kokt fett fläskött, spad av köttet, (eller kokt hjärtslag av kalv el. får ) korngryn, lök, flottyr, vitpeppar, salt, (timjan och mejaram)

Är det någon som vill provlaga så kan jag skriva fullständigt recept. :)


kurt

När det gäller Pölsa, så måste man naturligtvis läsa Torgny Lindgrens bok "Pölsa" för att gå till grunden med ingredienserna och tillagningen!

roffekock

Jag tycker mimmi att det skulle vara kul med ett sådant recept. Sen när det gäller gamla recept som den hackkorv, så finns det inget som säger att det bara var en Värmländs speciallitet utan var nog mera en slags korv som fanns i olika tappningar med små variationer över hela Sverige. Men sen känns det ju igen att alla säger sig ha det rätta receptet "grundreceptet" men vem vet? Egentligen ovesäntligt det viktigaste är ju att en viss grund sparas åt eftervärlden sen kan man ju meka inom ramen för detta.

Men mimmi i all ära så tror jag att det är stor skillnad på den hackkorv som du köpte i plastslang och den ursprungliga,i dag tror jag inte att det finns någon som hackar på det gammeldagsa viset mer, utan nu så är det snabbhack eller kvarn som gäller. Och just hackandet var det som satte stor prägel på produkter från förr,man fick en konsistens som bara kan fås av dessa knivars arbete och ögats igenkännande av konsistens.,

/rolf
Matforum är bäst

Mimmi

Har tagit fram boken " Det doftar Värmland" här står det " Hackkorv en genuint värmländsk rätt som bara finns i detta landskap och som inte ska förväxlas med Värmlandskorv." Sen menar de i boken att andra landskap har pölsa och grynkorv vilket skulle kunna liknas med hackkorven.

Hackkorven i plastförpackningen innehöll: Griskött, grishjärta, nöthjärta, svål, grislever, korngryn, potatismjöl,kryddor,koksalt.

roffekock - jag skriver fullständigt receptet på pölsan lite senare.

Andreas

Ah tack Rolf! Hmm korngryn som jag inte gillar i pölsa alltså. :( Ang. det här med att grovhacka köttet med knivar, finns det andra rätter där man gör så?

Stort tack Mimmi också! Så den finns alltså att köpa i butik i åtminstone Värmland. Men jag har som sagt lite svårt för korngrynsstrukturen i pölsa, hur är den köpta hackekorven i strukturen tycker du?

Och nån skillnad på pölse- och hackkorvsrecepten måste det väl vara - pölsa är väl bra mycket lösare i konsistensen?
Den som inte frågar får inga svar.

Mimmi

Jag upplever inte att korngrynen är dominanta i hackkorven, men det har inte varit något problem för mig tidigare.
Det låter på namnet hackekörv att man kan steka den som korvbitar. Men den blir som pölsa i konsistensen i stekpannan, fast jag tycker att den är finare i texturen. Du får allt prova på den Värmländska specialiteten, Andreas.

Andreas

Jovisst ska jag prova... om jag bara hittar den i nån affär eller får tag i nåt recept...
Den som inte frågar får inga svar.

Andreas

Ännu inte provat hackkorv. Men Nya Wermlands-tidningen har ännu en artikel om Sällskapet Hackkorvens vänner http://nwt.se/arvika/article72627.ece

Tydligen finns lite olika varianter "Per Andersson [medlem i sällskapet] lockas av det kryddiga i hackkorven, hans absoluta favoriter återfinns hos Bergqvists slakteri i Torsby samt hos Coops alla affärer. - Bergqvist är mera pepparstark medan Konsums är rund och fin i smaken."

Och tydligen går hackkorv att använda till lite vad som helst "- Vi ska vara stolta över hackkorven, säger Per Andersson. Det går att "krydda" med hackkorv till i stort sett allt vi äter." !!!
Den som inte frågar får inga svar.

Romarin

2008-11-20 17:47 #11 Last Edit: 2008-11-20 17:53 by Romarin
Hackkôrv går som sagt att köpa i butiker i Värmland. Har fått av mina föräldrar, men nu ska jag inte vara sån. Tyckte den såg absolut oaptitlig ut men vår hund älskade den...  :P så nu när mina föräldrar har varit i Värmland har dom alltid med sig hackkôrv hem...till hunden.. ;) ...

Värmlandskôrv är en annan sak. Det brukade min mormor göra och värmlandskorv och potatismos är ett riktigt barndomsmatminne...kan nog skaka fram ett recept om ni vill ha. ;D     

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal