Vad använder ni för grilltändare?

Startat av Andreas, 2007-05-05 11:45

Föregående ämne - Nästa ämne

Andreas

Citat från: Snusan skrivet 2007-06-05 19:36
Vi har för närvarande den vanliga elektriska grilltändaren men har sett i annons från en känd järnaffär att det finns något nytt som ser ut som en rulle som enligt annonsen ska tända en grill på 60 sek. Har någon provat? Stämmer det?


Citat från: Urban skrivet 2007-06-05 20:59
Den där rullen du pratar om består av pressat kokosnötskal. Rullen är preparerad med ett självantändande hölje som brinner hett o gnistrar ca:60 sek när du fjuttar på den, och sen ska det vara klart!.. Vad det höljet består av har jag ingen aning om(men skulle bra gärna vilja veta).
Briketten ska ha en brinntid på ca:120 minuter och det är ju bra tycker jag..
Har själv inte provat, utan har bara läst om produkten på nätet.
Någon annan?


Citat från: Andreas skrivet 2007-06-06 00:56
Tända en grill på 60 sekunder? Med det menar man att briketterna tagit fyr efter 60 sekunder men inte att de är grillbara efter den tiden väl?  ???


Citat från: Urban skrivet 2007-06-07 19:14
Dom ska vara det enligt återförsäljare.


[Flyttade ovanstående från annan tråd.]

Se nedanstående bilder - är det denna ni menar? Såg något som heter "Quick grill" på ICA-Maxi i Luleå. 39 kronor för två ganska små rullar, de ska enligt förpackningen vara grillklara på en minut, men de räcker inte i 120 minuter utan i 40 minuter. Det verkar jättedyrt!
Den som inte frågar får inga svar.

Urban

Korrekt Andreas!. Det är så dom ser ut.
Men kanske finns det flera olika fabrikat utav dom?. Det kanske finns dom som brinner i 140 min också?.
Men oavsett om brinntiden är 40 eller 140 min så är produkten alldeles för dyr!.

Förresten Andreas.. Läste du på innehållsdeklarationen vad dom tillsatt för ämnen att få kolet att antända och brinna som det gör?

Andreas

2007-06-25 10:11 #42 Last Edit: 2007-06-25 10:13 by Andreas
Nej såg inget om att de skulle innehålla något speciellt förutom kokosnötsskalet de är gjorda av. Du tror att det krävs något mer än kokosnötsskal? Formen är ju rätt speciell med många lufthål vilket borde gynna snabb antändning. Kanske finns där kokosnötsolja också?

Hos tillverkarens webbplats finns en liten film man kan se.
http://www.lme-p.dk/?id=itm_quck&grp=6

De säljer även en liten smidig grill som verkar lätt att ta med. Ibland kanske man klarar sig med en enda sån där rulle och då blir kostnaden 20 kronor för en grillning, är inte det ungefär vad en engånggrill kostar och detta är ju både snabbare och borde vara betydligt bättre för miljön än engångsgrillarna.
Den som inte frågar får inga svar.

Anne

Vi har förresten en sån där elmojutt som i första inlägget. Men vi använder allt oftare gasolgrillen, mycket smidigare än kol...
Anne's Food - min matblogg

Kari

Citat från: Andreas skrivet 2007-06-21 00:29
--klipp--
Elka: Tycker inte tändmetoden borde spela nån roll när kolen väl glöder.

Menar du alltså att det är märkbar skillnad på papperkskvaliteten när man tänder? Det har jag aldrig tänkt på.


Jag ska göra en "vetenskaplig" undersökning till hösten med de tre gratis tidningarna vi har här i Tokholm varje dag. Jag har kommit att tänka på detta då jag dagligen eldar, morgon och kväll i kamin för att få lite skön stödvärme när skärgården kyler på ute... Har helt klart märkt skillnad mellan olika tidningar, tryckfärger och hur nytryckta dessa är, hur dom brinner och mängden kvarvarande aska som snarare kväver/kyler den lilla eld man lyckats får igång.
Mer om detta senare i höst.

Urban

Hittade detta Pdf. Document på nätet. Tydligen innehåller dessa briketter "Barium Nitrat" som antändningsmedel.
Undras om det är giftigt eller ej?

http://www.bbq.nu/BBQ%20Quick%20grill%20brikett%202007.pdf

crlhrv

Grillade härom dagen hos styvfar och han hade någon form av "indianstickor" (de hette visst så) som han köpt för något år sedan. Det är i princip trästickor som man lägger bland kolen och tänder eld på. Jag späntade en sticka till ett par mindre och tände på. När de började brinna luktade de ganska kraftigt av något kodaliknande ämne och det började bubbla i träet. Enligt vad jag har hört så är det någon form av naturlig koda som brinner väldigt bra och de är inte behandlade med någon ämne som ska vara farligt. Enda nackdelen var att de utvecklade ganska kraftig rök och efter ett par minuter hade vi nästan röklagt hela Nacka  :D men allt som allt fungerade de bra.
Tittar gärna på djur. Och äter dem också.

Kari

Mayastickor kanske? Finns som "pulver" å! Rätt dyra vill jag minns.

crlhrv

2007-06-28 16:26 #48 Last Edit: 2007-06-28 16:30 by crlhrv
Så kan dom nog ha hetat, det var över ett år sedan jag såg förpackningen! Hur fungerar pulvret?

Stickorna ska tydligen vara mycket vätetåliga då den feta kodan fungerar vattenavstötande och innehåller bl a hartssyror, hartsfenoler, alkoholer och eteriska oljor. Enda nackdelen verkar vara att stickorna tillverkas av stubbar från tallen Pino de Ocote i sydamerika. Är transportutsläpp priset man får betala för en helt biologisk grilltändare?
Tittar gärna på djur. Och äter dem också.

Urban

Det där funkar nog lika bra om man får tag på en tjärstubbe som man kan ta flisor från. (om man har turen att hitta en vill säga)
Är man ute till skogs och ska göra upp eld, så funkar det jättebra att göra upp eld med stickor från en tjärstubbe även vid regn.
En tjärstubbe är en gammal stubbe som är fullproppad med kåda.. Hur det kan bli så kan jag tyvärr inte svara på.

Kari

Citat från: crlhrv skrivet 2007-06-28 16:26
Så kan dom nog ha hetat, det var över ett år sedan jag såg förpackningen! Hur fungerar pulvret?

Stickorna ska tydligen vara mycket vätetåliga då den feta kodan fungerar vattenavstötande och innehåller bl a hartssyror, hartsfenoler, alkoholer och eteriska oljor. Enda nackdelen verkar vara att stickorna tillverkas av stubbar från tallen Pino de Ocote i sydamerika. Är transportutsläpp priset man får betala för en helt biologisk grilltändare?


Pulvret är som fint sågspån, brinner fort. Funkar kanon med ett eldstål, iofs är torrt gräs billigare..

Andreas

Urban: får man ta flisor från tjärstubbar hur som helst när man är i skogen, blir inte markägaren sur då?

Elka: var köper man sånt pulver?
Den som inte frågar får inga svar.

Urban

Andreas: Tror knappast att en markägare skulle bli sur om man tog flisor ur en tjärstubbe..
En stubbe är ju en restprodukt av skogsavverkningen som bara väntar på att förmultnas. Skulle någon bli sur över nånting sådant så bad jag nog vederbörande att söka proffesionell hjälp.

Citerar från Allemansrätten:

Pinnar som Bränsle

Nedfallna kottar, pinnar och grenar på marken får man ta som bränsle till elden. Det är inte tillåtet att hugga ner träd eller buskar, eller ta ris, grenar eller näver från levande träd.

Jag tolkar denna text som att det är helt ok att ta stickor eller flisor från en tjärstubbe eftersom den inte längre är ett träd+att den är död sedan länge.

Kari

Citat från: Andreas skrivet 2007-07-02 18:58
Urban: får man ta flisor från tjärstubbar hur som helst när man är i skogen, blir inte markägaren sur då?

Elka: var köper man sånt pulver?


Pulver - tror att jag köpte mitt på Clas O eller kanske Staduim, någon "vanlig" affär typ. Finns säkert hos Jakt/Vapen åf.

roffekock

 8)Den bästa formen för tändning av en grill är en gasbrännare modell större.Giftfritt,snabbt och framförallt ingen bismak.
Matforum är bäst

Andreas

Det där om bismak lät svamligt... här i tråden har vi mest talat om sorstenständare - vad menar du att den ger för bismak?
Den som inte frågar får inga svar.

roffekock

Jag menar inte att skorstenständare ger bi smak.såvida man tänder den på rätt sätt.Men frågan var vilken sorts tändare använder du när du tänder din grill och mitt svar är gasolbrännare. Jag använder detta sätt dagligdags i mitt jobb och funkar bra.
Citat från: Andreas skrivet 2007-08-19 23:00
Det där om bismak lät svamligt... här i tråden har vi mest talat om sorstenständare - vad menar du att den ger för bismak?
Matforum är bäst

Stellan

========================
Stellan Löfving, Chefredaktör Foodwire
Kolla in min blogg på http://www.salt.se

kurt

Looftlighter kostar ca 500 kr! Det tar nog ett par år innan man hittar kopiorna för 99 kr på Rusta! Det är ju i princip en lite varmare värmepistol, man kan ju använda en vanlig värmepistol att tända med, men det tar några minuter längre.

Stellan

Fast man orkar väl knappast vänta ett par år på att få grillen tänd? ;)
Skämt åsido: varmluftspistolen ska jag testa i sommar.
========================
Stellan Löfving, Chefredaktör Foodwire
Kolla in min blogg på http://www.salt.se

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal