Umeå: Restaurang Invito

Startat av LinuxSam, 2007-05-24 01:20

Föregående ämne - Nästa ämne

LinuxSam

Besökte Restaurang Invito i Umeå när jag var där för en och en halv vecka sedan. Tillsammans med en vän åt jag deras avsmakningsmeny (två förrätter, två varmrätter och en tredelad desert) med tillhörande avsmakningsmeny av viner (två röda, två vita och ett desertvin).

Servicen var utomordentligt bra. Man fick hjälp när man ville ha det men inget störande spring.

Vad det gällde maten så var den väldigt bra och vinerna var perfekt matchade till maten.

Så fort jag diskuterat med min vän vad det var vi åt, mera bestämt, så ska ni få en utförligare beskrivning men under tiden kan jag rekommendera Restaurang Invito å det varmaste.

/LinuxSam

Andreas

Välkommen till forumet LinuxSam och vad kul att någon fler vill berätta om en restaurang!

Jag har också besökt Invito http://www.invitobar.se/ minns tyvärr inte vad jag åt, men vill minnas att jag var nöjd (man brukar komma ihåg när man är missnöjd). Enda abret då var att det drog ganska kallt varje gång någon öppnade dörrarna trots att bordet var rätt långt ifrån (detta var på vintern).

Berätta hemskt gärna vad du åt!
Den som inte frågar får inga svar.

Urban

Var på Invito i Lördags. Servicen var riktigt bra men dom missade 2 viktiga punkter tycker jag.
Den ena var att ingen frågade mig hur jag ville ha köttet så jag fick springa efter servitören och säga att jag ville ha min oxfilebit mediumgrillad.
Den andra var att ingen kom och frågade ifall att maten smakade bra, inte ens när jag skulle betala fick vi frågan!.
Nu var ju maten bra denna gång men jag tycker att Invito med sitt goda rykte borde skärpa till sig på denna punkt!.
Jag tog Filleto di manzo för 245:-. Det var oxfilé med smörfräst sparris- & rödlök med tryffelolja & örter, till det fick jag en italiensk rotfruktskaka & örtsmör med soltorkade tomater.
Sammantaget var rätten välllagad och god men mätt blev jag verkligen inte. Det kan ju iofs. bero på att vi fick ett bord först kl 21:00.

Frugan åt Salmerino della casa för 210:- som var halstrad rödingfilé med brynt gremoulatasmör, till det ingick bakade kvisttomater & potatispuré smaksatt med krutrök. Även hon tyckte att maten smakade bra.

Till dessert åt vi Cioccolatini della Invito som kostade 36:- per skalle vilket var två hemgjorda chokladtryfflar.
Vi tog även ett rekommenderat dessertvin till som hette Recioto Amarone som kostade 12:- cl. Tryfflarna var goda och vinet matchade desserten perfekt.

Som helhet var det en lyckad kväll och jag kan rekommendera Invito till dom som inte provat än.
 

Andreas

Vad tyckte du om själva lokalen, kändes den mysig? Jag har för mig att jag tyckte det var lite för öppet när jag var där, men det kanske beror på var man sitter.
Den som inte frågar får inga svar.

Urban

Visst är den lite öppen som du säger men vi fick ett hörnbord så där kändes lokalen mysig tycker jag.

Andreas

Provade avsmakningsmenyn i lördags.

Först bjuds bröd och en liten kopp honungs- och parmesansmör. Brödet är knappast bakat på plats utan i nåt större bageri, bägge sorter har för trist fluffkonsistens för min smak. Och att det ena är kryddat med kardemumma är nåt jag har svårt för, kardemumma har man i vetebröd. Och smöret smakar väldigt lite parmesan. Tamt första intryck.

Avsmakningsmenyn kostar 595:-, tar cirka tre timmar att inmundiga och består av sex rätter.

1) Zuppa di fungo Porcino - Karljohanssvampssoppa med liten skaldjurscanneloni, parmesanost och friterad svartrot. God och fyllig soppa. Skaldjurscannelonin är god men de yttepyttesmå hårda räkorna i den är misstänkt lika konserverade burkräkor...

2) Mousse di fegato di Anatra - Anklevermousse med valnötsbruscetta, rödlöksmarmelad och färska fikon. "Fikon" betyder 1/8 fikon. Valnötsbrödet är supergott (tänk om det första brödet hållit den här klassen) och även rödlöksmarmeladen är mycket god. Anklervermoussen är för smaklös och känns mest bara fet och serveras i för stor mängd i förhållande till det andra, får inte i mig all mousse, trist när det som är huvuddelen av rätten är sämst.

3) Risotto di Frutti di mare  - Tryffeldoftande skaldjursrisotto med hummer, kräftstjärtar, blåmusslor. God fast aningens burdusfyllig risotto, ja hela rätten var i princip god men jag får ett tomt blåmusselskal och en av hummerbitarna är sorgligt överlagad och toktorr.

4) Agnello alla griglia - Lammytterfilé med polenta, plommontomat, ragu på bönor, smålök och bacon samt rödvinssky (se bild). En av kvällens höjdpunkter, perfekt filé, mycket len och välkokt polenta, goda tillbehör och en ovanligt kraftig och god rödvinssky.

5) Piatto di formaggio assortiti - Gorgonzola, Taleggio och Parmesan, hjortron- och marsalamarmelad, fikon och valnötsbröd. Den andra höjdpunkten, härligt varma smakfulla ostar och mycket smakfullt med hjortron till.

6) Crostata di Mele - Äppeltartelette med lagerbladsglass och äppelchips (se bild). Gott men tyvärr inte en fullpoängare, lagerblad i glass är inte heller denna gång helt lyckat och tarteletten innehåller för mycket deg samt att det är tämligen meningslöst med ett helt smaklöst skum ovanpå, har inget emot garnityr men det är roligare om det smakar nåt.

Serveringspersonalen är bra och trevlig. Helhetsintrycket är bra men inte helt hundra, även om 595 kronor är billigt för sex rätter kunde det hela vara snäppet vassare. Betyg 4/5.
Den som inte frågar får inga svar.

Gordon

Jag har ätit 2ggr på invito och tycker att det är överlägset stans trevligaste restaurang om man ser till inredningen. Tyvärr kan jag inte hålla med om att maten skulle vara speciellt bra. Ser man till hur restaurangen ser ut och med tanke på att de oftast verkar ha väldigt bra med gäster är det konstigt att inte det leveras bättre mat från köket? Jag är kanske kritisk men när jag och min tjej åt en ( till synes fantastiskt pasta med kyckling och karl-johansvamp) och den är kryddad med säkert 2st röda chilifrukter, kan inte kocken ha smakat på maten! Den pastan var så het att jag som drack vin inte kände nån smak alls av vinet. Sen när jag påpekar detta svarar (den annars trevliga servitrisen) att vi inte är de första som säger det och att de brukar erbjuda lite vispad creme fraiche på sidan om till de som tycker det är för starkt...ok? Borde man inte stryka en rätt om många klagar, eller kanske stryka chilin. Karl-johan är ju gott som det är. Den andra gången åt jag en anka med risotto och det var snarare risgrynsgröt jag fick och ett bra tillagat ankbröst i skivor men ack så segt. Igen, kocken kan inte ha smakat på maten och det är väl ett måste om man sedan ska servera det? Ändå kommer jag säkert gå dit igen pga den trevliga atmosfär det är i matsalen och de goda fördrinkarna men jag beställer nog bara en dessert nästa gång och kanske ett gott dessertvin :)

Kenneth53

Åt på skärtorsdagen på Invito. Maten (Agnello alla griglia och Vitello alla griglia) var god och fantasifull, men kalven var väl ljummen. Vinrekommendationerna var lyckade. Betjäningen däremot lämnade mycket att önska. Det fanns inte många gäster på restaurangen, men allting dröjde olovligt länge - börjandes med att ta emot beställningen. Den största tabben var att servitrisen trodde att aperitif serveras efter maten och följaktligen fick vi inte före maten de champagne-cocktailar vi beställt. Personalen tycktes inte helt ha insett vad det innebär att jobba i ett serviceyrke.

Kenneth53

2009-04-10 22:19 #8 Last Edit: 2009-04-10 22:23 by Kenneth53
Åt igen på långfredagen och på basen av det besöket får jag återta kritiken från igår. Nu var betjäningen smidig och vänlig.....och maten fortfarande förträfflig- ingenting att kritisera (förrätt pilgrimsmusslor och varmrätt kyckling "saltimbocca"....dessert urval). Ett speciellt tack för grappaurvalet som digestiv....alltså det man avnjuter efter måltiden.

Andreas

Roligt höra att kväll nummer två blev bättre. Var det en enda dålig servitris som förstörde totalintrycket på torsdagen eller var det flera personer som betjänade er då?
Den som inte frågar får inga svar.

Kenneth53

 :) :)
Nu får man väl säga att det var vår servitris, som verkade vara en sömngångare. Man vet ju dessutom hur det går när det första intrycket blir galet....efter det känns alla fel flere gånger större.


chepplin


Andreas

Citat från: Robin skrivet 2009-09-16 20:46
http://trynetillknorr.wordpress.com/2009/05/12/fran-insidan/


I blogginlägget står att läsa om:
1) Fusk-snabbkokad risotto med grädde
2) Överkokt pasta som kyls ner för att sedan värmas i vattenbad och varmhållas i sås
3) Förstekta varmhållna kotletter
4) Med varmvatten snabbtinade frysvaror

Det låter förstås inte alls bra Robin. Är det du själv som jobbat en sommar på Invito eller nån du känner? Vilket år var det? Gjorde alla kockar på samma sätt eller var det en enda person som stod för allt du nämner? Vet du om samma personer jobbar kvar idag?
Den som inte frågar får inga svar.

Robin

Jag jobbade extra på Invito förra sommaren, 2008, var annars mest på Rex. Alla var inte lika dåliga men generellt fuskades det väldigt mycket, det jag tog upp är bara en liten del. Personalstyrkan i dag är till stora delar den samma men en ny köksmästare (tidigare sous-chef) tog över i somras som är jätteduktig och som jag tror kan få ordning på stället.

För folk som inte är från Ume kan man kanske berätta att invito har väldigt dåligt rykte i kockkretsar. Kockarna på Umeås bättre restauranger går på Invito för en pizza på sommaren, inte för att äta bra mat. Tror och hoppas på bättring.
Trynetillknorr

Andreas

Men det här med att värma pasta i vattenbad och varmhålla den i såsen, vad tjänar en kock på det fusket, färsk pasta blir ju klar på ett par minuter? För inte menar du väl att de använder torkad pasta på Invito? ???
Den som inte frågar får inga svar.

Robin

Svar ja. När jag var där var det torkad pasta som gällde.
Trynetillknorr

chepplin

Citat från: Andreas skrivet 2009-09-18 16:22
Men det här med att värma pasta i vattenbad och varmhålla den i såsen, vad tjänar en kock på det fusket, färsk pasta blir ju klar på ett par minuter? För inte menar du väl att de använder torkad pasta på Invito? ???

Trodde du seriöst att det skulle vara färsk pasta på Invito..eller att dom skulle göra sin egen pasta?
Jag var där tre gånger under min tid i Umeå...alla gånger var dåligt. Dom kunde inte ens få en pizza bra.
Men jag har inte varit där på 1,5 år så nu kanske dte blivit bättre?

Andreas

Jo nog trodde jag de hade färsk pasta, borde det inte vara det för de pengar de tar för en pastarätt?
Den som inte frågar får inga svar.

chepplin

jo man kan ju tro det! Dyr pasta var det också kommer jag ihåg..åt nån skaldjurspasta som var väldigt dåligt!
Min teori är att dom kan ta överpriser eftersom dom säljer en illusion till Umeås invånare att dom får "äkta italiensk mat"
Angående färsk pasta...är inte en bra torkad pasta ett minst lika bra alternativ? Dålig färsk pasta är ju hemskt..och man vill väl inte tänka på hur den hade misshandlats i det köket när vi fått inside info

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal