Huvudsnusk - snusk från näs- och svalgregionen i mat?

Startat av Andreas, 2009-04-02 07:57

Föregående ämne - Nästa ämne

Andreas

Den gamle kocken köksmästaren, pedagogen och fartygsintendenten Bernd Rentzing i Ystad har skrivit en insändare i Ystads Allehanda med rubriken "En förstklassig studie i snusk" apropå bilder i matreportage där kockarna enligt Rentzing är alldeles för nära maten de lagar med sitt huvud. "Avståndet till maten är på sin höjd 25-30 centimeter. Maträtten de sysslar med duschas formligen av bakterier från kreatören näs-och svalgregion." http://www.ystadsallehanda.se/article/20090330/TYCKTTANKT/143880060

Ligger det något i detta, finns det på grund av jox i utandningsluften anledning att hålla sitt huvud så långt borta som möjligt från maten vid tillredning?
Den som inte frågar får inga svar.

Kari

Blev tvungen att ta fram ett måttband, runt 60cm är det från diskbänk och spis till min haka.
Klart att det finns massor av jox i utandnings luften, men värre är väl att man rättar till glasögon, kliar sig på näsan och hakan utan att man tänker på det. Då har man joxet på fingrarna.

Kari

Men hallå alla ni som jobbar eller har jobbat professionellt i kök, något måste ni väl ändå tycka och tänka? ???

Eller är det bara Andreas och jag som tycker snusk är intressant? ;)

agnetasch

Jag har också förundrats över kockars underliga kurande kroppsställning, kanske inte när de lagar maten men när de lägger upp den.
Det som bekymrat mig mest är hur länge deras ryggar kommer att hålla men det kanske är lite ohygieniskt också att stå så där nära maten. Speciellt när man inte har mössa på sig :-\

http://www.umbra.ax/start.con?iPage=6&m=20

ena

förstår inte riktigt dem som inte har mössa på sig... vi hade diskussioner om det på förra jobbet då de klagade på mitt långa hår (som jag alltid har flätat eller uppsatt när jag jobbar samt mössa) medan killarna jobbade helt utan mössa...

dessutom, varför ska man doppa näsan i maten?? jag passar nog inte såna där "fina" kök *ler snett*
man kan prova allt -minst en gång!!;)

agnetasch

Citat från: ena skrivet 2009-04-07 16:51
jag passar nog inte såna där "fina" kök *ler snett*
Nej vem sjutton gör det, det är grabbarnas lekplats ;)

ena

*skrattar* var väl därför jag fick sluta och ersattes med en grabb... fast nu har de ingen som bakar längre *flinar*

fram för mer "riktig" mat o kockar som tänker ;)
man kan prova allt -minst en gång!!;)

agnetasch


Hasse

Jag trodde att Livsmedelsverket kräver att man bär mössa i köket?

agnetasch


Miss Fish

Vilka krav finns egentligen?? Vad jag har läst finns bara krav på "god personhygien" och skyddande klädsel. (EUs standard för livsmedelshygien). SLVFS 1996:36 har ju slutat att gälla (men det är ju den som jag lärt mig under min tid i kök, så jag vidhåller denna)

Hade en diskussion om detta en gång med en kock som ansåg att vigelring var okej i köket (med åsikten att han inte medförde någon livsmedelsrisk). För mig är det otänkbart att ha det om jag jobbar med livsmedel (min förlovningsring åker av, även om jag jobbar med handskar då jag hanterar livsmedel). Jag stör mig på alla tv-kockar som har ringar på sig..

Mössa/keps/hårnät är ju obligatoriskt i köket.

Andreas

Hmm... mycket prat om mössor... men vad jag undrar över är ju "duschas formligen av bakterier från kreatören näs-och svalgregion" dvs. är det som kommer från munnen och näsan - saliv och snorslem via utandning och ofrivillig spottning - på maten när man har huvudet nära och lagar ett problem för mathygien och bakterietillväxt? Skulle kockar i största allmänhet skulle behöva munskydd eller är det jag citerar från signaturen Rentzing i första inlägget starkt överdrivet?
Den som inte frågar får inga svar.

Jonas


agnetasch


Kvasthilda

Citat från: Andreas skrivet 2009-04-02 07:57
Den gamle kocken köksmästaren, pedagogen och fartygsintendenten Bernd Rentzing i Ystad har skrivit en insändare i Ystads Allehanda med rubriken "En förstklassig studie i snusk" apropå bilder i matreportage där kockarna enligt Rentzing är alldeles för nära maten de lagar med sitt huvud. "Avståndet till maten är på sin höjd 25-30 centimeter. Maträtten de sysslar med duschas formligen av bakterier från kreatören näs-och svalgregion." http://www.ystadsallehanda.se/article/20090330/TYCKTTANKT/143880060

Ligger det något i detta, finns det på grund av jox i utandningsluften anledning att hålla sitt huvud så långt borta som möjligt från maten vid tillredning?


"Bilder i matreportage" skriver du, Andreas. Är det inte bara posering för bild då?
Det gör inget om det är enkelt.

Andreas

Det är inte jag som skriver, det är ju köksmästaren, pedagogen och fartygsintendenten Bernd Rentzing i Ystad. :)

Jag vet inte hur det faktiskt vanligtvis förhåller sig, kanske har kockarna alltid sina bakteriesprutande munnar och näsor på behörigt avstånd från maten, kanske inte. Vad säger ni som jobbat professionellt i kök, finns där folk som håller sina huvuden nära maten?
Den som inte frågar får inga svar.

ena

titta på tv till en början, där ser de flesta mästerkockar närsynt ut när de lägger sista touchen på en maträtt och tyvärr har det väl sett så ut där ena jobbat också.

Och av någon märklig anledning är det de yngre kockarna som tagit till sig den stilen mest... någon trend kanske....
man kan prova allt -minst en gång!!;)

Kvasthilda

Dom kanske är närsynta och anser att det är ohygieniskt med glasögon i köket...?  ;)
Det gör inget om det är enkelt.

Kari

Glasögon kan faktiskt vara riktigt snuskiga om man har dessa på sig jämt. Då menar jag inte bara glasen utan pluttarna vid näsan och skalmarna...

Mickan

Citat från: Kari skrivet 2009-04-13 09:27
Glasögon kan faktiskt vara riktigt snuskiga om man har dessa på sig jämt. Då menar jag inte bara glasen utan pluttarna vid näsan och skalmarna...



Om man behöver glasögon men lagar mat utan dem blir det också snuskigt i köket ;D Jag tvättar mina glasögon...
Video meliora proboque deteriora sequor

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal