Varför reder man inte köttsoppa?

Startat av Skogis, 2015-03-02 21:49

Föregående ämne - Nästa ämne

Skogis

Hade en burk köttsoppa att välja på till lunch i förra veckan, och i ett försök att piffa till den redde jag den. Ja sen bytte jag ut vattnet till grädde istället så slutresultatet var inte den vanliga köttsoppan.

Soppan blev god men det är något jag aldrig ätit innan, varför reds grönsakssoppa men inte köttsoppa? Är redningen ett energikomplement till grönsakerna som inte behöves i köttsoppa?

webguide

Man behöver inte reda grönsakssoppa om man inte vill och det finns redda köttsoppor. Det vi i dagligt tal kallar för köttsoppa är helt enkelt en klar soppa som inte reds.

Skogis

Påstår inte att man inte kan, har inte sett det bara.
Kan ju inte säga att det drösslar av oredda grönsakssoppor eller redda köttsoppor i mina kokböcker.

Kan det vara så att en klar köttbuljong vill man visa upp, det är lite jobb med den. Men en dito grönsak är egentligen bara vatten, så den behöver lite mjölk/grädde för att bli godare och mättande.

webguide

Nej, en bra grönsaksbuljon är ju lika "bra" som en köttbuljong. Det har inte med att visa upp att göra, det har med att det är just en klar soppa att göra. En redd soppa och en klar soppa är två olika maträtter, det blir ju lite fel att jämföra dem.

Minestrone är en t.ex. en klar grönsakssoppa, det finns massor av klara grönsakssoppor.

kurt


agnetasch

Av tradition reder man väl inte av köttsoppor beroende på att man åt "redningen" bredvid i form av klimp.

Skogis

Citat från: webguide skrivet 2015-03-03 08:44
Minestrone är en t.ex. en klar grönsakssoppa, det finns massor av klara grönsakssoppor.


Visst finns det de, thaisoppor är vanligtvis klara, men vår svenska kokbok är inte precis nerlusad av recept.
Det är väl av tradition som man lagar mat på ett speciellt sätt, av religiösa skäl eller bara av hävd.

webguide

Citat från: Skogis skrivet 2015-03-04 08:28
Visst finns det de, thaisoppor är vanligtvis klara, men vår svenska kokbok är inte precis nerlusad av recept.
Det är väl av tradition som man lagar mat på ett speciellt sätt, av religiösa skäl eller bara av hävd.


Ängamat är väl en klar grönsakssoppa. Men sen vill ja ju vända mig lite mot "svenska kokbok", exakt vad är en svensk kokbok?
Sen vill jag vidhålla att du pratar om två olika maträtter, en redd soppa och en klar soppa har inte så mycket gemensamt. Det är två olika maträtter så frågan blir ju: Varför reder man inte en klar soppa?
Svaret blir: Därför att då är det inte en klar soppa.

Skogis

Du verkar vara på hugget ;)

Om jag läser ämnesraden så står det "varför reder man inte köttsoppa?" Och frågan ställdes för att jag inte kan minnas att jag ätit redd köttsoppa någon gång. Grönsakssoppan var mer ett exempel.

Svaret att man gör det inte för att då är det inte en klar soppa, hade jag redan räknat ut. Går nog på agnetasch linje, att det nog mest är av tradition.

Sen vad en svensk kokbok är för något kan ju diskuteras, refererade väl mest till svensk husmanskost. Vi har en tradition och ett arv vad det gäller matlagning hur vi än ser på det, sen är det upp till var och en att använda detta "arv" efter eget tycke och smak.


agnetasch

Citat från: webguide skrivet 2015-03-04 11:15Ängamat är väl en klar grönsakssoppa
Ängamat är väl vår mest redda grönsakssoppa? :o

webguide

Citat från: agnetasch skrivet 2015-03-05 07:06
Ängamat är väl vår mest redda grönsakssoppa? :o


Hmm, inte när min mamma gjorde den, jag har aldrig gjort den själv :)
Skiljer kanske geografiskt, hon kommer från Bohuslän.

agnetasch

Mammor kan ha sina idéer när dom lagar mat. När pappa hade överskott i ärtlandet försökte mamma lura i resten av familjen att det var Ängamat vi fick till middag. Men det var bara redda gröna ärtor! Åh vad otäck den soppan var :(

Andreas

Låter inte så otäckt! Men ganska magert...

Kanske är köttsoppa av tradition inte redd för att man skall kunna se hur köttet ser ut? För att kunna rensa bort minsta lilla sena och fettkant. Tycker folk blir mer och mer petiga när det gäller kött, men det kanske fanns en hel del petisar förr också? Sen antar jag att det var vanligare förr att det även fanns ben i köttet i soppan och då vill man kunna se att rensa även om man inte är så petig. :)
Den som inte frågar får inga svar.

agnetasch

Det var väl inte ens säkert att man hade kött i köttsoppan förr. Man kokte kött för att göra t.ex pepparrotskött, buljongen gjorde man "köttsoppa" av. För att ersätta sovlet kött la man i klimp istället (fulkött ;D )Då kunde man ju inte reda köttsoppan också, det hade ju blivit tårta på tårta.

webguide

Jag tycker att det föreligger en viss förvirring här. Köttsoppa är en klar soppa, det är därför den inte är redd.
En klar soppa och en redd soppa är två olika maträtter, de har inget direkt gemensamt. Man gör ju inte liknande jämförelser mellan t.ex. hamburgare och pannbiffar.

Skogis

Förvirring?
Tycker Agnetasch exempel sitter som en smäck, fullt rimliga.

Att man inte reder köttsoppa för att den är klar har jag fattat. Hade man rett den hade den inte varit klar, eller hur ;)

För egen del kan jag nog tycka att olika soppor har en gemensam nämnare. Är rätt glad om jag inte behöver äta det en hel vecka, oavsett om det är olika soppor. Men det är bara vad jag tycker. :)

webguide

JO, alltså soppor har ju det gemensamt att de är soppor. Men de har ju sinsemellean inte mer gemensamt än t.ex. sashimi och sill (ok man kan lägga in sashimi men om man med sashimi avser rå råvara oftast av fisk).

Andreas

Å ena sidan. Så länge en soppa innehåller kött så är det en köttsoppa? Eller finns det fler krav som måste uppfyllas för att få kalla något för köttsoppa?

Å andra sidan. När jag tänker köttsoppa så är det nötkött och potatis i klar buljong. Kanske lite morot också.
Den som inte frågar får inga svar.

webguide

Citat från: Andreas skrivet 2015-03-14 13:53
Å ena sidan. Så länge en soppa innehåller kött så är det en köttsoppa? Eller finns det fler krav som måste uppfyllas för att få kalla något för köttsoppa?

Å andra sidan. När jag tänker köttsoppa så är det nötkött och potatis i klar buljong. Kanske lite morot också.


Köttsoppan som vi i Sverige oftast avser är just en klar soppa (en consommé) med kött och potatis etc. Men om man mer generellt bara menar en soppa med kött i så kan den vara både redd och klar.

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal