Att koka potatis helt enkelt!??

Startat av kryddburken, 2007-08-27 18:09

Föregående ämne - Nästa ämne

kryddburken

Hur kokar ni er potatis??

Ställer frågan av den anledningen att vi på jobbet är tre stycken som gör HELT olika. En kokar med potatis i kastrull & bara halvfullt med vatten, salt + en klick smör & på med lock ca 20min!

En annan kokar med vatten långt över potatisen & utan lock & på ganska hög värme, (men då blir ju potatisen helt torr, vit & smulig, eller??)

Och jag då, som kokar med precis täckt med vatten, salt & lock över lite mer än halva sktrullen, men låter dom sjuda på svag värme under längre tid, ca 45 min istället. Tycker dom blir mer hållbara & saftigare! Idag provade jag däremot alternativ nummer ett här ovan & det kommer jag fortsätta med nu, MYCKET smidigt & de blev saftiga & hållbara så också! *S*

Hur kokar ni er potatis, verkar tydligen vara väldigt varierande??

roffekock

Ångkokning med skal på tycker jag är ultimat. Men det är naturligtvis inte gångbart på kneget.
I lumpen så jobbar man ju med lågtrycksångpanna och allt ångkokas då.

Koka potatis på följande sätt. En 50 liters mjölkkruka fylles med borstad oskalad tvättad potatis. Ångslangen kopplas med ett strålrör (metallrör ung 1m långt) detta köres ner i potatisen öppningen på mjölkkrukan överbindes med en säck el duk. Mjölkkrukan hänges nu upp och ner i en kätting och ånga släppes på. överskottsvatten (läs avkyld ånga) rinner ut genom tyget som nu befinner sig i botten så att säga, så pärerna kokas i ren ånga. Ett bra sätt, ingenting kokar sönder och mycket god smak ingen urlakning av smak i vatten.

Se nu bara detta som info (kuriosa) och för guds skull börja inte tjata på din partner om att anskaffa ångpanna. :o
Matforum är bäst

Hasse

Även om man inte har tillgång till lågtryckspanna 101 så går det utmärkt att ångkoka potatis, men kanske inte till 4500 pers.   ;)

Jag har en kastrull med en ångkokningstillsats som fungerar hur bra som helst. Det är helt enkelt en vanlig kastrull som man häller vatten i, och ovanför denna en behållare med perforerad botten och lock. Ångan från det kokande vattnet tränger upp i behållaren och kokar det som man nu har lagt dit. Jag köpte min billigt, kanske 200 kr, på Lidl.

Potatis blir mycket bra!

agnetasch

Så här kokar jag potatis:
Lägger potatisarna i en (vanlig) kastrull.Värmer vatten i vattenkokaren o häller över så vattnet täcker precis, saltar om jag kommer ihåg. Småkokar 25 min med locket på. Häller av vattnet o låter potatisen ånga sig klar på eftervärmen.
Blir potatisen "torr" eller "saftig" beror väl på vilken sort man väljer. Nuförtiden är det ju så bekvämt att man inte behöver veta vilka sorter som är vad;på påsarna i affären står det ju bara Fast eller Mjölig.

Andreas

2007-08-28 09:07 #4 Last Edit: 2007-08-28 09:57 by Andreas
Citat från: kryddburken skrivet 2007-08-27 18:09
En annan kokar med vatten långt över potatisen & utan lock & på ganska hög värme, (men då blir ju potatisen helt torr, vit & smulig, eller??)


Som jag förstått det så har kokande vatten aldrig annan temperatur än 100 grader (i normalt lufttryck) oavsett hur hårt man kokar, men vad som händer för den som kokar så där utan lock torde vara att:
1) Potatisarna hoppar omkring mer i vattnet - det är därför man kokar pasta på hög värme utan lock just för att pastan ska röra på sig för att inte klibba ihop - men när det gäller känslig potatis tänker jag mig snarare att den blir sämre i konsistensen av att hoppa (mandelpotatis går sönder).
2) Det blir högre luftfuktighet och varmare i köket.
3) Man slösar massor med energi.

Roffekock: Hoppas du postar bilderna i forumet så att alla kan se dem och inte bara Kryddburken. :)
(Här finns en tråd om hur man postar bilder: http://matforum.nu/index.php?topic=13.0 Ställ gärna frågor i den tråden om du vill.)

Agneta: Håller med dig helt, potatissorten är en mycket stor del av slutresultatet.

Vattenkokare, det är smart så långt har inte jag kommit - vilket var huvudskälet till att du började använda den - för att spara tid eller energi?

Själv fyller jag vatten i kastrullen just så pass att potatisen täcks, saltar och kokar försiktigt på svag värme vanligtvis runt 20 minuter. Men det varierar med potatissort, storlek och om den är färsk - man får provsticka med gaffeln - just nu tar den färska rundpotatisen (ganska liten fortfarande, satte sent) 12 minuter och mandeln något längre.

Den som inte frågar får inga svar.

Andreas

Diskussionen om energibesparing med vattenkokare blev så pass lång att jag flyttade den till en egen tråd: http://matforum.nu/index.php?topic=648
Den som inte frågar får inga svar.

Millan

Jag ångkoker allt från potatis till broccoli, blomkål, brysselkål och morötter. Dock så ångkoker jag inte på samma sätt som roffekock  ;)

Andreas

Diskussionen om roffekocks LÅGTRYCKSPANNA Mod 101b blev så pass lång att jag flyttade den till en egen tråd:
http://matforum.nu/index.php?topic=893
Den som inte frågar får inga svar.

Kari

Spinner på lite blygsamt här..

Med skal eller utan? Blir det nyttigare med?
Någon har sagt att salta vattnet är onödigt om skalen är på för den går inte genom? Jag saltar i alla lägen..
Lägga pärena i kokande vatten eller låta koka upp från start?

bryggens

Under min lumpartid så fick jag lära mig att om potatisen blivit lite köldskadad så skulle man kunna rädda den genom att lägga i den i kokande vatten. Har inte provat...

ingegerd

jag som inte tål att skala potatis (men gör det ändå....) bara för att jag gillar potatis,funderar på att koka dem med skal,men tänker bli det inte jobbigare att skala dem kokta?!

vad tycker ni??

annamaria

Jag kokte mandelpotatis, hu vad svårt. går det över huvudtaget att koka dem utan skal. jag lät de koka några minuter och satte sedan av dem från värmen. Ändå blev dem mos, de var skalade. Det kanske måste vara med skal helt enkelt. vad sägs?

Elka: jag kokar upp potatisen i vattnet, också alltid salt. Med lock utan "springa".

Tobias


annamaria


agnetasch

Citat från: ingegerd skrivet 2008-10-06 22:54
blir det inte jobbigare att skala dem kokta?!

Lite pilligare blir det ju att skala en kokt potatis, men det blir pilligare för ALLA som äter av potatisen, då är det ju inte bara en som skalar :D

Tobias

Jag gav upp första gången jag kokade mandelpotatis och ångkokade den i stället. Den går inte sönder då.

Andreas

Citat från: Elka skrivet 2008-05-27 18:52
Med skal eller utan? Blir det nyttigare med?
Någon har sagt att salta vattnet är onödigt om skalen är på för den går inte genom? Jag saltar i alla lägen..


Det sägs ju att det blir nyttigare med, men är osäker på att det stämmer. Eller menar du förresten att koka med skal eller att också äta skalet?

Saltet går definitivt igenom, potatis kokad med skal på är inte osalt.

Citat från: ingegerd skrivet 2008-10-06 22:54
jag som inte tål att skala potatis (men gör det ändå....) bara för att jag gillar potatis,funderar på att koka dem med skal,men tänker bli det inte jobbigare att skala dem kokta?!


Jag tycker det är enklare att skala kokt potatis och det blir definitivt mindre spill.

Citat från: annamaria skrivet 2008-10-07 21:56
Jag kokte mandelpotatis, hu vad svårt. går det över huvudtaget att koka dem utan skal. jag lät de koka några minuter och satte sedan av dem från värmen. Ändå blev dem mos, de var skalade. Det kanske måste vara med skal helt enkelt. vad sägs?


Enda sättet är att passa dem extremt noga, du kan inte lämna kastrullen ur sikte sista minutrarna av koktiden. Jag brukar ibland dessutom ta dem lite innan de känns helt klara med gaffeln för det är som att de blir helt klara bara genom att stå i pannan.
Den som inte frågar får inga svar.

annamaria

Med andra ord bör de tar man av dem när de är snart klara och sen får stå avhällda i grytan en stund?

Kari

Andreas: Ny potatis och rostatde skivor i ugn - skalen kvar. Vanlig "vinter" potatis skalar jag innan den äts.

---

Lite OT men, om man bortser mandelpotatis, vilken sort kokar snabbast? Är det skillnad på mjölig eller fast?

Ur energi synpunkt borde man väl skala och dela all potatis innan kokning? Och koka vattnet i vattenkokaren innan..




Andreas

Ur energisynpunkt säkert men är inte näringen viktigast..? Hade varit intressant att se siffror på hur mycket näring man tappar...

Ang. olika koktid olika sorter frånsett mandel har jag fått för mig att i stort sett alla sorters vinterpotatis kokar på ungefär samma tid, fast kanske borde man börja stå med tidtagaruret vid spisen? :) Det borde finnas nåt undantag.

AnnaMaria: Det kan man göra. Vad jag också kommit att tänka på (nu när jag tänkt på det) efter att ha kokat väldigt mycket mandelpotatis på sista tiden är att mandelpotatis känns betydligt hårdare när den är klar än rundpotatis så det är lätt att överkoka av den anledningen. Dessutom har jag också noterat att resultatet blir bättre om man ser till att plocka ut mandelpotatisar som verkligen är så jämnstora som möjligt.
Den som inte frågar får inga svar.

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal