eventkock.se - Kockknivar & köksredskap, köksartiklar & husgeråd.

Startat av Fredrik Goldhahn, 2007-08-09 19:06

Föregående ämne - Nästa ämne

Fredrik Goldhahn

Kockknivar & köksredskap, köksartiklar & husgeråd.

2005 startade eventkock.se; en butik på nätet för matlagningsintresserade och matproffs. Sedan dess har det hänt; och händer, mycket. Idag har vi ett brett utbud välkända varumärken av kockknivar; Global, Kai Shun, Wüsthof, Satake, Tamahagane, Tojiro, Kyocera, MAC, Porsche 301 och Haiku från Chroma, Franz Güde och Sagaforms EDGE.

Idén är att oavsett din nivå på kunskap ska du hitta en kniv som passar just dig hos oss. Idén är också att vässa vårt sortiment ytterligare i framtiden.

Vet du inte vilken kniv du ska köpa? Vi har en knivskola på vår hemsida ifall du behöver mer information, råd och tips i valet av kockkniv. Tveka heller inte att maila eller ringa oss med alla tänkbara frågor; vi hjälper mer än gärna till.

Inte bara kockknivar

eventkock.se finns allt du behöver för att gå på egna matäventyr. Kastruller, stekpannor, köksredskap, tableware, smarta gadgets och tillbehör från bla Jamie Oliver by Tefal, Nigella Lawson Living Kitchen, Sagaform, Fusionbrands, Arc, Zassenhaus, William Levene, Peel Appeal. Vi letar ständigt efter nya snygga, funktionella och roliga produkter; saknar du något eller har sett en speciell produkt är du välkommen att kontakta oss. Vi belönar användbara tips.

I den här tråden besvarar vi även alla era frågor om våra produkter.

Välkommen in i butiken: www.eventkock.se och ha en underbar dag,

Fredrik Goldhahn, ägare av eventkock.se


Fredrik Goldhahn
http://www.eventkock.se

Andreas

eventkock.se är ett lite knepigt namn på en nätbutik för köksutrustning faktiskt, det låter visserligen proffsigt, men om jag bara såg namnet skulle jag inte tro att man kunde köpa köksprylar där...

Ser att ni har våtstenar i sortimentet - en Wüsthof dubbelsidig våtsten och en Porsche P800 våtsten, vad är det för mått på dessa stenar och vad är det för korninghet på de olika sidorna på Wüsthof:en?
Den som inte frågar får inga svar.

Fredrik Goldhahn

Hej Andreas,

Angående namnet eventkock.se: Företaget Mat & Idé etablerades 1998, eventkock är namnet på vår cateringverksamhet och eventkock.se; som startade 2005, är webbutiken där vi säljer kockknivar & köksredskap. Det rör sig således om ett flertal inriktningar i en större affärsidé där namnet "eventkock" har en betydande roll.

Till dina frågor: Vi har fler våtstenar i vårt sortiment än de du nämnde. Global har ett flertal stenar med kornighet från grov #120 till superfin #5000 under "Global/ Skärpa" på hemsidan. Porsche's sten har en kornighet på #800 och Wüsthof's sten är dubbelsidig med #400 och #2000. Observera att all kornighet anges efter Japansk Industristandard, JIP.

När det gäller måtten och framför allt tjockleken så varierar det från de olika varumärkena, vilket följdaktligen även kan påverka priset. 6 x 16 cm ca brukar vara ett standardmått och tjockleken varierar från 5 mm till 24 mm.

Det här med verktyg för skärpa kan vara en djungel; det är olika typer av skärpstål, diamant, keramiska stavar, handslipar, våtstenar och kornighet, egenskaper och användarvänlighet som spelar in på vad våra kunder kan vara ute efter. Vi tittar på en lättnavigerad modell med rekommendationer och allmänna råd, för som det är idag är det aningen rörigt i den här kategorin på hemsidan, vilket vi är medvetna om.

Vi finns alltid till hands för att svara på frågor och ge råd i våra kunders val av slipverktyg. Maila mig direkt på fredrik@eventkock.se eller ring 0736 - 320 777 så hjälper jag mer än gärna till.
Fredrik Goldhahn
http://www.eventkock.se

Andreas

Tack för svaren!

Citat från: Fredrik Goldhahn skrivet 2007-08-13 16:49
Observera att all kornighet anges efter Japansk Industristandard, JIP.
...
för som det är idag är det aningen rörigt i den här kategorin på hemsidan, vilket vi är medvetna om.


Finns det andra sätt att ange korninghet än Japansk Industristandard? Vilka? Hur skiljer de sig åt?

Ang. rörigt så hoppas jag du inte tar illa upp om jag spinner vidare på vad du sa med lite kritik mot ert nuvarande upplägg:

Jag tycker det är ganska svårnavigerat även när det gäller annat än brynen också - säg att jag vill titta på en viss knivtyp - exempelvis "kockkniv" och se vad ni har för sådana - då kan jag inte bara enkelt välja en rubrik "kockknivar" utan jag är tvungen att klicka på varenda knivtillverkare (11 st) för att vara säker på att se dem alla.

Samma gäller även köksredskap - klickar jag "global"->"övriga global" hittar jag stekspadar och kockpincett och sådant finns även under "Redskap" -> "Tefal - Jamie Oliver" och under "Sagaform" -> "Edge". Och kanske på fler ställen också, vem vet. ;)

Vissa gånger kan vara bra att kunna söka produkter från en viss tillverkare, men att ha det som enda alternativ gör det besvärligt för den som snarare är ute efter en viss funktion än efter ett visst märke.
Den som inte frågar får inga svar.

Fredrik Goldhahn

Förutom Japansk Industristandard finns det Europeisk Industristandard...och om jag inte gissar fel finns det säkert en Amerikansk också =) De skiljer sig bara åt i #...alltså sättet att benämna kornigheten...så tex Wüsthof's dubbla sten har #400 och #2000 i JIP och #240 och #800 i FEPA F (Fédération Européenne des Fabricants de Produit Abrasifs).

Jag tar absolut inte illa upp angående dina synpunkter och idéer. För oss är det jätteviktigt. Just nu så uppdateras texten i alla rubriker, underrubriker och produktbeskrivning i ett steg av många för att kunna strukturera om sidan så att den kommer bli mer lättnavigerad. Sedan är idén (som vi har börjat bolla med på hemsidan med egna knappar) att även ge våra kunder ett antal "snabbval" att söka efter tex ett specifikt varumärke/avdelning/kategori. Ett tredje steg är att helt göra om kategorierna. Som det är nu finns 11 kniv-underkategorier-tillverkare; helt sant...men vi vill naturligtvis att kunden även ska kunna söka på varumärke. Skulle man göra en "kniv"kategori skulle den innehålla över 350 produkter. Inte särskilt lättnavigerat det heller.

Min rekommendation är att använda "sökrutan" i vänstra marginalen. Sökningen "kockkniv" ger 169 träffar. Sökningen "bryne" ger 17 träffar (men tar med knivblock och en knivväska). Sökningen "stekspade" ger 7 träffar (både Jamie och Global...och en hoppfällbar picnic grill med ett set redskap bla stekspade) Sökningen "köksredskap" ger 3 träffar...och fler än tre köksredskap finns helt klart (så den kategorin fick med en gång prioritet ett att uppdateras =)...) så det är därför vi i ett första steg tittar på texten för att få lite mer exakta sökningar som ni förstår.

Det är kul att du ger feedback på det här Andreas. Vi får mycket feedback men mest på bra service och bra utbud. Det är otroligt viktigt att få höra den här biten också, tack för det. Andra i forumet får gärna posta intryck, idéer, förslag här också. Det uppskattas verkligen.

Allt gott/ Fredrik Goldhahn
Fredrik Goldhahn
http://www.eventkock.se

Fredrik Goldhahn

Hej på er,

Nu har det hänt en del på hemsidan som förhoppningsvis gör det mindre rörigt; Andreas och alla ni andra får mer än gärna ge feedback.

Allt gott,

Fredrik Goldhahn
Fredrik Goldhahn
http://www.eventkock.se

Fredrik Goldhahn

Fram till 15:e december har alla medlemmar på matforum.nu en exklusiv rabatt i vår köksbutik på 10%!

Ange bara koden MATFORUM vid kassan i fältet Kampanj/Rabattkod så räknas rabatten av automatiskt. Passa på att handla dina julklappar redan nu och slipp "den traditionella" julstressen med sista-minuten-klappar. Ge bort något riktigt vasst i år. Alla gillar hårda julklappar, eller hur? =)

Naturligtvis gäller rabatten på hela sortimentet; även de produkter vi har på REA just nu.

God Jul Allihopa!

Fredrik Goldhahn
www.eventkock.se
fredrik@eventkock.se
Fredrik Goldhahn
http://www.eventkock.se

Rob

Sidan är nu överskådlig även om jag det tog ett tag att fatta att man bara öppnade en undermeny... Fast det är ju hyfsat standard i mappsammanhang.

Gott erbjudande att handla med rabatt oxå, man tackar!

Fredrik Goldhahn

Fredrik Goldhahn
http://www.eventkock.se

Anne

Anne's Food - min matblogg

agnetasch


roffekock

Kaffebryggare som du sätter förslagsvis på koppen direkt. Ett slags presskaffemaskin ;)
Matforum är bäst

Fredrik Goldhahn

Kollade in Aeropress...men njaaa. Vet inte vad den skulle kosta men jag har svårt att tro att den skulle bli populär med tanke på alternativen, även om dessa är betydligt dyrare.
Fredrik Goldhahn
http://www.eventkock.se

Andreas

Trevligt med rabatt!

Missade ditt "nu har det hänt en del på hemsidan"-inlägg tidigare, tog en titt nu men jag tycker fortfarande det känns rörigt och svårnavigerat med både olika varumärken och olika kategorier hipp som happ. Jag skulle helst se en möjlighet att välja att navigera efter antingen bara det ena eller bara det andra. Glöm inte att det jag som kund inte hittar det köper jag inte! ;)
Den som inte frågar får inga svar.

Fredrik Goldhahn

Tack för Feedback Andreas!

Kan hålla med om att det finns mycket kvar att göra men att det sedan sist ändå är en skillnad i positiv bemärkelse.

Tex kan man numera se alla REA varor väldigt tydligt, Tre av våra populäraste varumärken har snabbknappar på förstasidan, Huvudkategorierna tycker jag är tydligare även om Nigella Lawson och Jamie Oliver egentligen inte säger något om vad som döljs under dem...de borde hamna i respektive korrekt underkategori vilket kommer ske men inte just nu ;) Det finns ett litet problem i hur man tolkar "Bestick", vad är egentligen "Servering" etc också. "Köksredskap"? "Gadgets"? Det där funderas det på vill jag lova! HAR DU NÅGOT BRA TIPS PÅ KATEGORISERING?

Skulle vara önsvärt med ytterligare en underkategori tex "Bar & Vin">>> "Vinöppnare">>> "Laguiole en Aubrac" men tyvärr finns inte den funktionen...än...

Alla Varumärken, alla serier, alla typer etc är numera sökbara...det finns lite kvar där; MAC tar med Komachi från Sha Ka Ru Mono i sökresultatet och ibland får man några extraprodukter man inte tänkt sig tex knivväskor och brynen; annars känns sökfunktionen stabil. Så att snabbt få fram ALLT från "Wüsthof", "Sagaform", "Brödkniv", "Leaf" etc är enkelt egentligen.

Som sagt...man kan förbättra i det oändliga; en sak jag funderat på är en "Sitemap" men med det breda utbud vi har skulle det se ut som ett virrvarr är jag rädd. Gjorde ett test med en massa, massa länkar men det såg ut som en typisk Amerikansk site som tack vare en massa länkar bara "förblindar" så den skrotades. En idé kanske skulle vara att ha en länk som heter "Våra Varumärken" med länkar till sökresultaten för respektive varumärke, trots att tex MAC tar med extraprodukter.

Ge gärna mer Feedback, kom med fler synpunkter om vad ni som besökare/köpare reagerar positivt och negativt på!

Vi tackar för dina åsikter och synpunkter tusenfalt.

Allt gott,

Fredrik Goldhahn
www.eventkock.se
fredrik@eventkock.se
Fredrik Goldhahn
http://www.eventkock.se

Anne

Ja, direktlänkar till märkena (gärna med en drop-down menu) tycker jag är jättebra.
Anne's Food - min matblogg

Andreas

Tycker du har felprioriterat Fredrik - du nämner flera saker som är förbättrade men du har inte tagit tag i det viktigaste - en riktigt bra grundstruktur som gör det lätt att hitta det man söker.

Kan en del av problemet kanske vara att den e-handelslösning du valt är för svåradministrerad vilket gör det för besvärligt att strukturera och kategorisera om?

Tips på kategorisering? Ja som sagt man bör kunna välja att antingen navigera efter varumärke eller efter användningsområde, bättre ledtråd kan jag inte ge dig då blir det ingen sport. Men om du funderar lite är det inte så svårt. ;)
Den som inte frågar får inga svar.

roffekock

Jag har varit inne och kollat och tycker att allt funkar bra,snyggt,informativt och lättnavigerat. En god tanke är väl din andreas att kunna välja. Men annars kan jag väl bara önsrika dig fredrik lycka till med e-handel
Matforum är bäst

Fredrik Goldhahn

Mycket vatten under broarna sedan sist som man brukar säga! Bla har eventkock.se öppnat "Linköpings minsta men vassaste Showroom" på Hamngatan 15 b i centrala Linköping. Läs gärna mer i bifogad "Pressrelease".

Nu när det ändå snart är jul igen tänkte jag att vi kunde ge både gamla och nya vänner här på MATFORUM en 10% rabatt! Vem vill egentligen "julstressa"? Rabatten gäller hela sortimentet och fram till den 15:e december. Sköt dina julklappsinköp hemma i lugn & ro och ge bort något vasst i år! Vi har massor med JULKLAPPSTIPS och en julguide där du hittar julklappar i alla prislägen. Glöm inte att kolla in FYNDHÖRNAN också och tänk på att rabatten gäller även där...

Ange rabatt/kampanjkod MATFORUM vid kassan så räknas rabatten av automatiskt på ordersumman.

Allt gott och ha en fortsatt underbar dag,

Fredrik Goldhahn
www.eventkock.se
kundservice@eventkock.se
Kundservice: 013 - 465 56 11
Fredrik Goldhahn
http://www.eventkock.se

Fredrik Goldhahn

Att komma med "Bad News" är inget kul (om man inte pratar om kultbandet förstås för de är ju vansinnigt roliga!) men 2009 började med en väntad; men ändå överraskande, chockhöjning...när jag skriver "chock" så menar jag tyvärr det också...

J.A Sundqvist gjorde en av de kraftigaste höjningar vi varit med om sedan starten av www.eventkock.se (mellan 30-40% på inköpspris och på vissa produkter mer till och med) och det här kommer självklart att få stora effekter både för konsumenter och för oss som håller på med försäljning av kockknivar och köksredskap. En reflektion jag gjort är att mina kollegor inte verkar ha läst nya prislistan alls...och effekten av det vill i alla fall inte vi på eventkock.se bli bekant med...

Samtliga varumärken innefattas av höjningarna så för er som gillar Global, Fissler, Tamahagane, Zassenhaus, Laguiole en Aubrac, Pulltex mfl väntar dyrare tider. Tyvärr...

Allt gott och ha en fortsatt fin dag,

Fredrik Goldhahn
fredrik@eventkock.se

www.eventkock.se
Kundservice: 013 - 465 56 11
kundservice@eventkock.se

Showroom på Hamngatan 15 b i Linköping - öppet mån till fre enligt överenskommelse
Kontakta Kundservice för att boka ett personligt möte
Fredrik Goldhahn
http://www.eventkock.se

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal