ResturangFilé???

Startat av Robban, 2008-12-21 20:08

Föregående ämne - Nästa ämne

Robban

Hej, Finns det någon här som har koll på vad en Resturangfilé är för något finna på Citygross en fryst köttbit som packas som en fläskfilé med denna Resturangfilé är stort missfoster till köttbit och då blir man lite misstänksam inna man vill köpa detta tingest! Billig är den med. Så det känns som en konstruerad köttbit från matindustrin!


Mvh

Robban! 

Kalle.holmqvist

Hehehe...ser förpackningen ut så här?

agnetasch

Citat från: Robban skrivet 2008-12-21 20:08
Det känns som en konstruerad köttbit från matindustrin!
Usch, det kanske är en sån där köttbit som är uppfödd i ett provrör :o

Jag läste Citygross flygblad o dom har överhuvudtaget en väldigt konstig vokabulär när det gäller kött:
Benfritt sidfläsk. Finns det med ben?
Skånska revben. Vad är det?
Sen en massa falska revbensspjäll; karréspjäll o kotlettspjäll. För att inte tala om Ribbestek av sida???
Hoppas att oxsteken av märgpipa är mörad ;D

Men restaurangfilé är ju det ultimata filénamnet; det kan ju vara precis vad som helst.

Robban


annamaria

Kan det inte vara fläskytterfilé som kallas så?

agnetasch

Men "fläskytterfilé" finns ju inte! Benfri kotlettrad ska det vara i så fall:
http://matforum.nu/index.php?topic=176

annamaria

Okej, fläskytterfilé finns i alla fall att köpa men det är benfri kotlettrad - så är då inte restaurangfilé kotlettrad?

Hasse

Problemet är väl att det är så mycket som kallas filé. Restaurangfilé är kanske utskuren fläskkotlett, eller så är det skinka eller något annat. Vem vet?

Det kanske till och med är så, att en restaurangfilé är en bit benfri restaurang???  ;)

Andreas

Förmodligen var jag den enda som inte fick ihop Robbans inlägg om fryst restaurangfilé på citygross med Kalle Holmqvists bild på en burk. Men så såg jag Kalles burk i fiskdisken och insåg att Kalle narras, fy skäms Kalle! :)

Vad gäller citygross frysta restaurangfilé så är inte det en fläskfilé ändå, en extra fin utvald filé, det vill säga en sån som brukar serveras på restauranger, därav namnet? Citygross har ju t o m en specialhemsida om sitt fina kött. http://www.farsktsvensktkott.se
Den som inte frågar får inga svar.

Desiree

Hej!

Jag tycker restaurantfilén ser ut som en stor helt oputsad fläskfilé. Jag handlar ofta på City Gross och har sett dem där i frysdisken men aldrig färsk. Det kan ju vara svårt att känna igen en fryst köttbit. Vissa kunskaper har jag doch eftersom jag har jobbat med kött och chark i manuell disk och lärt mig stycka.

Eftersom jag är ny här passar jag på att tacka för ett intressant och trevligt forum   :)

Mvh
Desiree

Smulan

Jag handlar aldrig på Citygross, men jag hade nog ställt personalen mot väggen och frågat vad denna "filé" är för något om jag skulle vara intresserad att köpa den. Man vill ju inte köpa grisen i säcken :o

Lasse

Desiree
Fryst och färskt är samma sak. Färskt kött är obehandlat dvs inte kokt, saltat rökt osv. Kan alltså vara fryst! 

Desiree

Lasse, färskt kött är obehandlat rått icke fryst kött. Fryst kött kan vara obehandlat rått kött som är fryst.  Bara sådant kött som är rått och aldrig har varit fryst eller behandlat på något sätt kan betecknas färskt. Ursäkta om jag inte uttryckte mig tilllräckligt tydligt.   :(

Lasse

Saxat från Livsmedelverket.
http://www.slv.se/templates/SLV_NewsPage.aspx?id=7796&epslanguage=SV

Vad är vad?

    *
      Varor som behandlats så mycket att det färska köttets utseende förändrats är köttprodukter.
    *
      Kött som saltats med moderna saltningsmetoder som inte förändrar det färska köttets utseende är köttberedningar.
    *
      Kött utan tillsatser som endast har kylts eller frysts är färskt kött.

Desiree

Lasse, låt oss inte "gräla" om detta!  ;)
Vad livsmedelsverket och andra övergripande instanser säger vet jag en del om. Om de sedan alltid har rätt är en helt annan fråga! Betänk Camillas matuppror som du kan se ett upprop till på detta matforum.
Som jag ser det är det en definitionsfråga, färskt är färskt och aldrig behandlat på något sätt, ej heller fryst. Alla livsmedel åldras och påverkas  av djupfrysning men det går betydligt långsammare än om vi förvarar dem som ofrysta i t ex kyl. Det sker alltså en viss förändring av såväl kött som andra livsmedel i frysen. Varför skulle man annars i livsmedelsbutik vara tvungen att uppge om det kött man säljer är färskt eller om det har varit fryst?
Vad jag svarade på i ursprungsfrågan var att det kan vara svårare att känna igen en fryst styckningsdel av kött än motsvarande färks aldrig fryst eller på annat sätt behandlad köttbit.
Vi är nog många som upplever att det är skillnad på färskt, icke upptinat, alltså aldrig djupfryst kött och kött som varit djupfryst. Även om det upptinade köttet oftast duger gott nog.
God Fortsättning!

Hasse


Johan_

Det måste väl finnas en innehållsförteckning på förpackningen som talar om vad det är och var den kommer ifrån? Annars får det inte säljas

MiGa

Resturangfilé kommer från suggan därför större.

agnetasch

Varför skriver dom inte det på förpackningen då? På Martin Olsson står det so-filé på so-fílé, dom gömmer sig inte bakom fantasinamn.
Är det Mat-Tina som uppfunnit dom käcka köttorden? Hon började ju hos Citygross/kött med att deklarera: "Utbudet av varor är så oerhört stort att det blir svårt att välja för de flesta om man inte får hjälp" Fast inte vet jag om det är någon hjälp med uttryck som Restaurangfilé o Benfritt sidfläsk ;D

Andreas

Håller helt med, det borde mer tydligt framgå på förpackningen vad det är.

Citat från: MiGa skrivet 2008-12-31 01:23
Resturangfilé kommer från suggan därför större.


Är det bara storleken som skiljer eller märker man nån skillnad i övrigt på en filé från en sugga och en vanlig?
Den som inte frågar får inga svar.

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal