Göteborg: Krakow

Startat av chepplin, 2010-03-15 17:07

Föregående ämne - Nästa ämne

chepplin

2010-03-15 17:07 Last Edit: 2010-03-15 17:18 by chepplin
Under lördagen besöktes Krakow (http://www.krakow.nu) och som namnet antyder ska det vara inriktning på polsk mat. Vi var 8 personer och kom till en så gott som full restaurang.

Vi får menyer snabbt och beställer öl. Var lite besviken på ölutbudet..upplevde det som att det var mer öl på menyn på internet än vad det var i den riktiga menyn. Fatölen var 1795 i ljus å mörk lager-variant. Dom har något som jag saknar på många andra restauranger, vilket är "småglas" i detta fall 0,2 l. Det fanns även 0,4 0,5 & 1,0. Gillar öl i mindre glas. Två av sällskapet beställer 1 liters-varianten. Jag beställer en av varje..en mörk å en ljus 1725 i 0,2-storleken. Det blir en besvikelse. För det första serveras ölen i vinglas och för det andra så är ena glaset helt utan skumantydning. Detta kan bero på dåligt rengjorda glas. Ölen är även något blaskig!

Maten blir dock bättre. Till förrätt tar jag Sill på polskt vis (m. gräddfil, lök, äpple o. ägg) 55:-. Det var en ordentlig bit sill, dvs inga mindre bitar utan en hel bit. Serverades på stekt rågbröd med gräddfil-sås, 2 halvor ägg samt meningslös utsmyckning med tomater & gurka. Sillen var väldigt god, matig och "mör" och såsen var god till. Gillade att man fick en stor bit. Perfekt som en ordentlig förrätt tillsammans med öl. Det negativa var dock att ägghalvorna var kokta för länge så att det anades en grönaktig ton runt gulan. Det ser inte så inbjudande ut. Kan detta kanske även bero på att äggen legat för länge i kylen?? Men som sagt..förrätt 4/5. Prisvärd och god i sin enkelhet.

Huvudrätt blir en Zigenarplätt (potatisplätt, välkryddat köttragu, sallad, gräddfil) 149:-
Ragun var otroligt mör med smak av tomat. Potatisplättarna var väl nja sådär. Ganska smakklösa och tyckte det passade dåligt med en ragu. Men e det så i Polen så e det så! Rätten var god men lite tråkig. Huvudrätt 3/5

Min kompis beställde in en Bigos a` la` Prinsessan Lillian vilket bestod av en surkålsgryta med olika köttsorter i rågbrödskal. Finns en berättelse om den maträtten på hemsidan. En annan beställde Golonka a` la` Krakow (lättrimmad kokt fläsklägg, stuvad surkål, potatis, pepparot) 149:-. Han var mycket nöjd. Smakade köttet som var väldigt mört och riktigt gott salt!

Servicen var helt okej men lång väntetid. Tog säkert 20 minuter innan vi fick beställa. Under beställningen så informeras vi om att det kommer ta lite tid med maten. Vi frågar hur länge men hon kan inte ge exakt tid. Det tog ca 30-40 minuter för huvudrätterna. Dock fick alla maten samtidigt. Jag anser att om man blir informerad att maten kommer ta tid så har servicen gjort sitt jobb. Har egentligen inga problem med att vänta på maten..speciellt inte om man blir informerad om det.
Inredningen var väl inget å säga om. Ingen aning om dom försökte ge nån polsk känsla.

Betyg 3/5. Kan tänka mig att gå dit igen. Har bilder om ni vill se..skicka meddelande

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal