Ank proscuitto

Startat av Per-Erik, 2009-05-29 19:15

Föregående ämne - Nästa ämne

Per-Erik

Har någon här provat att göra ank-proscuitto, låter helt galet att bara salta och hänga ett ankbröst, men saltet gör väl kanske att det blir bra (att bakterierna dör) . Jag har i varje fall tagit fram två bröst ur frysen och skall prova... man kan ju inte annat än dö ;)

Per-Erik

Nu ligger de på saltbädd och kryddad med svartpeppar och timjan.

Kari

Följer denna tråd med spänning! Bilder under pågående process skulle vara kul, kan du?

Mickan

Citat från: Per-Erik skrivet 2009-05-29 19:15
Har någon här provat att göra ank-proscuitto, låter helt galet att bara salta och hänga ett ankbröst, men saltet gör väl kanske att det blir bra (att bakterierna dör) . Jag har i varje fall tagit fram två bröst ur frysen och skall prova... man kan ju inte annat än dö ;)



Jag tror du överlever om du åker till sjukan redan när du börjar känna dig dålig. Uppge vad du ätit och ta gärna med receptet för extra goda odds för vettig diagnos ;D
Video meliora proboque deteriora sequor

kjpil

hehe, det beror på vilka bakterier det handlar om vid ev. kontaminering

Per-Erik

Nu hänger den och dinglar ;) Jag optimerade receptet genom att ta bort gasbindan.

Observera den fina mixen av grönsaker och kött, kanske inte optimalt enl livsmedelsverket...

PS tumelendet åkte in i mandolinen igår, hade ju lovat mig själv att inte ta fram den då det är grogg på bordet  >:(

Kari

Vad gör slangen ut/in ur kylen för något? Kanske OT... :)

Per-Erik

ha ha ,den ser ju lite lustig ut.  det är en slang för kolsyra, då jag stoppar in ett ölfat där så kan jag ha kolsyretuben utanför :)

Per-Erik

Lustigt, idag när jag handlade så köpte jag i tidningen gourmet, där hade det en sida om ankfett och en bild på ett ankbröst uppknutet och hängt "exakt" som mitt :)

Per-Erik

Nu har ankan har tappat ca 20% i vikt, den skall ner i ca 30%.
Men jag har tagit och provsmakat och det smakar ganska bra, som prosciutto ska, lite salt och lite anksmak.

Den är fortfarande lite lös i mitten och tror att ytterligare lite lagring bättrar på det.

Tänker knycka en bit i dag och göra en pastarulle med spenat, ricotta ost och hackad prosciutto, kokt och senare gratineraded skivor i ugn...






Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal