Är grillsäsongen 2007 slut? Varför i så fall?

Startat av Andreas, 2007-10-22 08:23

Föregående ämne - Nästa ämne

Andreas

Nu börjar det bli bra många veckor sedan jag grillade något och jag tvivlar på att det blir nån fler gång i år.

Grillar är något de flesta gör just under sommarhalvåret, varför är det så? Det borde egentligen inte vara vädret - rent tekniskt är det inget problem att grilla under lock oavsett väder - om man verkligen ville så skulle man grilla. Men kan det vara så att man i själva verket är mätt på grillsmakande mat efter X antal sommargrillningar?

Är det någon av er som fortfarande grillar eller har alla ställt in sina grillar på vinterförvaring nu?
Den som inte frågar får inga svar.

Hasse

Är det inte så, att det inte bara är den grillade maten som är njutningen? Att grilla är ju även ett sätt att umgås under matlagningen. Man pysslar, myser, sippar kanske på en pilsner eller lite vin och äter utomhus.

roffekock

2007-10-22 18:22 #2 Last Edit: 2007-10-24 20:11 by roffekock
Inte på vintern men bra nära, en dag som aldrig ska glömmas. Test av ett schabrak som slutade i sorg.
I alla fall en smoker av storlek 450 pers på ett bräde. ;) Tyvärr så går denna smoker inte att hantera trots vi gjort allt för att modifiera den på olika sätt.
Matforum är bäst

Urban

Jag har faktiskt aldrig provat att grilla på vintern och egentligen vet jag inte varför. Kanske ska man prova att grilla till nyår med vännerna?

agnetasch

Jag undrar om man inte får stå rätt ensam ute om man grillar t.ex. kött på nyårsafton, men en liten aptitretare till välkomst-glöggen eller till skumpan/fyrverkeritittandet vid tolv. Man får passa på när folk har kläderna på sig(ytterkläderna)

Urban

Lite snö och kyla skrämmer ingen norrlänning.. Skulle det ta lång tid att grilla så får man välan ta sig en grillwhisky eller 2 så man håller värmen uppe  ;).

Sweber

Men ni grillar väl inte över en kall grill? Om inte grillen värmer, borde ni inte försöka laga till mat på den. Ikväll blev det lamkorv och oxgrillare, inget märkvärdigt men gott i sin enkelhet.
Weber One Touch Gold 22,5" lätt modifierad, samt Weber Go-Anywhere helt i orginal.

Urban

Nu förstår jag inte riktigt vad du menar Sweber?. Varför skulle grillen vara kall fastän det är vinter å -22 ute?. Jag har då i alla fall grillat korv mitt i smällkalla vintern med ett gott resultat.

roffekock

Om det skulle bli för kallt finns det olika former av täcken som man kan använda sig av i alla fall till smokrar men det går väl även till vanliga klotgrillar. ;D
Matforum är bäst

Sweber

Citat från: Urban skrivet 2007-10-26 18:28
... Skulle det ta lång tid att grilla så får man välan ta sig en grillwhisky eller 2 så man håller värmen uppe  ;).


Jag blir lite orolig när du skriver att du behöver sprit för att hålla värmen, min grill brukar vara varm när jag grillar. Då behövs ingen sprit. Om grillen är så kall att den inte kan värma dej, blir ju korven inte tillagad. Det var ett taffligt försök till skämt, under påverkan av både vin och trötthet. Sorry att jag var otydlig.
Weber One Touch Gold 22,5" lätt modifierad, samt Weber Go-Anywhere helt i orginal.

Andreas

Sweber: vafals sitter du o fylleskriver i forumet? ;) Men allvarligt talat, räcker verkligen effekten från en klotgril med locket på till för att ge nån vidare värme åt en stackars tapper grillkock när det är 30 minus?

Citat från: roffekock skrivet 2007-10-26 22:31
Om det skulle bli för kallt finns det olika former av täcken som man kan använda sig av i alla fall till smokrar men det går väl även till vanliga klotgrillar. ;D


Vad är det för slags täcken - inte dun väl - asbest?

Citat från: Hasse skrivet 2007-10-22 17:58
Är det inte så, att det inte bara är den grillade maten som är njutningen? Att grilla är ju även ett sätt att umgås under matlagningen.


Jo men jag menar ju att om man tyckte att det grillade är så jättejättegott att man aldrig tröttnade på det så borde man väl ändå fortsätta grilla även om det blir för kallt för att umgås runt grillen..?

Fast kanske går det att variera grillad mat mer än jag tror, skulle jag ha fler ideer kanske säsongen kunde förlängas.
Den som inte frågar får inga svar.

Urban

Sweber: Det é lungt. Det var bra att du förklarade skämtet, för nu förstår jag vad du menade  ;D.

Hasse

Visst, Andreas. Det är väl inget som hindrar att man grillar mitt i vintern, även om jag personligen tycker att vinterjacka och vantar skulle förta lite av glädjen. Jag kör ofta med grillpanna. Det smakar inte grillat, men köttet blir i alla fall randigt.    ;)

Anso

Citat från: Sweber skrivet 2007-10-26 21:10
Men ni grillar väl inte över en kall grill? Om inte grillen värmer, borde ni inte försöka laga till mat på den.

Jag tyckte i alla fall att det var roligt redan första gången ;D

Däremot regnar det mycket och då vill jag vara inne...

Sweber

Citat från: Anso skrivet 2007-11-02 00:05
Jag tyckte i alla fall att det var roligt redan första gången ;D

Däremot regnar det mycket och då vill jag vara inne...


Tack!!!!! Det värmde. :=)
Weber One Touch Gold 22,5" lätt modifierad, samt Weber Go-Anywhere helt i orginal.

roffekock

Matforum är bäst

agnetasch

Så OTROLIGT dumt! De två karlarna kunde väl släckt glöden på naturligt sätt; nånting hade de väl druckit innan grilladet?
Synd om valpstackarn.

Groo

Hej på er,

Jag har min gasolweber på altanen med övervåningens balkong som delvis tak. Grillade hela förra vintern och gör det nog i år med. Dock blir det lite mörkt så jag nyttjar pannlampa med dioder.  Med en trådlös kötttermometer kan man sitta i stugvärmen och ändå ha koll på köttets inner temperatur. Skulle nog inte orka greja med kol på vintern...

Urban

Hej på dig Groo och välkommen till forumet! :).

Tycker du att det tar längre tid att grilla på vintern respektive på sommaren?.

Groo

Tack, jag råka på ert trevliga forum härom kvällen!!

Nej jag anser att utetemperaturen borde vara rätt irrelevant speciallt om man grillar underlock. Det är så pass stor skillnad i mellan grilltemperturen (200 grader eller mer) och skillnaden mellan luft temperaturen sommar jämfört med vinter.

Jag bor i och för sig numera i stockholms området och skulle kanske inte gå ut i norrbotten och tända grillen om det är -30 eller så.

Däremot råder det inte någon som helst tvekan om att det är trevligare att grilla på sommarn, framför allt är det lättare att få med sig nån ut ;)

tiggre

har gjort revbensspjäll nu 3 år i rad dagen före julafton...

tänkte fortsätta med det i år igen (weber performer eller vad den heter, gaständ kolgrill)

men tror inte jag skulle grilla nåt som inte är indirekt som man måste passa hela tiden

Andreas

Välkommen till forumet Tiggre! Låter som en kul tradition! Har du någon speciell julkryddning på dina spjäll?
Den som inte frågar får inga svar.

roffekock

2007-11-12 16:43 #22 Last Edit: 2007-11-13 15:54 by roffekock
Lite drömmande om att våren snart är här. ;D
Matforum är bäst

Urban

Roffekock: Vad är det där för en stor mackapär?.

roffekock

Ja du det är en gasolgrill av egen konst. Den är givetvis för storätare. ;D
Alltid skoj att prova något nytt ,den kan även användas som en kolgrill. Det du ser här är 15 kg Carré och som du ser så finns det plats till ett antal kilo mer. Fungerar otroligt bra i jobbet. ;)
Matforum är bäst

agnetasch

Hm,ursäkta,men det ser nästan ut som om du inhandlat själva lådan på Fonus ;D

roffekock

Vilken affärsidé agneta. Det är kanske den branschen man ska ge sej in på nu eftersom man är 47:a om du förstår. Annars hade jag tänkt mej att exportera till kannibalerna på Andaman Islands, dom behöver bli lite rumsrena där nere :D
idag: amerikanska chokladmuffins goooooootttttttttttt.
Jag har inte hört någon i skåne som sagt något om ditt besök där nere så du har väl hållit färgen, om jag förstår dett rätt?
Matforum är bäst

agnetasch

Jag är känd för mitt diskreta sätt; att kunna försvinna in i tapeten vid behov 8)

johncj

Grillsäsongen slut??? Ha ha, tillåt mig småle. Har aldrig förstått varför man bara ska/får grilla på sommaren. Visst, det kanske inte är lika varmt och skönt att stå ute, men man måste ju inte stå ute och vakta hela tiden. Släng på en köttbit som tar en stund så sköter det sig själv medan man kan söka lä och värme inomhus.

Det enda är väl att det går åt mer bricketter när det är -10 än +20 ute.

Visst, jag ska inte sticka under stolen med att jag grillar mer sällan under den mörka årstiden, men när jag väl gör det är det oslagbart.

Jag använder ett tändrör när jag ska få igång glöden, och det är mycket effektfullt att hälla ut glödande bricketter när det är becksvart ute. Prova så får ni se!

Nu är det snart jul, och då blir det julskinka i webern!

Kari

Jonhjc: Tändrör? Är det en sånn som ser ut som en stor ölkanna i plåt med massa hål i? Papper under och kolen/briketterna på eller i så att säga.. Till höger på bilden http://matforum.nu/index.php?action=dlattach;topic=100.0;attach=112;image
Det andra är militärt som jag tänker på..?!  ;)

Vilket fabrikat har Du? Mina brukar hålla en kanske två säsonger innan dom bränt/rostat sönder.. Iofs kostar dom inte mer än två flaskor brasmedel.

---

Juleskinkan i Webern låter helt extra fanstatiskt!  ;D

annamaria


johncj

Citat från: elka skrivet 2007-12-13 15:58
Jonhjc: Tändrör? Är det en sånn som ser ut som en stor ölkanna i plåt med massa hål i? Papper under och kolen/briketterna på eller i så att säga.. Till höger på bilden http://matforum.nu/index.php?action=dlattach;topic=100.0;attach=112;image
Det andra är militärt som jag tänker på..?!  ;)

Vilket fabrikat har Du? Mina brukar hålla en kanske två säsonger innan dom bränt/rostat sönder.. Iofs kostar dom inte mer än två flaskor brasmedel.

---

Juleskinkan i Webern låter helt extra fanstatiskt!  ;D


Det är den på bilden jag tänker på. Grannarna skulle nog ha synpunkter på om jag använde försvarets tändrör... Jag kör med ett tändrör från Weber, men detta är första året med det, så jag kan inte svara på hur länge det kommer att hålla.

Angående julskinkan så testade jag det förra året, men då lindade jag in den i folie på samma sätt som man gör när man gör den i ugn. Resultatet blev precis som vanligt, dvs jag fick ingen grillsmak. I år tänker jag hoppa över foliet. Det kommer troligen droppa en hel del från skinkan under tillagningen, men förhoppningsvis får jag en god grillfeeling på julbordet.

Sweber

Jag körde en julskinka i Webern härom åren och med röksmak och nät runt påminde den mest om...kassler. Ovanligt god kasslen, men dock kassler.

Vintern är ju bästa tiden på året för lågtempgrillning av hela köttbitar, det är lättare att hålla nere tempen så här års.
Weber One Touch Gold 22,5" lätt modifierad, samt Weber Go-Anywhere helt i orginal.

roffekock

2007-12-22 00:33 #33 Last Edit: 2007-12-22 00:39 by roffekock
En sånn härninga övning gör gott för självförtroendet.
Forumet är dom enda som sett denna bild bara så ni vet. :D :D

/rolf
Matforum är bäst

annamaria


roffekock

Nu börjar säsongen igen, men BBQ smokern fryser så vi täckt den med en filt för att hålla tempen. ;D
Matforum är bäst

agnetasch

Hihi, söt filt ;D Finns det inga speciella smoker-pälsar? Tovad asbest typ ;D

roffekock

Finns i Am. har inte tid att flå dit nu men skulle onekligen vara skoj ;D
Allt väl efter julkrubbet. Såg att du mekat med kakor mitt i Julen fy skäms vuxna människa ;)
Matforum är bäst

agnetasch

2007-12-27 09:18 #38 Last Edit: 2007-12-27 09:21 by agnetasch
Men kakor är ju det enda man har kvar att göra när man är så supereffektiv o välorganiserad som jag o har hela julbordet i frysen sen evigheter ;D

PS När kommer tråden:"Har grillsäsongen 2008 startat?Varför i så fall?"

Urban

Roffe: Kul att se att det finns en BBQ patriot som håller glöden vid liv året runt  ;D.

Shanta

Jag tror nog att vi officiellt kan förklara grillsäsongen 2007 slut nu :D

crlhrv

vi grillade den 5/1 i -3 och stormbyar. gott blev det!
Tittar gärna på djur. Och äter dem också.

Kurtson

Känns som det var ett tag sedan jag var här, men livet har varit fullt med händelser, som vanligt.
Här grillade vi in i det sista, på julafton och på nyårsafton.

Att jag ploppade in här var för jag letade efter lite grilltips till dagens kycklingfile

Just nu så är det solsken och -1 så det är perfekt dag att värma upp med lite grillning.

Urban

Tjena Kurtson!. Det var verkligen inte igår som du var här senast.
Vad grillade ni på Julafton respektive Nyårsafton?.

Sweber

Weber One Touch Gold 22,5" lätt modifierad, samt Weber Go-Anywhere helt i orginal.

Kurtson

Citat från: Urban skrivet 2008-01-20 17:22
Tjena Kurtson!. Det var verkligen inte igår som du var här senast.
Vad grillade ni på Julafton respektive Nyårsafton?.

Självklart grillade vi julskinkan.
Vi brukar servera en traditionell och en grillad.
Smakade en chilikryddad hos en vän, men jag körde på med en traditionell kryddning.

Nyår... hum... dels korv på dagen, sedan entrecote på kvällen.

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal