Rödbetor - vad göra?

Startat av Shanta, 2008-11-08 21:20

Föregående ämne - Nästa ämne

Shanta

Hej!

Har lite färska rödbetor som legat i kylen ett tag. Köpte dem för en annnan rätt, men det blev en del över och nu håller de på att bli gamla. Vill ju inte gärna slänga dem, men har noll ideér just nu. ???
Skulle behöva lite tips! Släng upp era bästa recept med rödbetor här! De måste inte vara huvudingrediensen, huvudsaken är att de ingår i rätten. :)

Anne

Rödbetsrisotto är supergott, det är en av mina absoluta favoriter :)
Anne's Food - min matblogg

Shanta

Åh, risotto lät spännande, du råkar inte ha något recept att bjuda på?

ena

eller koka dem, riv o blanda ner i en kladdkakesmet *S* mumsigt värre
man kan prova allt -minst en gång!!;)

Anne

Jo, jag har tom två recept. Ett mer basic, ett lite tjusigare (som jag faktiskt vunnit en spis med) :)

Den första är bara på engelska:
http://annesfood.blogspot.com/2005/04/ruby-red-risotto.html

Den här finns på svenska också (och man kan använda vanlig vitlök och gröna ärter eller edamame som topping.)
http://annesmat.blogspot.com/2006/05/rdbetsrisotto-med-frsk-vitlk-bondbnor.html
Anne's Food - min matblogg

Shanta

Ena:
Tack för tipset!

Anne:
Det såg gott ut! Är det det undre receptet som du vunnit pris med?

Anne

Anne's Food - min matblogg

snobben

Rödbetssallad á la Grisslehamn

1 kg rödbetor
Olivolja
Vitvinsvinäger
Italiensk salladskrydda
Flingsalt
Svartpeppar från kvarn
Rikligt med bladpersilja
Fetaost i tärningar

Tvätta rödbetorna noga och koka dom tills dom är lagom kokta. Ta bort stjälkstumpen och skalet på rödbetorna. Skär betorna i lagom jämna bitar. Blanda olivolja, vinäger och salladskrydda till en god dressing, pröva dig fram. Lägg betorna i en skål och häll på dressingen. Hacka persiljan och blanda med rödbetorna. Salta och peppra efter smak. Lägg upp rödbetorna på ett uppläggningsfat och lägg över fetaosten utan att blanda.

Detta är hur gott som helst...

Receptet kommer från internetkokboken.se

Shanta

Åh, tack för tipset Snobben, såg verkligen gott ut! Ska provas snarast.

Fröken Dill

Nu är väl betorna redan uppätna men här kommer tips i alla fall:

Klyfta betorna, ringla över olivolja och baka i ugn. När de blivit lagom mjuka servera med riven parmesan, svartpeppar, flingsalt, rostade pinjenötter och olivolja.

Bakade hela betor serveras med roquefortost alt chèvre blandat med crème fraische.



Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal