portobello vs champinjon

Startat av SimonH, 2013-03-20 21:13

Föregående ämne - Nästa ämne

SimonH

Såg precis på Sveriges mästerkock i fyran.

I ett tävlingsmoment skulle tre deltagare gissa ingredienser i en gryta. Alla trodde det var champinjoner i, men det var portabello.

Nu undrar jag, kan man verkligen känna skillnad?

Enligt wikipedia: "Portabello, Agaricus bisporus var. avellaneus,[1] är odlad brun trädgårdschampinjon, kastanjechampinjon, som har fått växa sig större"

Vad tror ni? Skulle ni klara ett blindtest?

--
http://sv.wikipedia.org/wiki/Portabello

Hasse

Jag har aldrig jämfört smakerna samtidigt, men har i alla fall trott att portabellon har en kraftigare smak.

Jag ska köpa några av varje sort och jämföra. Det vore kul om fler gör samma sak!

annamaria

Jag sa det direkt under programmet - att portabello är en champinjon som fått växa till sig. Jag har ätit och tillagat båda sorterna och skulle troligen inte klara att säga vilken sort det är. Möjligen om det var en pytteliten champinjon som är något fastare än dess storebror  ;)

Tycker det är dåligt att dem skickar hem honom med felaktig bedömning. Om någon svarat SVAMP, hade dem fått vara kvar då?


kurt


Hankki

Citat från: annamaria skrivet 2013-03-21 19:47
Om någon svarat SVAMP, hade dem fått vara kvar då?

I princip borde de få det eftersom markus svarade persilja, utan att säga vilken typ, och Carl gissade fläsk utan att säga vilken "del".
Julien var min favorit, hans långsamma enkla sätt. Nästan så man kan tro att det finns en mästerkock i honom som bara låtsas att han gör allting första gången.

NiklasEk

Blir mitt första inlägg detta :)
Jag tycker faktiskt att portabello har en klart kraftigare smak än champinjoner, märkte en stor skillnad på det när vi gjorde soppa på champinjoner och en liknande soppa på portabello ett par dagar senare.

kurt

Citat från: NiklasEk skrivet 2013-04-03 22:06
Blir mitt första inlägg detta :)
Jag tycker faktiskt att portabello har en klart kraftigare smak än champinjoner, märkte en stor skillnad på det när vi gjorde soppa på champinjoner och en liknande soppa på portabello ett par dagar senare.


Vad för champinjoner? Var det valmogna som öppnat upp hatten?

webguide

Portabllo är en kastanjechampinjon som har fått växa sig stor, på latin: Agaricus bisporus

NiklasEk

Citat från: kurt skrivet 2013-04-04 07:44
Vad för champinjoner? Var det valmogna som öppnat upp hatten?


Tja, jag tyckte de såg fina ut :) Gjorde ingen större kontroll när jag köpte dom, vilket var i lösvikt på city gross. Antar nog att de champinjonerna ser likadana ut överallt så kan kanske hjälpa till att ge dig en bild av dom.

Menar du att smakskillnaden mest beror på hur mogen svampen är snarare än vilken art den tillhör?

kurt

Champinjoner plockas och säljs unga eftersom de då håller mycket bättre under transporten och för att hållbarheten ökar då. Smakskillnaden mellan unga och utvuxna är ungefär som för omogen och mogen frukt

NiklasEk

Intressant, har jag aldrig skänkt en tanke på att det skulle vara någon skillnad, ska nog ta och experimentera lite :)

Andreas

Ja smakskillnad pga. ålder var intressant. Sen borde väl även smaken påverkas beroende på hur svampen odlas (klimat, näring)?

Sen det här med "kraftigare smak" är luddigt, smaker går att koncentrera. Vore intressant med nåt mer specifikt, typ jordigare eller syrligare.
Den som inte frågar får inga svar.

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal